Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar jag pilla själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

marsali

Medlem
Jag har fått min pappas gamla nikon F-301 och tre st objektiv , ett tele, ett vidvinkel och ett sigma 80-200, han har inte använt dom på länge och dom är i behov av rengöring.
Vågar jag ge mig in i härligheten och försöka göra dom rena och granna eller borde jag lämna in dem till någon som vet vad dom sysslar med,,finns det någon större risk att man förstör något även om man är försiktig? vad ska jag använda för att rengöra?

är det någon som är bekant med kameran i fråga?
har du några tips? har hitills fotat med canon eos 300, som ju är ganska lätthanterlig och vet inte riktigt hur den här äldre modellen ska hanteras.
tack på förhand /caroline
 
Eftersom du inte verkar så där superhajj på kamera grejjer *sorry* så tycker jag att du tar med Nikonen till expert eller likande ställe. LÅt dom ser över den snabbt.

Den funkar säkert som den ska, det är ju Nikon :)


Mhv. Adam
 
Du har fått fulständigt rätt för dig,, jag är helt grön......
så jag följer nog ditt råd och lämnar in grejorna, men oj vad det ska bli kul att få börja experementera med dom sen.
tack /caroline
 
Jag skulle ha provat att pilla själv. Har gjort det massor av gånger med isopropanol, bensin och tops. Köpte mig en liten mejsel för att kunna skruva lite också och inget har blivit förstört. Det var inte så knepigt att fixa..

Hur superhaj måste man egentligen vara Adam?
 
Ja, har du råd att slänga gluggarna sen så.. =) Det borde ju ringa en liten klocka någonstans? Jag skulle absolut aldrig våga röra någonting. Överhuvudtaget.. Men det säger väl sig självt? Varför riskera förstöra objektiv för flera tusentals kronor?!
 
Jag kanske chansade lite väl mycket då, men en fråga till er som inte pillar själv. Kanske dum men jag vet inte vad som kan gå snett i följande fall och vill ju veta;) Erkänner alltså att jag chansat hejvilt och ansåg mig ha råd att kasta om så varit..

Om skiten är mest på utsidan och man försiktigt tvättar med t e x bensin, vad kan skadas då?

Om man försiktigt skruvar av t e x bländarringen och lyfter isär ett objektiv och sedan rengör försiktigt, vad kan hända då?

Är det en mer jätteomfattande rengöring inne i ett kamerahus skulle jag lämna in det om hopp fanns då, men jag uppfattade frågan som att skiten inte var extrem..

(FAst jag skruvade iof isär stereon jag fick i 7-årspresent också med förhoppningen att det var lika lätt att sätta ihop den igen;) det gick inte lika lätt som det gjort med mina objektiv)
 
Senast ändrad:
Jag har skruvat isär och rengjort olika objektiv med gott resultat. Det var objektiv som jag insåhg att jag inte hade råd att kosta på professionell service med tanke på deras värde. Det jag kan säga är: ett AF-objektiv med nedbländning via kamerahuset har ganska många mekaniska delar och det är inte helt riskfritt att plocka isär det. Kan vara pilligt att få ihop. Ett helt manuellt objektiv är faktiskt en annan sak. Alltså: vad kostar en välskött objektiv av samma slag på begmarknaden jämfört med vad en profesionellt utförd service kostar? Bara att fråga.
 
För min del handlade det också om att jag inte ansåg det vara värt pengarna som en service skulle kostat. Och så fick jag ju så himla bra vägledning här på FS så jag fortsatte pilla av bara farten;) Alla 6 objektiven (manuella) fungerar helt perfekt;)

Skulle väldigt gärna vilja få förklarat för mig hur riskfyllt det man pysslar med är. Kanske skulle någon vilja beskriva riskerna istället för att bara säga att det är farligt, det kan gå sönder, lämna in e t c..
 
Senast ändrad:
Det jag menar är att det kan vara svårt att få rätt små pillsaker på rätt ställe på ett AF-objektiv. Sedan är bländarlamellerna känsliga för deformation, har jag förstått.
 
Magnus. Tack för ditt svar, jag förstår problemet med AF-objektiv. Kanske blir tvungen att prova det med nu för att se hur svårt det är:) (Lite mindre allvar i det sista)

Det jag blir så fundersam på i vissa diskussioner är varför vissa bara skriver t e x, "lämna in det" eller "det säger sig väl självt att man inte pillar" typ. För mig var inte något av detta självklart och jag anser dessutom inte att man måste vara extremt haj på kameraprylar för att handskas med en mejsel, bensin och tops heller. Kanske stadig på handen och om det gäller AF-objektik bra på att lägga pussel i stället?;)
 
lotelo skrev:
Skulle väldigt gärna vilja få förklarat för mig hur riskfyllt det man pysslar med är. Kanske skulle någon vilja beskriva riskerna istället för att bara säga att det är farligt, det kan gå sönder, lämna in e t c..

Jag "pillar" en hel del, både för att jag tycker det är skoj och för att fixa gamla hus & objektiv som inte lönar sig att lämna in, eller kanske inte ens tas emot pga reservdelsbrist mm.
Det man måste fråga sig när man gör ett ingrepp är vad man är beredd att förlora. När man tar isär något man inte haft isär förut riskerar man alltid att råka ut för otrevliga överraskningar. Ett exempel är ett objektiv jag öppnade, det rasade ut en mängd kulor, ca 1,5 mm st. Jag var inte beredd på att de låg lösa, och höll objektivet fel när jag lyfte bajonetten. Nu vet jag det nästa gång, och objektivet var ju redan trasigt :).
Nu går det ju inte åt skogen varje gång jag öppnar något, första gången jag lyfte spegelboxen på en Minolta XD var jag lite skeptisk om den någonsin skulle fungera, men det gick bra.
Att tänka på är att ha bra = skarpa verktyg, och en bra arbetsplats. Att försöka använda små mejslar som man köpt i en sats för 20 kr är dömt att misslyckas. Du kommer bara dra sönder skruvskallarna. Köp istället en bra philips ph00 mejsel och någon bra liten spårmejsel. Sedan är en liten rundtång bra för att lossa sruvar där skallen har 2 små hål, sitter t.ex. ofta ovanför frammatningsarmen.
Arbetsplatsen skall vara ren, jobba gärna på ett papper så du kan hitta saker som trilla loss, och lägg upp det du tar bort i ordning, så du senare kan se i vilken ordning det skall tillbak. Har du digitalkamera så ta massor av bilder, annars kan man köpa gammal utgången film billigt och dokumentera med den. Glömmer du hur det såg ut så framkalla filmen och titta, annars slänger du den bara när du är klar.
Ett bra ljus är nödvändigt, dels ett bra allmänljus och sedan en stark riktad lampa. Jag har en lysrörslampa med inbyggt förstoringsglas.
Till sist. tålamod. Det är smått, pillig och kan ta lång tid, och för ett bra resultat måste det få göra det. Det går inte att stressa, man måste komma in i ett Yoga-liknande tillstånd och jobba lugnt och metodiskt. Det är avslappnande och kul vill jag lova.

Är du inte avskräckt ännu så är det bara att köra på. Men ta gärna och öva lite på något du har råd att förlora först.
 
Pillade själv på en Sigma 70-210 som passar min Konica. Problem med bländarinställningsmekanismen, som inte fjädrade tillräckligt bra. Jag använder numera frontlinsen som lupp.
 
RolandM skrev:
Pillade själv på en Sigma 70-210 som passar min Konica. Problem med bländarinställningsmekanismen, som inte fjädrade tillräckligt bra. Jag använder numera frontlinsen som lupp.

Det tolkar jag som att det inte gick så bra ;-)


------------

Fick just reda på att det kostar 500kr för en totalkoll av kameran.

Det kan det vara värt, eller va säger du?
 
prinsen skrev:
Fick just reda på att det kostar 500kr för en totalkoll av kameran.

Det kan det vara värt, eller va säger du?

Fast det var alltså bara för kollen? Om det sedan sklle servas också, vad skulle priset bli då?

Intressant med svaret från dig Christer. Jag har investerat bästa mejseltypen och gör som du råder i ditt inlägg med ren arbetsyta samt vitt papper under. Inser nu att jag förmodligen haft väldig tur med det jag lyckats fixa. Allt har faktiskt gått helt problemfritt trots att jag egentligen inte är helt 100% på vad jag gör. Fast kul är det:)
 
Det är nog både tur och skicklighet som är orsak till att det gått bra. Du verkar iaf veta vad du ger dig in i.
Jag kan rekomendera 2 böcker från Thomas Tomosy, "Camera maintenance and repair book 1" & "Camera maintenance and repair book 2". Där går han igenom det man behöver tänka på, och sedan finns det exempel på ett antal olika kameror, var skruvar sitter och annat.
Jag köpte mina via Ebay, jag har för mig de kostade ca 250 kr ihop inkl frakt.

ett par tips till:
* lägg aldrig en lins med glaset emot erbetsbänken. Det finns alltid lite damm, grus eller annat skräp och då blir det repor. Använd en duk, disktrasa eller något annat emellan.

* Att smörja är nästan aldrig lösningen på kärvande delar. Rengöring är det som gäller, med ren bensin. Är det långsamma rörelser med kraft, typ spänna slutare el. dyl kan det behövas yttepytte lite olja. Snabba rörelser, som bländarblad eller lövslutare skall absolut inte smörjas.

* Skruva inte bort allt du ser. Tänk efter varför denna del skall tas bort innan du gör det. Kommer du på att den inte behövdes ta bort, skruva då tillbak den igen genast.

* Återigen, dokumentera. Du kommer garanterat inte ihåg efter en timme om ordningen på kablarna var grön, gul, blå, eller var det grön, blå, gul, eller satt gul först ...

Enjoy!!!
 
Idé om du verkligen vill meka:
Köp en låda skrotobjektiv som inte går att sälja, och börja fixa lite med dem! Något blir kanske riktigt användbart, och du får in lite vana. Annars är väl någon form av reparationshandbok att rekommendera. En del saker går att skruva isär riktigt enkelt, annat ska man passa sig noga för!

/Pontus
 
jimh skrev:
Varför behöver de rengöring?


Jo min pappa har inte använt utrustningen på flera år, han bor i singapore och kombinationen av fukt och damm gör inte direkt undervärk..

jag har dock vågat mig på att ta bort den mest ytliga smutsen och på en del av grejorna räcker nog det, men i kamera huset finns fortfarande en del små prickar som syns när jag ser igenom sökaren, jag har försökt med tops men jag kan inte riktigt lokalisera var fläckarna sitter.

tack för alla tips../caroline
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.