pdahlen
Aktiv medlem
Enligt hans profil har han även ett antal äldre AF objektiv. Eftersom Z6/7 saknar fokusmotor blir det manuell fokus och förmodligen manuell bländare också.
.
Så sant, jag tittade bara i TS första inlägg
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Enligt hans profil har han även ett antal äldre AF objektiv. Eftersom Z6/7 saknar fokusmotor blir det manuell fokus och förmodligen manuell bländare också.
.
Enligt hans profil har han även ett antal äldre AF objektiv. Eftersom Z6/7 saknar fokusmotor blir det manuell fokus och förmodligen manuell bländare.
Jag upplever dock att dom äldre i vilket fall inte levererar på Z7/D8** upplösning. Har flera objektiv som jag var jättenöjd med på D700, men som blev en begränsning på min D800. Jag kunde givetvis få lika bra resultat på D800 som jag fick på D700 med dom, men med nyare blev det så mycket bättre på D800.
Jag hade D800 + D850, bytte ut min D800 mot en Z6. Tycker mycket om både Z6 och D850, men de är bra på lite olika saker. Tittar man på ditt användningsområde känns det som att D850 ligger lite närmare till hands med sin högre upplösning (inkl ej AA-filter) och fina ISO 64. (Edit: en Z7 skulle förstås ha just de fördelarna.)
Där jag tycker att Z6 överglänser är i första hand fotografering av människor i hyfsad belysning.
När jag skaffade min D850 behövde jag också lösa fjärrstyrning av blixtar. Jag gjorde så att jag köpte ett relativt billigt tredjepartssystem för radiostyrning av blixtar. Det funkar... tillräckligt bra.
Man kan ju resonera så att Nikon kommer gradvis överge F fattningen och därmed möjlighet att få autofokus med annat än AF-S/AF-I/AF-P objektiv då det saknas en adapter med inbyggd AF motor. Ur den synvinkeln kan det vara lika bra att sälja alla AF objektiv som inte kommer ge AF med Z fattningen nu medan det fortfarande finns flera aktuella köpare då priset för dessa lär falla betydande över tid. Ur den synvinkeln, frånsett ev lompatibilitetsproblem med vissa nyare 3:e partsobjektiv, kan att gå över till Z idag ändå vara att överväga.
D850 ligger väl på 28k ny. Ett annan prisvärt alternativ är D750 som rör dig mellan 9-11k ny
En annan sak du bör ha i åtanke är andrahandsvärdet i framtiden på en DSLR, personligen skulle jag inte plöja ner några pengar i ett sådant system.
En annan sak du bör ha i åtanke är andrahandsvärdet i framtiden på en DSLR, personligen skulle jag inte plöja ner några pengar i ett sådant system.
Tar man det lite lugnt så kommer snart generation 2. Canon lär komma ut med en Canon R MKII redan i vår.
Skulle inte förvåna mig om Nikon gör något liknande. Att få allt korrekt med ny teknologi är inte lätt.
Ja tittar man på Sony så är det väl först nu i generation 3 som det börjar bli bra. De första generationerna har väl haft ganska stora pristapp, eftersom det skiljer i prestanda ganska mycket mellan modellerna, större än vad DSLR uppvisar i modellskift
Canons OS-kamera heter 1D X och presenterades för någon vecka sedan.Det ryktas om att Canons OS-kamera kommer bli en spegellös som kommer ut i vår. Tror dock inte Nikon kommer göra det, deras OS-kamera är högst troligen D6.
Canons OS-kamera heter 1D X och presenterades för någon vecka sedan.
Canons OS-kamera heter 1D X och presenterades för någon vecka sedan.
De flesta spegellösa är bra på att sätta fokus i bra ljus.
Vad de inte är så bra på är snabbfokus i dåligt ljus.
Det är det inte heller. Det är Canons motsvarighet till den eventuellt kommande Nikon D6.Nu är jag inte någon Canonexpert, men det låter inte som en spegellös.
Det är det inte heller. Det är Canons motsvarighet till den eventuellt kommande Nikon D6.