Annons

värt att köpa 10d?

Produkter
(logga in för att koppla)

roxman

Medlem
Jag har tänkt köpa en digital systemkamera och ahr siktet inställt på cannon eos 10d eftersom dehar gått ner avsevärt i pris sedan 20d släppts och många byter upp sig.
denna storm av 10d-annonser gör mig lite orolig? Är det värt att köpa denna kamera eller ska jag vänt tills jag har mer pengar på min bankbok?

Vad har du för ambition med dina bilder och ditt fotograferande? Har du någon optik, eller är detta något du ska köpa tillsammans med kameran?

10D är en suverän kamera med många funktioner som räcker långt... Jag skulle utan tvekan satsa på en 10D till ett bra pris och lägga pengarna som skiljer en 20D på bra optik istället om ekonomin begränsade ett inköp.

Själv använder själv 10D och är väldigt nöjd! Mycket av prestandan sitter i objektiven!

mvh //Peter

10D är en väldans bra kamera, 20D är ännu bättre..det är väl bara en fråga om vad du är beredd att betala..som alltid.

Jag håller med Peter!
Dessutom finns en mycket prisvärd andrahandsmarknad på 10D till bra priser. Satsa kulorna på optiken!

Hej Monica

Om du inte känner att du behöver ha det nyaste och det bästa så skulle jag köpa 10d. Där får du väldans mycket kamera för pengarna. Sen är såklart 20d säkert ännu lite bättre men så kommer det vara hela tiden. Nya bättre kameror. Du klarar dig länge på 10an. Skulle köpa till ett riktigt bra objektiv i stället. Man sparar många fina kronor på att ligga lite efter teknikspetsen.
Lycka till
wiwi

Är priserna på 10D så låga egentligen? De ligger runt 10 000:- för begagnat, vad jag sett. Någon enstaka för 8500:-. Borde dom inte sjunka mer med tanke på att det är en utgången modell? Beror det på att leveranserna av 20D inte kommit igång riktigt...eller på att jag är snål, girig och ute å cyklar...;-)

Ulf Mäkitalo (FotoUffe) skrev
Är priserna på 10D så låga egentligen? De ligger runt 10 000:- för begagnat, vad jag sett. Någon enstaka för 8500:-. Borde dom inte sjunka mer med tanke på att det är en utgången modell? Beror det på att leveranserna av 20D inte kommit igång riktigt...eller på att jag är snål, girig och ute å cyklar..

Det beror på att 10d är en j_vla bra kamera,20D inte kan levereras och dom aldrig blir billigare än 300D.

// Håkan

...off topic...

En intressant detalj i alla trådar av den här karaktären är att den som ställer frågan ofta vill spara pengar genom att köpa en äldre modell.

Svaren handlar dock enkom om att köpa en äldre modell för att därefter lägga mer pengar på andra grejer, så som objektiv.

Detta är säkert en bra grej men då spar man ju faktiskt inga pengar......

Så för att föregå med gott exempel. Köp en 10D, den räcker långt och är en bra investering !

//A

Canon eos300d

Beställde nyligen en 300d, då jämförde jag dessa tre kameror (10d, 20d och 300d) och kom fram till att 300d är den mest prisvärda. Upplösningen till ju på 6.53 mp (10d och 300d) och 8.5 mp (20d).
Titta på sidorna www.steves-digicams.com/ och www.dcresource.com/reviews/ där finns otroligt utförliga tester.
som sagt tidigare hänger mycket av bildkvaliten på objektivet.

melker2001 skrev:
Ulf Mäkitalo (FotoUffe) skrev
Är priserna på 10D så låga egentligen? De ligger runt 10 000:- för begagnat, vad jag sett. Någon enstaka för 8500:-. Borde dom inte sjunka mer med tanke på att det är en utgången modell? Beror det på att leveranserna av 20D inte kommit igång riktigt...eller på att jag är snål, girig och ute å cyklar..

Det beror på att 10d är en j_vla bra kamera,20D inte kan levereras och dom aldrig blir billigare än 300D.

// Håkan

på Dustin får du 10d+batterigrepp för 10600 + moms... det e billigare är 10D utan batterigreppet av någon anledning.

//J

Absolut ny 300d. Du kan aldrig veta var en begagnad kamera har varit med om. Detta gäller speciellt digitalkameror eftersom dessa är svårare att kolla. Ska du köpa begagnad 10d så be att få fälla upp spegeln och kolla repor på sensorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar