Parsi
Aktiv medlem
Grevture skrev ett långt och mycket bra inlägg på sida ett. Och andra har ju mest bekräftat åsikterna.
Jag vill dock slänga på lite tips. (Jag springer för övrigt omkring med nästan samma grejor som du).
Jag använder bara M-läget när jag vill ha exakt samma exponering i en följd av bilder. Bra för panoramamontage t.ex. Och då tar jag alltid exponeringsvärdena från en automatexponerad bild som jag först tar.
Jag använder aldrig motivlägena (de på andra sidan om gröna fullauto-läget), och jag använder i princip aldrig fullauto heller (då skall jag ha väldigt bråttom, då är fullauto bra för det är "foolproof" om man inte hinner kolla hur kameran är inställd).
Jag använder aldrig AutoISO.
P, Tv, Av och M är okey. När du använder dessa lägen får du också övriga val och inställnigar som du gjort. Motivlägena överrider typiskt många av dessa, och jag tycker inte heller att motivlägena ger särskilt bra resultat.
För övrigt fotograferar jag för det mesta med bländarval=tidsautomatik=Av. Jag tittar hela tiden i sökaren på vad jag får för slutartid, och om denna blir olämplig, justerar jag bländare eller ISO.
P använder jag när ljuset varierar kraftigt, och jag anser att det kommer att gå så fort (om bilden kommer) att jag inte hinner kontrollera att tiden är rimlig.
Din 18-55 zoom är skarp från helt öppen bländare, så du behöver aldrig tänka på att vara rädd för dåliga prestanda från en stor öppning. Du får större skärpedjup med mindre bländare, men gå inte så gärna under 1/11 (bländare 11), då objektiv blir lite mjuka på grund av diffraktion med liten ljusöppning. Det blir dock bilder med 16 och 22 också, så du får experimentera för att se var din smärtgräns går.
Din 55-250 zoom kan du också använda fullt öppen, men den blir riktigt j*a bra om du bländar ner ett steg. Dvs om du ligger på 5.6 till 8 vid 55mm och på bländare 8 från cirkus 100-135mm hela vägen till 250.
Här är några tumregler för exponeringstider som du kan ha i huvudet:
Utan IS: Inte gärna längre tid än dividerat med brännvidden. Dvs på 50mm 1/50 sek. På 250mm 1/250 sek. Är man duktig på att hålla still och trycker av som en pistolskytt (öka långsamt trycket tills det går av) går det att använda lite längre tider.
Med och utan IS: Försök aldrig fotografera människor som rör sig, med längre tid än 1/300. Det kommer att bli en aning, knappt förnimmbar, konstig oskärpa som är irriterande. För folk och djur som rör sig fort, kan det vara bra att försöka komma ner på åtminstone 1/600-1/800, men slå till med 1/1000 om ljuset tillåter.
Med IS: Använd bara IS i normala fotosituationer där du fösöker hålla kameran still (handhållen i normalt maner) och har tid att låta stabiliseringen komma igång (tar nån till några sekunder med dina objektiv). Skall du vifta omkring med kameran eller snabbt kasta upp och snäppa av en bild, är det bättre om IS är av. Likaså om kameran står på stativ.
Ditt 55-250 IS II har dock även en automatisk panoreringsmode. Så om du följer rörligt mål i en horisontell rörelse, kan du använda IS. Tänk på att du måste ge stabiliseringen lite tid att komma igång bara. Den startar när du trycker ner halvvägs, precis som autofokusen. Man kan se i sökaren när det blir stabilt, men så här nu, på känsla, tycker jag ca 2 sek borde räcka gott för 55-250, och 1 sek för 18-55.
Använder du riktigt korta tider, för actionfotografering, skall du naturligtvis inte ha IS på. Det bara segar ner dig och förbrukar ström.
IS använder du alltså för att bruka långa exponeringstider, samt även missbruka alldeles för långa exponeringstider. Är det en bild du vill ta, och motivet är stilla, är det absolut värt ett försök även om ljuset är dåligt. Jag har tagit skarpa bilder med 18-55 objektivet på 45mm och 1/2 sek, och 55-250 objektivet på 250mm och 1/15. Håll andan, håll så stilla och stabilt du kan, och tryck av som en pistolskytt, långsamt - du skall inte veta när "skottet" går. Och ta flera bilder. En av dem kan bli riktigt skarp.
Ett råd om fokusering. Vid normal fotografering bör du ha avaktiverat alla fokuspunkter utom den centrala. Sikta med denna där du vill ha fokus (one-shot), låt autofokusen fokusera genom att hålla ner avtryckaren till hälften. Håll kvar avtryckaren (fokuset förblir låst) medan du komponerar om bilden som du vill ha den, och tryck ner helt för att ta bilden.
Alla fokuspunkterna använder du vid nån sorts lämplig aktionfotografering, t.ex fåglar, flyg, och då använder du också nån form av följande autofokus.
Personligen tycker jag om Canons AWB (auto white balance). Jag tycker den ger överlag bättre resultat än mina gissningar (och bättre än Olympus). Jag fotar dock i RAW, och kan detaljjustera sådant i efterhand. Typiskt måste jag ofta minska magenta något när jag tagit bilder med mycket naturgrönska i.
Mitt sista råd är att om ljuset är dåligt, så skall du inte vara rädd för att höja ISO't. Du tappar inte särskilt mycket kvalitet upp till 800. Fotar du i RAW och använder ett framkallningsprogram som Adobe Lightroom, där du kan göra en bra brusreducering, pilla på ljus och färger, kan du få helt acceptabla bilder tom. på ISO 6400, som tål att visas i 2000 X 1500.
Mycket nöje. (Och vill du ha ett tips på en någorlunda billig och bra vidvinkelzoom, som går ner i Canons gadget-sling väska tillsammans med din kamera och dina två objektiv, så är det fnv. enligt min åsikt, Sigmas gamla, ljussvagare 10-20mm F/4.5-5.6 zoom som gäller. Den har jämna bra prestanda, är någorlunda kompakt (tyngre o bredare än dina nuvarande objektiv) och någorlunda billig (dyrare än dina nuvarande objektiv) och nog bäst vidvinkel per krona, fnv.).
Jag vill dock slänga på lite tips. (Jag springer för övrigt omkring med nästan samma grejor som du).
Jag använder bara M-läget när jag vill ha exakt samma exponering i en följd av bilder. Bra för panoramamontage t.ex. Och då tar jag alltid exponeringsvärdena från en automatexponerad bild som jag först tar.
Jag använder aldrig motivlägena (de på andra sidan om gröna fullauto-läget), och jag använder i princip aldrig fullauto heller (då skall jag ha väldigt bråttom, då är fullauto bra för det är "foolproof" om man inte hinner kolla hur kameran är inställd).
Jag använder aldrig AutoISO.
P, Tv, Av och M är okey. När du använder dessa lägen får du också övriga val och inställnigar som du gjort. Motivlägena överrider typiskt många av dessa, och jag tycker inte heller att motivlägena ger särskilt bra resultat.
För övrigt fotograferar jag för det mesta med bländarval=tidsautomatik=Av. Jag tittar hela tiden i sökaren på vad jag får för slutartid, och om denna blir olämplig, justerar jag bländare eller ISO.
P använder jag när ljuset varierar kraftigt, och jag anser att det kommer att gå så fort (om bilden kommer) att jag inte hinner kontrollera att tiden är rimlig.
Din 18-55 zoom är skarp från helt öppen bländare, så du behöver aldrig tänka på att vara rädd för dåliga prestanda från en stor öppning. Du får större skärpedjup med mindre bländare, men gå inte så gärna under 1/11 (bländare 11), då objektiv blir lite mjuka på grund av diffraktion med liten ljusöppning. Det blir dock bilder med 16 och 22 också, så du får experimentera för att se var din smärtgräns går.
Din 55-250 zoom kan du också använda fullt öppen, men den blir riktigt j*a bra om du bländar ner ett steg. Dvs om du ligger på 5.6 till 8 vid 55mm och på bländare 8 från cirkus 100-135mm hela vägen till 250.
Här är några tumregler för exponeringstider som du kan ha i huvudet:
Utan IS: Inte gärna längre tid än dividerat med brännvidden. Dvs på 50mm 1/50 sek. På 250mm 1/250 sek. Är man duktig på att hålla still och trycker av som en pistolskytt (öka långsamt trycket tills det går av) går det att använda lite längre tider.
Med och utan IS: Försök aldrig fotografera människor som rör sig, med längre tid än 1/300. Det kommer att bli en aning, knappt förnimmbar, konstig oskärpa som är irriterande. För folk och djur som rör sig fort, kan det vara bra att försöka komma ner på åtminstone 1/600-1/800, men slå till med 1/1000 om ljuset tillåter.
Med IS: Använd bara IS i normala fotosituationer där du fösöker hålla kameran still (handhållen i normalt maner) och har tid att låta stabiliseringen komma igång (tar nån till några sekunder med dina objektiv). Skall du vifta omkring med kameran eller snabbt kasta upp och snäppa av en bild, är det bättre om IS är av. Likaså om kameran står på stativ.
Ditt 55-250 IS II har dock även en automatisk panoreringsmode. Så om du följer rörligt mål i en horisontell rörelse, kan du använda IS. Tänk på att du måste ge stabiliseringen lite tid att komma igång bara. Den startar när du trycker ner halvvägs, precis som autofokusen. Man kan se i sökaren när det blir stabilt, men så här nu, på känsla, tycker jag ca 2 sek borde räcka gott för 55-250, och 1 sek för 18-55.
Använder du riktigt korta tider, för actionfotografering, skall du naturligtvis inte ha IS på. Det bara segar ner dig och förbrukar ström.
IS använder du alltså för att bruka långa exponeringstider, samt även missbruka alldeles för långa exponeringstider. Är det en bild du vill ta, och motivet är stilla, är det absolut värt ett försök även om ljuset är dåligt. Jag har tagit skarpa bilder med 18-55 objektivet på 45mm och 1/2 sek, och 55-250 objektivet på 250mm och 1/15. Håll andan, håll så stilla och stabilt du kan, och tryck av som en pistolskytt, långsamt - du skall inte veta när "skottet" går. Och ta flera bilder. En av dem kan bli riktigt skarp.
Ett råd om fokusering. Vid normal fotografering bör du ha avaktiverat alla fokuspunkter utom den centrala. Sikta med denna där du vill ha fokus (one-shot), låt autofokusen fokusera genom att hålla ner avtryckaren till hälften. Håll kvar avtryckaren (fokuset förblir låst) medan du komponerar om bilden som du vill ha den, och tryck ner helt för att ta bilden.
Alla fokuspunkterna använder du vid nån sorts lämplig aktionfotografering, t.ex fåglar, flyg, och då använder du också nån form av följande autofokus.
Personligen tycker jag om Canons AWB (auto white balance). Jag tycker den ger överlag bättre resultat än mina gissningar (och bättre än Olympus). Jag fotar dock i RAW, och kan detaljjustera sådant i efterhand. Typiskt måste jag ofta minska magenta något när jag tagit bilder med mycket naturgrönska i.
Mitt sista råd är att om ljuset är dåligt, så skall du inte vara rädd för att höja ISO't. Du tappar inte särskilt mycket kvalitet upp till 800. Fotar du i RAW och använder ett framkallningsprogram som Adobe Lightroom, där du kan göra en bra brusreducering, pilla på ljus och färger, kan du få helt acceptabla bilder tom. på ISO 6400, som tål att visas i 2000 X 1500.
Mycket nöje. (Och vill du ha ett tips på en någorlunda billig och bra vidvinkelzoom, som går ner i Canons gadget-sling väska tillsammans med din kamera och dina två objektiv, så är det fnv. enligt min åsikt, Sigmas gamla, ljussvagare 10-20mm F/4.5-5.6 zoom som gäller. Den har jämna bra prestanda, är någorlunda kompakt (tyngre o bredare än dina nuvarande objektiv) och någorlunda billig (dyrare än dina nuvarande objektiv) och nog bäst vidvinkel per krona, fnv.).