lotelo skrev:
Skulle väldigt gärna vilja få förklarat för mig hur riskfyllt det man pysslar med är. Kanske skulle någon vilja beskriva riskerna istället för att bara säga att det är farligt, det kan gå sönder, lämna in e t c..
Jag "pillar" en hel del, både för att jag tycker det är skoj och för att fixa gamla hus & objektiv som inte lönar sig att lämna in, eller kanske inte ens tas emot pga reservdelsbrist mm.
Det man måste fråga sig när man gör ett ingrepp är vad man är beredd att förlora. När man tar isär något man inte haft isär förut riskerar man alltid att råka ut för otrevliga överraskningar. Ett exempel är ett objektiv jag öppnade, det rasade ut en mängd kulor, ca 1,5 mm st. Jag var inte beredd på att de låg lösa, och höll objektivet fel när jag lyfte bajonetten. Nu vet jag det nästa gång, och objektivet var ju redan trasigt
.
Nu går det ju inte åt skogen varje gång jag öppnar något, första gången jag lyfte spegelboxen på en Minolta XD var jag lite skeptisk om den någonsin skulle fungera, men det gick bra.
Att tänka på är att ha bra = skarpa verktyg, och en bra arbetsplats. Att försöka använda små mejslar som man köpt i en sats för 20 kr är dömt att misslyckas. Du kommer bara dra sönder skruvskallarna. Köp istället en bra philips ph00 mejsel och någon bra liten spårmejsel. Sedan är en liten rundtång bra för att lossa sruvar där skallen har 2 små hål, sitter t.ex. ofta ovanför frammatningsarmen.
Arbetsplatsen
skall vara ren, jobba gärna på ett papper så du kan hitta saker som trilla loss, och lägg upp det du tar bort i ordning, så du senare kan se i vilken ordning det skall tillbak. Har du digitalkamera så ta massor av bilder, annars kan man köpa gammal utgången film billigt och dokumentera med den. Glömmer du hur det såg ut så framkalla filmen och titta, annars slänger du den bara när du är klar.
Ett bra ljus är nödvändigt, dels ett bra allmänljus och sedan en stark riktad lampa. Jag har en lysrörslampa med inbyggt förstoringsglas.
Till sist. tålamod. Det är smått, pillig och kan ta lång tid, och för ett bra resultat måste det få göra det. Det går inte att stressa, man måste komma in i ett Yoga-liknande tillstånd och jobba lugnt och metodiskt. Det är avslappnande och kul vill jag lova.
Är du inte avskräckt ännu så är det bara att köra på. Men ta gärna och öva lite på något du har råd att förlora först.