Annons

Väska & stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

jupple

Avslutat medlemskap
Har kollat runt bland trådarna här och läst lite. blir lite småt förvirrad i träsket av tillbehör. då jag är mer grön än gräset inom foto så tänkte ja fråga er, en bra väska för en EOS 400D med ett 18-55 objektiv och sigma 70-300 som kommer inom kort. vill inte ha nåt värstig grej men ändå nåt ordentligt, inge skit! vill kunna ha batterier och minneskort ligga fritt utan att behöva mosa ner allt. sen stativet får gärna vara ordentligt och klara ett par kilon. läste en tråd om nån som skulle köpa ett stativ för under 500lappen = värdelöst.

Sen ställ inte allt för komplicerade frågor, jag har nyligen börjat!

Man kanske inte ska skriva att man är nybörjare.. då kanske man får nåt svar om man inte skriver de.

Jag började med ungefär samma utrustning som du och skaffade mig en annan väska från LowePro
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=540020118B

I "stora facket" så kan jag packa 350D med batterigrepp, blixt och omnibounce till blixten. I innerfacket på locket har jag extra minneskort och i ytterfacket på locket så får jag plats med 3st filter och trådutlösaren.
Telezoomen sätter jag i en objektivväska på sidan.

Det som jag uppskattat mest med väskan är:
-Skalbar, tar bara med mig de delar av väskan som jag behöver. Behöver jag inte telezoomen så tar jag bara med "mittendelen".
-Höftrem, kan bli tungt att gå runt länge med bara axelremen, höftremmen avlastar bra.
-Utbyggbar, har skaffat fler och större objektiv, så jag har bytt ut de två objektivväskorna mot större dito (det tackar vi LowePros slip-lock system för) och får nu med mig samma saker som förut även fast jag bytt ut telezoomen mot en modell större samt ytterligare två objektiv inkl. motljusskydd (50mm + 10-22mm).
-Lätt att komma åt utrustningen, bara att snurra fram väskan på magen så kommer jag åt kamera, objektiv osv.

Nackelar då, jo finns så klart.
-Axelremmen kunde få vara bredare, blir tungt med mycket utrustning.
-Alla remmar sitter i plastdetaljer vilka knarrar när det är lite tyngd i väskan.

Om du ska ha med stativ och vill ha händerna fria eller om du ska gå längre sträckor och inte vill bära stativet i handen så är en ryggsäck inte något dumt alternativ, t.ex.: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=540019900B

Fördelen är bärkomfort och utrymme, nackdelen är att det är svårare att få fram utrustningen snabbt. Blir lite mer omständigt när ryggan först ska av.

Angående stativ så brukar många tipsa om Manfrotto 055 eller 190. Vilken man tycker är bäst beror mycket på vad man har för krav. Sök efter trådar där man diskuterar stativ så kan du få mycket information. Själv ville jag ha ett lätt stativ som ändå var hyffsat stabild, skaffade mig föregångaren till denna och är nöjd: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4500000635_3

TACK! ett super svar på mina frågor! härligt att de finns nån som ställer upp och svara på några frågor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar