ANNONS
Annons

Värt att köpa ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Har i dagsläget en D70 men funderar på att uppgradera. Saken är den att jag ibland brukar beskära och göra förstoringar och det märks främst vid beskärningar att pixlarna inte räcker till jämt.

Har dock inte sådan stor budget att lägga ut så frågan är om det är värt att uppgradera till en ny.

Är främst en D90 som jag funderar på då den har AF-stöd med samtliga AF-objektiv.
Sen att man kan filma(även om det inte är huvudsyftet med en systemkamera) är ju inte heller fel.

Händer även ibland att jag fotar vid svagt ljus så hög iso utan allt för mkt brus uppskattas också.

Finns det någon annan prisvärd kamera ute på marknaden som är värd att ta en koll på?

Är dock bara Nikon som gäller:)

Tacksam för alla tips/förslag!

mvh eif

Du sa det D90 klart bäst om det är den budgeten du har, D3000 D5000 är "sämre" är 90ian.

Du sa det D90 klart bäst om det är den budgeten du har, D3000 D5000 är "sämre" är 90ian.

Mjo. Inte för att D3000 och D5000 är några skräpkameror men det känns inte som att det blir så mkt till uppgradering om man köper dom.

Det jag mest är ute efter är just hög ISO utan brus.

Sport (dag/kväll samt inomhus), konserter och naturfoto är mina huvudintressen. När det gäller sport och konserter så är ljusförhållandet inte alltid det bästa.

Har kollat på en del testbilder med D90 och tycker att den håller en respektabel brusnivå upp till 3200. Vilket borde räcka ganska långt vid inomhusfoto.

Hej ! Skillnaden mellan D70 och D90 är enorm med tanke på prestanda,det är en helt annan kamera på insidan,bättre och snabbare AF,sensorn som ger mycket bra hög-ISO prestanda,bildkvalite från D300 m.m.
Och du har rätt i en sak-ett byte till D3000 och D5000 bortsätt från bildkvaliten på den senare blir ju en nedgradering i fråga om handhavande och prestanda.Dessutom är det bra priser på D90 nu.MVH.

Har dock inte sådan stor budget att lägga ut så frågan är om det är värt att uppgradera till en ny.
[...}
Finns det någon annan prisvärd kamera ute på marknaden som är värd att ta en koll på?

Är dock bara Nikon som gäller:)

Med dessa förutsättningar är det ganska lätt att plocka ut alternativen.

Bruttolistan innefattar (om du ska köpa nytt)

D3000
D5000
D90
D300(s)
D700
D3 (av diverse modeller)

Av dessa låter det som de är de tre första som ryms i din budget.

D5000 ger dig troligen bättre bilder, men med sämre uppsättning kontroller än din D70. D90 ger dig samma förbättrade bilder, men bättre kontroller än du har idag.

Per.

Var i samma situation som du: D70 med en hyfsat vältäckande uppsättning objektiv (varav många med "skruv" för autofokus).

Med D90 fungerar autofokusen med samtliga mina gluggar - något som inte skulle gällt D5000 som jag också funderade på.

Det jag har vunnit med D90:an är enormt mycket bättre prestanda vid höga ISO. Kör 3200 med riktigt bra resultat. Litet mer pixlar som marginal vid beskärning. Sen slipper man ju det mesta av problemen med damm på sensorn genom "skakfunktionen". På D70 var det ständigt och jämt någon "plutt" att blåsa bort.

Jag tror inte att du blir missnöjd med en D90!

Tackar för alla svar!

Lutar nog åt att det blir en D90 när jag får pengar.

Ska bara sälja iväg min D70 först. Men då är frågan....kan man få 2000-2500:- för kamerahuset eller är det för mkt?

Visserligen tycker jag D90 är ganska prisvärd redan i dag, men det kan finnas anledning att vänta med inköp. Modellen är nästan två år gammal och det skulle vara förvånande om inte en ersättare presenteras under sommaren. Då faller förmodligen priset på D90 ytterligare -- och har man råd kanske den nya modellen är ett intressant alternativ.

Visserligen tycker jag D90 är ganska prisvärd redan i dag, men det kan finnas anledning att vänta med inköp. Modellen är nästan två år gammal och det skulle vara förvånande om inte en ersättare presenteras under sommaren. Då faller förmodligen priset på D90 ytterligare -- och har man råd kanske den nya modellen är ett intressant alternativ.

Jo men det blir nog bara ett s, där främsta uppgraderingen blir bättre autofokus vid video och lite annant smått och gott men att hoppas på en ny sensor kan man knappast så länge som D300s inte är uppgraderad.
Möjligen men den lär bli fördyr för din budet är en möjlig fullformatare med D90 enklae hus och begränsad prestanda vore mumma!
Micke

Jo men det blir nog bara ett s, där främsta uppgraderingen blir bättre autofokus vid video och lite annant smått och gott men att hoppas på en ny sensor kan man knappast ...
Nja, det är jag inte så säker på. Konkurrenterna i liknande prisläge har ju nyare sensorer med ganska mycket högre upplösning (t ex Canon 550D med 18 Mp) så det skulle vara förvånande om inte Nikon presenterade liknande specar.

Nja, det är jag inte så säker på. Konkurrenterna i liknande prisläge har ju nyare sensorer med ganska mycket högre upplösning (t ex Canon 550D med 18 Mp) så det skulle vara förvånande om inte Nikon presenterade liknande specar.

Jo iofs men då kommer nog D300 efterföljare vi kallar den D400 Först och sen D90 efterföljaren kan kalla den D95 på samma sätt som D200 fick sin bantade verion D70 något halvår efteråt D300 och D90 samt nu D300s och sen D90s tror jag., men den som lever får se, ricktigt heftigt vore dock ett FF hus baserat på 700s sensor för 10000 tror att det vore en varklig killer istället för att att haka på Pixelracet, Sen står 700 på tur att uppgraderas borde kunna bli två varianter både ett x och ett s med fler pixlar respektive högre upplösning.
Micke

Har du varit nöjd med din D70 och du vill uppgradera - men D300 inte är ett alternativ - så känns D90 som ett ganska självklart val. =/

Är själv i samma sits, har sålt mitt D70-hus och letar ersättare. Efter mycket velande så lutar jag nog åt D5000, för även om priserna har gått ner något, så är D90 rätt dyr; påslag på 50% jämfört med D5000. Visst har D5000 enklare kontroller, men efter lite klämmande och kännande så tycker jag nog att det går ganska fort att navigera bland inställningarna ändå. Den fina sökaren och monitorn känns väl som större förluster, men jämfört med D70 är det mesta ett lyft... :D

Det finns nog ett helt gäng nya modeller runt hörnet, Canon har väl nästan hunnit lansera ett par nya generationer av sina modeller efter att D90, D300 och D5000 dök upp. Kan tänka mig att man ersätter både D90 och D300s på Photokina, sedan får den nya teknologin leta sig ner i enklare modeller under 2011. Den som lever får se. :)

/magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar