Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vackra kuststräckor

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte nyligen detta på Scandinavian Photo. Utöver självs filtret behöver du inte bara en fyrkantig hållare utan även en adapterring som passar den objektivdiameter som är aktuell.

tack för det, jo det är sant, öså därför vore det bra om jag hittade detta kittet som jag pratade om där allt förljer med,, men filterhållare, adapter samt olika typer av filter.
 
Kullaberg och Hovs Hallar är bra om du vill ha hav och berg.

Kullaberg ligger bara ungefär 1 mil norr om Höganäs och det är ungefär 3,5 mil därifrån till Hovs Hallar, så ganska nära varandra. Kan vara ganska grov sjö vid båda ställena och bra dramatik.
 
Öland!
Framför allt norra Öland, tex Neptuni åkrar, Horns branter, Byerums raukar, Trollskogen mm.....

Lycka till!

/M
 
Kolla på Photax, tror dom ska ha allt du behöver.

Det finns flera tillverkare av fyrkantiga filter. De bästa och färgneutralaste är LEE från England. De är ganska dyra, men väl värt pengarna om du vill ha riktigt bra filter.
Har själv HITECHs filter som passar i Cokins hållare.
Har också använt Cokin men de har ett färgstick och inte helt neutrala.

Kolla upp de välkända engelska internetbutikerna. De har oftast bättre priser och det är inom EU.
 
Östkust = soluppgång. Västkust = solnedgång. kan vara värt att ha med i åtanke.
Bor också nära både Hovs Hallar och Kullaberg och kan bara hålla med. Är ju Upplänning från början men nedflyttad till skåne sen 13 år sen och häpnas fortfarande över att skåne kan bjuda på en sådan natur.
Här är några bilder tagna på kullaberg när det stormar. Bilderna är kanske inte så fantastiska, men erkänn, inte tänker man Skåne när man ser den.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/893591.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/893584.htm?set=mp

Sista bilden visar Kullen tagen från båt. Alltså med kameran i östlig riktning.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1744607.htm?set=mp
 
Stämmer bra det Håkan att solen går upp i öst och ned i väst. Dock kan du få fantastiska soluppgångsbilder i väst och vise versa.
Men jag förstår vad du menar.

När jag var på Kreta i somras så kunde jag stå på samma strand och i samma fotspår och se solen komma upp ur havet på morgonen och ner på kvällen.
Det kan man ju inte i Sverige tror jag :)
 
Vill man verkligen uppleva storslagen natur, dalar, fjordar, kuststräckor och berg på inte så långt håll, säger jag bara Norge. Jag älskar Norges natur, jag kan känna mig fri där.
 
Bor själv i Nyköping o jobbar ute vid Nynäs slott & Naturreservat, så jag passerar i stort sett infarten mot Stendörren varje dag och kan verkligen hålla med om att det är en kanonplats för att hitta fina kustmotiv med klippor och stenar.

Ett annat favoritställe, med kanske ännu mer dramatiska klippor, om än litet mer otillgängliga, är ju Femöre naturreservat straxt intill Oxelösund, och då i synnerhet Södra Femöre (där den gamla fyrvaktarbostaden som tronar längst ut på en brant klippa är ett kärt motiv för många).

Har varit dit ett par omgångar under denna vinter och halkat omkring nere bland stenbumlingarna på stränderna nedanför de mäktiga förkastningsbranterna. Eftersom vattenståndet varit extremt lågt har man kunnat ta sig ut till hällar och klippblock som normalt ligger en bra bit ut från stranden.
 
Kom på ännu ett tips ifall du skulle befinna dig här i krokarna längs Sörmlandskusten i jakt på klippiga fotoställen; Om man åker in från väg 219 (kustvägen Trosa-Nyköping) mot Stendörren-Studsvik, men inte tar av in mot Stendörrens naturreservat utan istället fortsätter vägen rakt fram så långt det går, så kommer man småningom till Studsviks brygga. Där kan man ställa bilen och till fots fortsätta ut på den dramatiskt klippiga udden ut mot havsviken. Har varit även där ett par omgångar nu under feb o mars.
 
Klok rekommendation : ) Hör av dig om du vill ha tips om bra fotoställen på Kullen!

Jag lånar gärna tråden lite och tar emot rekommendationer på fotoställen vid Kullen, har inte varit där och fotograferat tidigare men har för avsikt att försöka hinna dit under sensommar/höst. Tack på förhand! mvh /Martin
 
Jag lånar gärna tråden lite och tar emot rekommendationer på fotoställen vid Kullen, har inte varit där och fotograferat tidigare men har för avsikt att försöka hinna dit under sensommar/höst. Tack på förhand! mvh /Martin



Josefinelust är fint. Har ett par bilder och hela kullen i mitt galleri från i somras när jag var där.
 
Jag lånar gärna tråden lite och tar emot rekommendationer på fotoställen vid Kullen, har inte varit där och fotograferat tidigare men har för avsikt att försöka hinna dit under sensommar/höst. Tack på förhand! mvh /Martin

Josefinelust är som tidigare nämt mycket fint. Ett annat favoritställe en tidig morgon är Ablahamn; du parkerar vid golfbanan sen är det en brant trappa rakt ner mot havet. När solen träffar klippan där är det helt sanslöst fint. En annan läcker plats som inte har ngt namn är en utkiksplats nära Lahibiagrottan. Parkera vid stora parkeringen, gå upp mot fyren men istället för att gå ända upp så följer du stidgen förbi toaletterna. När du kommer till repet som man håller i för att ta sig ner till grottan så tar du dig istället in till vänster mellan buskarna, ca 10-15 meter. Där är en lite utkik, perfekt för att fika och att fota. Hör gärna av dig privat om du vill ha fler tips. Kullen skiftar karaktär rätt rejält under året. På vintern är det bra sikt i bokskogarna och man kan ta mkt läckra bilder med rejält skärpedjup. När de första näringsrika och skirt gröna bladen kommer på våren är det om möjligt ännu finare. Därefter blir det snabbt svårt att se speciellt långt i skogen och det blir mörkt.
Mvh,
Niclas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.