Annons

Värt att uppgradera - D200 -> D300(s)

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Har gått i tankarna att uppgradera min D200 -> D700 men har insett att priset är för saftigt för min del.

Så mina planer har övergått till att ev. satsa på den D300 alt. D300s.

Men så till min fråga....vad vinner man på en uppgradering?

Det jag främst vill åt är bättre brusegenskaper då jag fotar mkt i dåligt ljus.
Jag tvivlar inte på byggkvalitén(antar att den inte blivit sämre sedan D200:ans tid) :p

Men som sagt, är det värt en uppgradering(?) från 200->300(s)?

Väldigt tacksam för svar/åsikter/synpunkter1
 
Hade inte du uppgraderat din D70 till en D200 precis? :p

Hehe jo, men mkt vill ha mer ibland :) Nu var det ju inte så att jag köpte mig en d200, utan jag har övertagit den bara när jag sålde d70:n.

Kör med den i väntan på ett nytt köp så att säga :p

Jag är lite av en pryl-/teknikgalning (som ibland kan vara till en stor nackdel) där man kanske köper något som egentligen är helt onödigt.

Därför tänkte jag höra här på forumet först om ni anser att det är värt uppgraderingen, annars finns risken att jag bara köper en ny kamera på ren impuls.

Även om man är amatörfotograf så känner man(iaf jag) att en uppgradering skulle vara roligt.

Som jag nämnt tidigare...brusegenskaper och till viss mån beskärning av bilder är det jag främst är ute efter. Jag använder ofta kameran på eftermiddagar/kvällar samt inomhus och då kan det vara bra att kunna köra på hög ISO för att få ner slutartiden tillräckligt.

Senaste fototuren (då jag fotade livekonsert) så fick man dra upp ISO till max och då blir bruset för synligt för min smak.
Går ju att reducera bruset i efterhand, men bara till viss mån innan bilden ser ut som en färgklick :)
 
Du kommer att få ett steg bättre brusegenskaper, på ett ungefär. ISO1600 på D300(s) ser ut ungerfär som ISO800 på D200.

I övrigt vinner du bättre AF och snabbare seriebildstagning, annars är de rätt lika, IMO.

Nu beror det ju på hur kräsen man är med brus och så, men jag tycker att ISO3200 ser helt okej ut med min D300 och drar mig inte att använda det om jag måste. Håller man sig till ISO1600 så är det i princip "brusfritt" om man inte pixelpeepar, men man märker att färgkvalitet och dynamiskt omfång är sämre än på lägre ISO-tal.

Om det är värt det (för dig) är ju inte så lätt för mig att svara på, men jag hoppade själv över D200 (och D80) för att det var ett, i mitt tycke, för litet hopp upp från D70:n vad gäller bildkvalitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.