Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är denna pryl för? (Manfrotto-stativ)

Produkter
(logga in för att koppla)

BoJohan

Aktiv medlem
Hej! Nu orkar jag inte leta mer efter beskrivning till mitt Manfrotto 055CXPRO3... (hittar inget på Manfrottos hemsida). Den här prylen alltså som sitter fastklämd på mittpelaren, vad ska den vara till egentligen? Gissar att någon på forumet vet. Jag antar att de inte skickar med den enbart för att sätta myror i huvudet på användarna, vore i och för sig lite skoj om det var så.... :)

Bilagor

• bild(3).JPG
    bild(3).JPG
    35.7 KB · Visningar: 660
Ok, det knasiga är bara att den inte passar på de muttrarna (om det är de jag tror du menar) eller rättare sagt de är helt insänkta i godset (se bild). Och själva skruven på andra sidan har "stjärnspår".

Bilagor

• bild(4).JPG
    bild(4).JPG
    35 KB · Visningar: 584
Om jag tillverkade den här typen av prylar tycker jag det vore jättekul att skicka med något som helt saknar syfte :D

Det var länge sedan jag hade ett Manfrottostativ, men på det var det dels för dra åt muttrarna och dels att hålla sladdar på plats om jag inte minns fel - antar att det var för långa blixtsynksladdar och sånt.

Rätt muttrar sitter på andra sidan benlåset, under en rund plastplupp som man får pilla loss. I alla fall på mitt 190 ProB.
De skruvarna du menar fäster benlåset i benet så att säga. Det du vill göra är att spänna den där vippan som man öppnar och stänger låset med. Bra efter ett par år när de blivit slappa :)

Jaha... jodå det är likadant med plastpluppar på 055. Då fattar jag.... Tack för förklaringen!

Rätt muttrar sitter på andra sidan benlåset, under en rund plastplupp som man får pilla loss. I alla fall på mitt 190 ProB.
De skruvarna du menar fäster benlåset i benet så att säga. Det du vill göra är att spänna den där vippan som man öppnar och stänger låset med. Bra efter ett par år när de blivit slappa :)

Aha, det där visste jag inte! Tack för infon! Synd bara att mojängen lossnar så lätt, tappade min efter bara några månader. Men jag får väl försöka köpa en ny den dagen de behöver spännas!

Jag plockade direkt loss min och la i kameraväskan istället!

Finns inget mer irriterande än ett stativ där benen trycks ihop så fort man rör kameran, så en spänning lite då och då kan vara på sin plats :)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto