Annons

Förvirrad nybörjare! (Wall of text)

Produkter
(logga in för att koppla)
Skrivsättet "1/8" kan också ses som en kortform av "1/8 av brännvidden", dvs ganska ekvivalent med "f/8".

Jag måste säga att jag tycker "8", "1/8" eller "f/8" eller rent av "f8" fungerar ungefär lika bra - det är sällan skrivformen orsakar någon större förvirring :)

1:8 är nog betydligt mer vanligt förekommande i så fall.
 
Ist för átt göra en ny tråd bumpar jag till denna lite..

Jag har en 700D som sagt, men har ju i efterhand börjat känna att jag stör mig mer och mer på det lilla greppet. Detta har inte varit ett problem innan jag testade min tjejs 60D och märkte stor skillnad på geeppförmåga. Den ligger mycket bättre i handen än min 700d, är förvrängt mycket nöjd med den, visserligen en instegsmodell men behöver inget för fancy nu i början.
Systemkameran var ett impulsköp, har alltid velat ha en system kamera, och jag kände att jag hade råd, så jag slog till.

Men då är frågan, ska jag köpa ett batterigrepp och testa om det blir bättre grepp, eller satsa på en helt ny kamera? Synd att spendera 1200kr om det inte blir bättre grepp, lägger hellre dom 1200kr på en ny kamera.

Vad tror ni? Kommer jag kunna kränga iväg min 700D om jag måste?

Tack
 
Ju mindre kamera desto större skillnad gör batterigreppet. Jag hade en gång en 400D, och där var det jättestor skillnad, gentemot utan greppet.

På en 7D är skillnaden mindre, fast fortfarande fullt märkbar. Men mest då när man håller på högkant.

För övrigt går allt att sälja, till rätt pris.
 
...börjat känna att jag stör mig mer och mer på det lilla greppet. Detta har inte varit ett problem innan jag testade min tjejs 60D....
Kan du låna flickvännens?
Lägg de 1200 på ngt annat eller spara dem till den dagen ni vill ha en annan kamera/objektiv.
Förr eller senare brukar man tröttna på instegsmodellen man köpte först.
 
Kan du låna flickvännens?
Lägg de 1200 på ngt annat eller spara dem till den dagen ni vill ha en annan kamera/objektiv.
Förr eller senare brukar man tröttna på instegsmodellen man köpte först.

Låna på heltid menar du? Isf nej, hon fotar också.
Isf sparar jag dom till en kamera. För det är väl bättre att lägga pengar på en kamera man är helt nöjd med innan man lägger pengar på objektiv?

Jag är nöJd förutom att greppet är litet.
 
Låna på heltid menar du? Isf nej, hon fotar också.
Isf sparar jag dom till en kamera. För det är väl bättre att lägga pengar på en kamera man är helt nöjd med innan man lägger pengar på objektiv?

Jag är nöJd förutom att greppet är litet.
Låna då o då, typ om man skall ut på en fotohelg.

Njae bildkvalité kommer från objektiv... Det tog mmånga år innan jag köpte mig min analoga kamera som jag blev nöjd med.

Tja då hade JAG levt med det lilla greppet, i alla fall minst 1-2 år.
 
Låna då o då, typ om man skall ut på en fotohelg.

Njae bildkvalité kommer från objektiv... Det tog mmånga år innan jag köpte mig min analoga kamera som jag blev nöjd med.

Tja då hade JAG levt med det lilla greppet, i alla fall minst 1-2 år.

Jo det vet jag :)
tar det så lång tid att byta upp sig från instegsmodellerna?
 
Har man pengar o vilja tar det väl inte mer än 5 minuter ;)
Det är ju snart jul...

Haha jo iofs. Men tänkte på när man ska byta upp sig. När man anser att kameran begränsar sitt fotaograferande? Isf behöver jag aldrig byta upp mig :p
För jag kommer aldrig att anse att en kamera begränsar mig, eftersom den tar kort..

jo. Men har jag tur får jag ett extrabatteri, det är ungefär den summan det rör sig om när det gäller julklappar i min familj :)

Får snart skattepengar iofs.
 
Haha jo iofs. Men tänkte på när man ska byta upp sig. När man anser att kameran begränsar sitt fotaograferande? Isf behöver jag aldrig byta upp mig :p
För jag kommer aldrig att anse att en kamera begränsar mig, eftersom den tar kort..

jo. Men har jag tur får jag ett extrabatteri, det är ungefär den summan det rör sig om när det gäller julklappar i min familj :)

Får snart skattepengar iofs.
Nä troligtvis när man tror att gräset är grönare med nästa modell... för det är det ju....

Får göra som min bror. Det brukade alltid ligga ett paket under granen som det stod från tomten på...
 
Har ytterligare en fråga.
Jag har ett telezoom, 55-250 och kitobjektivet 18-55.
Men vad ska jag välja som nästa glas?
Är sugen på det legendariska 70-200 f4, men jag har ju redan ett tele.
Ett macro glas? Eller fisheye, eller ett fast glas? är ganska klyvd Ang detta.

70-200 har jag sneglat på sen jag köpte kameran. Men är det onödigt att köpa ett sådant när jag redan har ett tele?

eller ska jag inte vara så snabb med detta? Har haft kameran i några månader. vet inte om det är mig det är fel på eller glasen, för kirobjektivet 18-55, från en 700d har jag hört ska vara mycket skarpt?, för ibland eller ofta så får jag inte bilderna så skarpa som jag vill.
 
Men vad ska jag välja som nästa glas?

eller ska jag inte vara så snabb med detta?

för ibland eller ofta så får jag inte bilderna så skarpa som jag vill.
Enkelt, det du behöver alternativt VILL ha

Nä sitt du lugnt i båten ett tag

DET kan vara ett rationellt argument för att TESTA ett annat sorts objektiv.
Bjud ngn som har det du vill o bor i närheten på en fotofika.
Å andra sidan kan det bli beroendeframkallande o dyrt...
 
Enkelt, det du behöver alternativt VILL ha

Nä sitt du lugnt i båten ett tag

DET kan vara ett rationellt argument för att TESTA ett annat sorts objektiv.
Bjud ngn som har det du vill o bor i närheten på en fotofika.
Å andra sidan kan det bli beroendeframkallande o dyrt...

Hehe :p
Va? Förstår inte vad du menar med rationellt argument. :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.