Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det giftfri & miljövänlig utrustning till kameran? (stativ)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har skaffat ett Berlebach i trä. Till skillnad från Stabil så är det i ask. Inget för fjällvandring eller längre utflykter men otroligt stabilt och dessutom skönt att hålla i.

Annars anar jag att den största miljöbelastningen är resorna vi gör?

Jo, jag skulle misstänka det.

Gällande prylar så är nog nya mobiltelefoner en av de värsta och största bovarna.

Om man vill ha ett stadigt och prisvärt stativ av trä så kan man med fördel använda ett lantmätarstativ. Sådana brukar vara billigare än trästativ som marknadsförs som kamerastativ.

Tack så mycket för era svar & tips!

Har varit inne och tittat lite på Berlebach-stativen. Kan tänka mig att ett brunlaserat ser ut så som jag föreställer mig att stativ såg ut för typ 100 år sedan, snyggt! Ni som har Berlebach, vilken modell har ni/rekommenderar ni alltså? En 2-delad verkar i vart fall vara att föredra? Såg att deras tripod uni 12, uni 22 och uni 22c är kompatibla för videohuvuden.

På vilket sätt funkar inte Berlebach/Stabil för videofilmning? Kan man inte skaffa ett sådant och sen skaffa ett bra videohuvud från något annat märke? Ursäkta för nybörjar-nivån på mina frågor!

Ska kolla upp stativ från Sachtler, Gitzo och Really Right Stuff. Tänkte ta mig tid senare & maila alla företag angående teflonet! :)

Jag skulle tro att stekpannor lever längre än Gore-Tex-kläder (även om jag har ett Gore-Tex-ställ från 1991 som jag fortfarande använder ibland. :)

Dessutom tvivlar jag på att det blir några skador på naturen om man inte bränner PTFE (dvs Teflon). PTFE är stabilt och giftfritt vid temperaturer under cirka 200 grader C.

Det amerikanska företaget som var med i den där dokumentären jag såg, släppte ut ämnet genom skorsten, via avfall och direkt i avloppsvatten. De släppte totalt ut minst 700 ton av en kemikalie som inte bryts ned på tusentals år och som ansamlas i kroppen. Så gifter kan ju släppas ut i samband med tillverkning. Det här företaget tillverkar teflonstekpannor. Jag vet inte hur andra företags tillverkningsprocess ser ut? Men tydligen har teflon-företaget själva en varningstext som säger att dödsfall hos fåglar kan förekomma vid tillagning med kokkärl med non-stickbeläggning. Och att man därför bör ta ut sina fåglar ur köket innan man börjar laga mat. Och på en massa amerikanska veterinär&djur-sidor så står det en massa varningar om teflon just för att fåglar är känsligare för toxiner i luften än människor.

Jag gillar din inställning till stativinköp! Oftast brukar folk be om tips på så billiga stativ som möjligt (vilket av nödvändighet tvingar dem till att ge avkall på stabiliteten, vilket inte alla inser).

De får då ibland rådet att köpa ett så bra stativ (vilket är dyrt) som möjligt istället för att köpa ett billigt och sen inse att det inte riktigt duger. Det blir ju billigare att köpa det dyra på en gång. :)

Ett bra stativ kan man ha hela livet, så det blir billigare per år ju yngre man är. :)

Jag har skaffat ett Berlebach i trä. Till skillnad från Stabil så är det i ask. Inget för fjällvandring eller längre utflykter men otroligt stabilt och dessutom skönt att hålla i.

Annars anar jag att den största miljöbelastningen är resorna vi gör?

Okej! Om jag ger mig ut på fjällvandring så orkar jag nog inte släpa med mig något stativ ändå, hehe.

Du har helt rätt, flygresor är den värsta miljöboven. Sist jag åkte flyg var 10 år sen och har inga planer på att göra det någonsin igen! :)

Det amerikanska företaget som var med i den där dokumentären jag såg, släppte ut ämnet genom skorsten, via avfall och direkt i avloppsvatten. De släppte totalt ut minst 700 ton av en kemikalie som inte bryts ned på tusentals år och som ansamlas i kroppen. Så gifter kan ju släppas ut i samband med tillverkning. Det här företaget tillverkar teflonstekpannor. Jag vet inte hur andra företags tillverkningsprocess ser ut?
Det kan vara PFOA det handlar om.
Utsläppen av det ämnet har reducerats rätt mycket de senaste tio åren, men det är tänkbart att det finns tillverkare som fortfarande släpper ut för mycket.

Men tydligen har teflon-företaget själva en varningstext som säger att dödsfall hos fåglar kan förekomma vid tillagning med kokkärl med non-stickbeläggning. Och att man därför bör ta ut sina fåglar ur köket innan man börjar laga mat. Och på en massa amerikanska veterinär&djur-sidor så står det en massa varningar om teflon just för att fåglar är känsligare för toxiner i luften än människor.
Man bör inte hetta upp en teflonpanna för mycket, det är riktigt, men om man gör det medför det ingen hälsorisk för människor. Om man har otur och bränner sin teflonpanna så bör köksfläkten också minimera risker för eventuella djur i närheten som är känsliga för gaser från upphettad teflon, men om man vill vara extra säker så använder man förstås inte teflonpannor om man har fåglar i köket. (Jag använder en ordentligt instekt stålpanna, men det är för att jag inte alltid kan komma överens med teflonpannor av någon anledning).

Teflon i sig självt är däremot mycket stabilt, så det är ingen risk att teflon i/på ett stativ skulle utgöra en miljöfara när det har hamnat på stativet.

Jag gillar din inställning till stativinköp! Oftast brukar folk be om tips på så billiga stativ som möjligt (vilket av nödvändighet tvingar dem till att ge avkall på stabiliteten, vilket inte alla inser).

De får då ibland rådet att köpa ett så bra stativ (vilket är dyrt) som möjligt istället för att köpa ett billigt och sen inse att det inte riktigt duger. Det blir ju billigare att köpa det dyra på en gång. :)

Ett bra stativ kan man ha hela livet, så det blir billigare per år ju yngre man är. :)

:) Jo, det är så jag resonerar! Ser det som en investering. Det är mitt förhållningssätt till det mesta när jag konsumerar. Att handla billigt skit kan bli dyrt i längden. Sen är det ju såklart en djungel ändå, att hitta det som passar mig och mina behov. Och behoven kan ju ändras!

Man bör inte hetta upp en teflonpanna för mycket, det är riktigt, men om man gör det medför det ingen hälsorisk för människor. Om man har otur och bränner sin teflonpanna så bör köksfläkten också minimera risker för eventuella djur i närheten som är känsliga för gaser från upphettad teflon, men om man vill vara extra säker så använder man förstås inte teflonpannor om man har fåglar i köket. (Jag använder en ordentligt instekt stålpanna, men det är för att jag inte alltid kan komma överens med teflonpannor av någon anledning).

Teflon i sig självt är däremot mycket stabilt, så det är ingen risk att teflon i/på ett stativ skulle utgöra en miljöfara när det har hamnat på stativet.

Nej, men jag tänker att även om det inte är någon direkt hälsorisk för människor att använda teflonpanna, så är ju det här med fåglarna ett exempel på att gifter kommer ut i luften när vi använder dom och på så vis i naturen? Och jag tänker att vi människor påverkas i slutändan av att vi förstör för insekter & fåglar och annat. Läste t.ex. att 80% av Europas insekter har försvunnit senaste 30 åren. Forskarna sa att det kommer få förödande konsekvenser för oss människor eftersom insekter har en viktig roll i ekosystemet. En av dom menade till och med att det här innebär våran undergång.

Nej, det är sant. Ett fotostativ hettas ju inte upp, så när teflonen väl hamnat på stativet så är det förmodligen ingen större hälsofara i vart fall, så vill man dämpa sin miljöångest lite så köper man ju ett begagnat teflon-stativ! :)

Har som Måns ett Berlebach sedan 2011..För mig är detta stativernas konung.

Förstår dock inte varför det skulle vara svårjobbat? Mitt har ett spänne /ben (tvådelat alltså)och det tar väl 5-10 sekunder att göra skjutklar.
Fantastisk finish, kvalite, utseende och stabilitet.
Har varianten som är brunlaserat...snyyyyygt..
Mv/Gunte..

Ja Berlebach är jättefina (men dyra). Du kan t.o.m. köpa en lampskärm där för 2500:- spänn att sätta på trästativet som då blir en elegant golvlampa med mysigt ljus att ha på kammarn i höstmörkret!
mfg
/B

På vilket sätt funkar inte Berlebach/Stabil för videofilmning? Kan man inte skaffa ett sådant och sen skaffa ett bra videohuvud från något annat märke? Ursäkta för nybörjar-nivån på mina frågor!
Bra videohuvuden har skål för att lättare sätta huvudet i våg.
Såvitt jag vet så finns det inga lösningar där man kan skifta mellan skål med huvud o sen kula.
Det kräver två stativ.

Hej !

Ja, en "Leveling base" sätter man på stativ och sen om man vill nån sorts
stativhuvud.

Har sett enbart lösa skålar på Eb, men inte förstått användnigen.

Jag gav mej på en panoramaprojekt i sommras och insåg då hur besvärligt det
var att få roterationen/panoreringen i horisontplanet genom att justera stativets ben.

Det blev senare en sån, närmare bestämt SUNWAYFOTO DYH-66i 66mm,
och även denna:https://www.ebay.com/itm/64mm-Fluid...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Går att ha i fickan och sen mellan kulan-kameran.

Vickplattan kräver lite mer planering, sätter jag den på stativet så sticker huvet ut
utanför benen i hopfällt läge, och går inte utan våld ner i väskan.

Såg att Berlebach hade modeller med "inbyggd" vickplatta.
Perfekt för videofilmning med panoramahvud.

Köpte tidigare ett Sirui Stativ W-2004 Aluminium med k.20x som jag är nöjd med.
tillräcklig höjd men ändå inte större än att det är hanterbart och går
utan vidare ner i en (större) resväska.
Innehåller givetvis några plastdelar, men jag har svårt att se någon större miljöpåverkan
av dessa. Undrar om inte metallen totalt sett har större påverkan ?.

Trästativ vinner nog den fighten. Har ett stort hemmagjort som jag tyst klagar
på under förflyttningarna men älskar när det är på plats.

-----------

Ta med "bäramed faktorn" vid stativköp. Ett som inte är med är ett dyrt och dåligt alternativ.

//MW

Nej, men jag tänker att även om det inte är någon direkt hälsorisk för människor att använda teflonpanna, så är ju det här med fåglarna ett exempel på att gifter kommer ut i luften när vi använder dom och på så vis i naturen? Och jag tänker att vi människor påverkas i slutändan av att vi förstör för insekter & fåglar och annat. Läste t.ex. att 80% av Europas insekter har försvunnit senaste 30 åren. Forskarna sa att det kommer få förödande konsekvenser för oss människor eftersom insekter har en viktig roll i ekosystemet. En av dom menade till och med att det här innebär våran undergång.
Jag tror att det krävs rätt många uppeldade teflonpannor för att det ska bli en miljöfara. Enklast undviker man ju det helt enkelt genom att låta bli att hetta upp sin teflonpanna för mycket. Vid normal användning blir den inte så varm att några gaser avges.

Jag tror helt enkelt inte att användning av teflonpannor är en miljörisk som man behöver oroa sig för. Det finns sådant som utgör en större miljöbelastning som man enkelt kan undvika att medverka till (t.ex. genom att återanvända bärkassar och därmed inte sprida ytterligare plast i haven).

Tillverkning av teflon kan däremot vara värre. Det tycks ju vara så att utsläppen av PFOA har minskat radikalt de senaste åren, men det kanske behövs minskas mer. Det har jag inte så stor koll på.

Men jag tycker att det går alldeles utmärkt att inte använda teflonpanna för stekning, så jag behöver ingen sådan.

Nej, det är sant. Ett fotostativ hettas ju inte upp, så när teflonen väl hamnat på stativet så är det förmodligen ingen större hälsofara i vart fall, så vill man dämpa sin miljöångest lite så köper man ju ett begagnat teflon-stativ! :)

Att köpa begagnat är rent allmänt en bra knuff åt rätt håll för miljön, och ofta bra för ens plånbok också. :)

Aluminiumsmältverk släpper ut växthusgasen PFC och polyklorerade dibensotiofener PCDBT. Och den höga elförbrukningen skapar utsläpp på andra håll, 2/3 av världens elproduktion sker fortfarande med fossila bränslen. Kolfiber är förmodligen ingen stor miljöbov i sig men glöm inte att den bakas in i epoxyplast som innehåller bisfenol A
Trä eller bambu vore kanske inte så dumt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar