ANNONS
Annons

Vad är det här och går det att konvertera?

Produkter
(logga in för att koppla)

g.j

Medlem
Jag har precis köpte en D90 och upptäckte nu att min pappa har några äldre minoltaobjektiv som jag funderar på om jag kan använda till min d90 med en adapter och om det är värt att skaffa en adapter( någon som vet vart man kan köpa och pris?

Det ena obektivet är ett 35-105 / f:3.5-4.5 där det står minolta på.

Det andra är ett som han säger fish eye. På det står det bara Auto-promura cp hi-lux 1:28 f= 24 mm.

Vad är det här för obektiv, har svårt att hitta någon info om den?

Är det något som är värt att använda och hur konverterar jag till min d90?

Jag har precis köpte en D90 och upptäckte nu att min pappa har några äldre minoltaobjektiv som jag funderar på om jag kan använda till min d90 med en adapter och om det är värt att skaffa en adapter( någon som vet vart man kan köpa och pris?

Det ena obektivet är ett 35-105 / f:3.5-4.5 där det står minolta på.

Det andra är ett som han säger fish eye. På det står det bara Auto-promura cp hi-lux 1:28 f= 24 mm.

Vad är det här för obektiv, har svårt att hitta någon info om den?

Är det något som är värt att använda och hur konverterar jag till min d90?

Jag tror inte det kommer vara värt att ens leta en adapter till dom objektiven. Kvalitetsmässigt kommer det aldrig löna sig, så skall du göra det är det bara för att det skulle vara en kul grej.

/Karl

Jag tror inte det kommer vara värt att ens leta en adapter till dom objektiven. Kvalitetsmässigt kommer det aldrig löna sig, så skall du göra det är det bara för att det skulle vara en kul grej.

/Karl
Det var lite så jag tänkte oxå men det var det så kallade fish eye obektivet som jag var lite fundersam på vad det var för något och som hade varit kul att prova.
Känner du till det obektivet?

Senast ändrad:
Nej, det går inte. Nikons kamerahus har ett längre avstånd mellan sensor och bajonett än de flesta andra märken (inkl både Minolta MD och AF) så även om det rent mekaniskt naturligtvis går att fräsa till en adapter så kommer det inte att gå att fokusera på oändligt avstånd. Leica-R och Contax-N är de enda system som har ett större registeravstånd än Nikon och därmed kan fokuseras på oändligheten om man lyckas byta bajonett.

Nej, det går inte. Nikons kamerahus har ett längre avstånd mellan sensor och bajonett än de flesta andra märken (inkl både Minolta MD och AF) så även om det rent mekaniskt naturligtvis går att fräsa till en adapter så kommer det inte att gå att fokusera på oändligt avstånd. Leica-R och Contax-N är de enda system som har ett större registeravstånd än Nikon och därmed kan fokuseras på oändligheten om man lyckas byta bajonett.

Förutsatt att man inte hittar en adapter med inbyggd korektionslins för att kunna fokusera till oändlighet. Har för mig att linkdelight har någon minolta-adapter. http://www.linkdelight.com/index.php/Lens/Minolta-MD-Lens-to-Nikon-Body-Adapter-with-Glass/Detailed-product-flyer.html här är en sådan..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar