Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Britt-Inger

Aktiv medlem
Varför ser man ofta som vågor på digitala foton ?
Speciellt på himlen, jag retar mig lite på dom och undrar om någon vet hur man får bort dessa ?

Kan det vara bandning du tänker på? Så att istället för jämna övergångar mellan olika nyanser så får man skarpa kanter. Det kan nog se ut som vågor...

Om det är det du menar så löser man det genom att i största möjliga utsträckning jobba i 16-bitar och en stor färgrymd, så som Prophoto RGB. Du måste alltså jobba i raw-format. Annars "räcker inte färgerna till", skulle man kunna säga.

Men om det är något annat du tänker på, kan du väl lägga upp en exempelbild?

Ja nu har jag ingen bild direkt med det men jag har sett andra som lägger ut sina bilder, och det är nog såsom du menar.
Den här bilden har lite av den varan, tror jag:
utsikt.jpg

Jag har beställt en Canon Powershot S5 IS som jag får hem vecka29. Men jag tror inte det finns RAW format på den. Eller vad vet du om den saken ?

Jovisst är det bandning i himlen där...

Jag vet inte om Powershot kan spara i raw-filer. Men eftersom det är en kompaktkamera är det mycket tveksamt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar