Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Canon1100D NU eller vänta och ha råd med 600D

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag ser det vore det bra om du kunde besvara varför du vill vill ha systemkamera för att göra valet lättare:
1. Större sensor med f u punkt 2 även mindre brus - renare bilder i sämre ljus
2. Tunnare skärpedjup (suddig bakgrund)
3. Snabb följande autofokus på t ex springande barn
4. Optisk sökare
5. Möjlighet att byta objektiv

Sedan finns frågan huruvida du filmar eller ej.

Kan du tänka dig begagnat?

Med allt du fått höra nu om live view autofokus (alltså att kameran fokuserar medan man tittar på displayen och inte i sökaren) är vinklingsbar skärm fortfarande viktigt?

Jag filmar men tycker att kvalitén på den jag har räcker till det eftersom det är "hemmafilmer" så att säga.

Jag är trött på brusiga bilder som alltid tycks bli inomhus eller vid dåligt ljus ute eftersom ISO får gå upp. Byta objektiv vill jag för att utvecklas, variera och skapa bättrebilder. Suddig bakgrund är något jag ofta gör vid porträtt av barnen och snabb autofokus hade varit bra också, men är väl inget krav kanske. Optisk sökare - ja

är scandinavian foto pålitliga? har ni handlat därifrån? De verkar ha lite högre priser på nya kameror än andra ställen.

650D kanske kan passa mig!

De tråkigaste bilderna är de man aldrig tar så jag föreslår att du inte väntar utan köper en systemkamera med zoom NU. Njut av fotoglädjen också byter du när du känner att du växt ur den.

Vad gäller vinklingsbart så kanske det inte spelar så stor roll. Du har ju kvar din nuvarande med vinklingsbar skärm när du behöver det. Dessutom betyder den betydligt mindre på en systemkamera än på en kompakt.

är scandinavian foto pålitliga? har ni handlat därifrån? De verkar ha lite högre priser på nya kameror än andra ställen.

650D kanske kan passa mig!

De är väldigt pålitliga och ger garanti på begagnat (liksom Mattssons i Lund och Hegethorns). Vad gäller nytt kan man välja det lägsta priset från en sajt med bra omdömen. F u Scandinavian, Japan foto och Cyberphoto finns många. Just begagnat är det ju ibland en fördel att köpa från affär p g a garantin.

Ser att 60D är såld och begpriset på deras 650D är sisådär. Det är bara att vänta in en ny 60D. Kan du skippa vinklingsbar skärm är annars 50D ett bra begval. Den har aningen sämre sensor än 60D/600D/650D/700D men har samma fina sökare som 60D och är ännu bättre byggd i metall. Rimligt begpris ca 2500:-.

Du har ju redan kompakten för filmning med vinklingsbar skärm.

De är väldigt pålitliga och ger garanti på begagnat (liksom Mattssons i Lund och Hegethorns). Vad gäller nytt kan man välja det lägsta priset från en sajt med bra omdömen. F u Scandinavian, Japan foto och Cyberphoto finns många. Just begagnat är det ju ibland en fördel att köpa från affär p g a garantin.

Ser att 60D är såld och begpriset på deras 650D är sisådär. Det är bara att vänta in en ny 60D. Kan du skippa vinklingsbar skärm är annars 50D ett bra begval. Den har aningen sämre sensor än 60D/600D/650D/700D men har samma fina sökare som 60D och är ännu bättre byggd i metall. Rimligt begpris ca 2500:-.

Du har ju redan kompakten för filmning med vinklingsbar skärm.

Vad bra! Ska kolla in sidan regelbundet tills jag hittar något bra.
60D och 650D är det eftergångare till 600D ? Metall låter hållbart ! Är det sensorn det enda som skiljer eg?

De tråkigaste bilderna är de man aldrig tar så jag föreslår att du inte väntar utan köper en systemkamera med zoom NU. Njut av fotoglädjen också byter du när du känner att du växt ur den.

Vad gäller vinklingsbart så kanske det inte spelar så stor roll. Du har ju kvar din nuvarande med vinklingsbar skärm när du behöver det. Dessutom betyder den betydligt mindre på en systemkamera än på en kompakt.

Haha om jag ändå kunde. Tyvärr måste ett bilköp genomföras så jag sparar mina kamerapengar i en liten burk tills det räcker . Jag har ju en Sx30 is så det blir mycket foton tagna här ändå, även om jag blir lite besviken på resultatet ibland.

Jag ska spara ihop till systemkameran först och zoomen sen :)

Vad bra! Ska kolla in sidan regelbundet tills jag hittar något bra.
60D och 650D är det eftergångare till 600D ? Metall låter hållbart ! Är det sensorn det enda som skiljer eg?

Canon har parallela serier för olika segment:
1. Fyrsiffriga kameror (t ex 1100D) som är de enklaste - bantade funktioner och små sökare, enkel autofokus
2. Tresiffriga kameror - vanliga familjekameror (t ex 600D) - har många av funktionerna av nästa steg upp men billigare konstruktion och enkel liten spegelsökare
3. Tvåsiffriga kameror (t ex 60D) - ofta liknande funktioner som tresiffriga men större glasprismasökare, rejälare slutare mm
4. Ensiffriga kameror (t ex 6D) - här finner vi antingen fullformatskameror eller kameror avsedda för proffs. Genomgående metallhus och tåliga slutare.

Sedan med tiden så ökar värdet på första siffran i namnet. T ex 300D->350D....->600D->650D->700D.

Undantag har varit 60D som fick vissa funktionsuppgraderingar j f med föregångaren 50D där man i 60D tog bort metallhuset och mikrojustering av AF vilket på sätt och vis tog ner kameran ett halvt steg i professionalitet. Istället fick man vinklingsbar skärm bl a. Eftersom 7D är relativt gammal har 70D fått många av 7D funktionerna. 100D representerar ett nytt segment med små kameror.

Så 60D och 600D samt 650D var samtidiga. Så vad gäller sensor är de lika men 60D har mer "proffsegenskaper" då det är ett annat segment och har då en mycket bättre sökare.

Det är lite som att titta på bilar. Volvo V60 är nyare än Volvo V70XC (föregångaren till XC70) men de tillhör olika segment. Det innebär ju att medan V60 har en del moderna fördelar blir den ju vare sig större eller fyrhjulsdriven för det.

Mina erfarenheter. Jag fotade hela förra året med en kompaktkamera utan optisk sökare och använde således skärmen för fokus och komposition. Det fungerar hyggligt så länge ljusförhållanden är okej och motivet inte är allt för snabbrörligt. I övrigt upplevde jag de självklara nackdelarna med liten bildsensor(som de flesta kompaktkameror har):
- Mkt brus på jämförelsevis låga ISO-tal. Kunde sällan gå över 200 - 400.
- Relativt långsam autofokus, jämfört med "storkameror".
- Ej möjligt att använda sig av kort skärpedjup i kreativt syfte.

I julas gick jag över till en Canon 600d och de ovan nämnda tillkortakommandena raderades mer eller mindre ut. Att gå från att använda skärm och liveview för komposition och fokus, till optisk sökare för ögat har inte inverkat negativt på något vis. Visst får man ibland gå ned på knä när barn ska plåtas i grodperspektiv etc, men det är inget som känts som en signifikant nackdel i sammanhanget. Fördelarna med den, jämförelsevis, reptilsnabba fokusen samt det extra stöd det ger att hålla kameran mot pannan överväger.

Men allt är inte bättre. Min kompaktkamera (Panasonic LX3) har ett ljusstarkt objektiv på 2.0 i vidaste läget och dess inbyggda bildstabilisering fungerar mycket bra. Canonkameran kom med kitobjektivet 18-55 som i sitt "porträttläge" kring 50 mm har en största bländare på 5.6. Dessutom levererades just mitt kamerapacket med objektiv utan bildstabilisering. Detta innebär i praktiken ett antal ljussteg lägre än med kompakten vilket ju i sin tur ger längre slutartider vilket lättare leder till skakningsoskärpa. Bruset lider jag inte lika mkt av eftersom det är avsevärt bättre även på högre ISO-tal. Det är dock ganska enkelt avhjälpt till en liten peng. Ett 50mm 1.8 objektiv för under tusenlappen (ca 500 begagnat) avhjälper det mesta av det ovan beskrivna.

Summa summarum så överväger fördelarna på i stort sett alla plan, undantaget vikt och storlek. Den vikbara skärmen funkar bra för mig till det den är tänkt till. Stativfoto (landskap & Macro) samt för filmning. För vanligt fotograferande så har jag inte saknat det alls. Man vänjer sig vid det mesta. Sedan har jag nu en kamera att både växa i och bygga ut med en större objektivpark över tid. Personligen skulle jag inte låta liveviewfunktionalitet vara en dealbreaker i sammanhanget. Givet din beskrivning av hur du vill använda kameran.

Men, allt är ju inte Canon här i världen. Många av de nya sk spegelfria och/eller micro four thirds kamerorna har ju både bildkvalitet och tillräcklig snabbhet ( i alla fall under bra ljus) för att funka utmärkt till det du beskriver. Dess elektroniska sökare och skärmar är ju byggda från början med tanke på att fotografera i "liveview". En del av dessa har ju även touch screens som tillåter dig att peka var på skärmen du vill sätta fokus och samtidigt ta bilden. Det skulle jag se som en vettig funktion. Kanske framförallt vid diskret gatufotograferande och dyl situationer. Dock är dessa system lite dyrare än instegs- och konsumentkamerorna från Canon/Nikon.

Återigen så skulle det vara Canon och tyvärr har Canons spegellösa EOS-M glacialt långsam autofokus. Övriga system är snabbare men hitintills har ingen testad spegellös kommit upp i en följande autofokushastighet som kan jämföras med klassiska spegelreflexkameror över samma register av situationer.

Återigen så skulle det vara Canon och tyvärr har Canons spegellösa EOS-M glacialt långsam autofokus. Övriga system är snabbare men hitintills har ingen testad spegellös kommit upp i en följande autofokushastighet som kan jämföras med klassiska spegelreflexkameror över samma register av situationer.

Ja, att gå från den kamera som TS har nu till EOS M kanske inte ger det där riktiga lyftet, även om just AF hastigheten blev rappare efter mjukvaruuppdateringen som ju nu finns tillgänglig.

Men att det promt skulle vara Canon tolkade jag mer som att tidigare upplevelse av Nikon inte kändes bra. Men det finns ju annat än just de två märkena. Om man nu tycker att det är så pass viktigt att ha en kamera med vikbar skärm/liveview för stillbildsfotografering så känns det som Panasonic, Olympus och fujifilm borde ha några bra kandidater - sagt utan att på rak arm i detalj kunna räkna upp specifika modeller. Men något att utforska kanske. Nackdelen är som jag ser det dels ett dyrare pris och dels, som du säger, inte samma rapphet i just följande AF. För icke-följande AF så tror jag inte man behöver känna sig handikappad längre, jämfört med en instegs-dslr. Iofs bygger det på rätt ovetenskapliga tester jag gjort i butik, så jag kan ha fel på den punkten. Men man ska samtidigt tänka på att just 600d inte är den snabbaste kameran heller på den punkten. Iofs också beroende på vilket objektiv man har.

Jag tycker alltid det är lite knepigt det där med att vilja ha en instegs/konsutmentkamera till rörliga familjemedlemmar i inomhusbelysning. Är det något tillfälle man skulle behöva både dyrkamera och dyrobjektiv så är det ju vid sådana tillfällen.

EOS-M har ju inte längre så extrent långsamt AF och om den dyker upp igen med kitzoom och blixt för 1990:- så är det ju en extremt prisvärd kamera för den bildkvalitet man får. Sedan får man komplettera på eBay med adapter för Canons EF-objektiv samt om man vill 22mm pannkaksobjektivet.

Jag har en 600D, en EOS M samt en S110 och tycker att de kompletterar varandra bra, dvs beroende på vart jag ska följer en eller två kameror med. Nja, när jag åker nu på fredag så har jag inte tänkt ta några foton, så då får en iXUS 140 bli medpassagerare...

Mina erfarenheter. Jag fotade hela förra året med en kompaktkamera utan optisk sökare och använde således skärmen för fokus och komposition. Det fungerar hyggligt så länge ljusförhållanden är okej och motivet inte är allt för snabbrörligt. I övrigt upplevde jag de självklara nackdelarna med liten bildsensor(som de flesta kompaktkameror har):
- Mkt brus på jämförelsevis låga ISO-tal. Kunde sällan gå över 200 - 400.
- Relativt långsam autofokus, jämfört med "storkameror".
- Ej möjligt att använda sig av kort skärpedjup i kreativt syfte.

I julas gick jag över till en Canon 600d och de ovan nämnda tillkortakommandena raderades mer eller mindre ut. Att gå från att använda skärm och liveview för komposition och fokus, till optisk sökare för ögat har inte inverkat negativt på något vis. Visst får man ibland gå ned på knä när barn ska plåtas i grodperspektiv etc, men det är inget som känts som en signifikant nackdel i sammanhanget. Fördelarna med den, jämförelsevis, reptilsnabba fokusen samt det extra stöd det ger att hålla kameran mot pannan överväger.

Men allt är inte bättre. Min kompaktkamera (Panasonic LX3) har ett ljusstarkt objektiv på 2.0 i vidaste läget och dess inbyggda bildstabilisering fungerar mycket bra. Canonkameran kom med kitobjektivet 18-55 som i sitt "porträttläge" kring 50 mm har en största bländare på 5.6. Dessutom levererades just mitt kamerapacket med objektiv utan bildstabilisering. Detta innebär i praktiken ett antal ljussteg lägre än med kompakten vilket ju i sin tur ger längre slutartider vilket lättare leder till skakningsoskärpa. Bruset lider jag inte lika mkt av eftersom det är avsevärt bättre även på högre ISO-tal. Det är dock ganska enkelt avhjälpt till en liten peng. Ett 50mm 1.8 objektiv för under tusenlappen (ca 500 begagnat) avhjälper det mesta av det ovan beskrivna.
.

Tack för ditt svar! kul med någon som bytt från kompakt till 600D, precis som jag tänkt och att du är nöjd! Verkligen skönt att höra. Har oroat mig lite för att det inte blir något större lyft och att det kanske rentav är onödigt att byta till den. Nu är jag en person som TAR mig tid till att fota, nästan varje dag även om jag har två små barn hemma.

Sen är det ju så att för de pengarna får man väl inte allt. "Att gå från att använda skärm och liveview för komposition och fokus, till optisk sökare för ögat har inte inverkat negativt på något vis." som du skrev, det känns inte som att det kanske direkt blir något problem.
Jag är 24 år och har inga problem med att fota ungarna där jag får kräla omkring på marken.

Ja, att gå från den kamera som TS har nu till EOS M kanske inte ger det där riktiga lyftet, även om just AF hastigheten blev rappare efter mjukvaruuppdateringen som ju nu finns tillgänglig.

Men att det promt skulle vara Canon tolkade jag mer som att tidigare upplevelse av Nikon inte kändes bra. Men det finns ju annat än just de två märkena

Jag tycker alltid det är lite knepigt det där med att vilja ha en instegs/konsutmentkamera till rörliga familjemedlemmar i inomhusbelysning. Är det något tillfälle man skulle behöva både dyrkamera och dyrobjektiv så är det ju vid sådana tillfällen.

Jag har ju en Canon nu och de verkar ha system som är uppbyggda på liknande sätt i sina kameror så det kanske blir lätt att lära mig den nya kameran på så vis. Jag har även fått ett mycket positivt intryck av Canon så därför känns det som det enda alternativet av märken just nu.

Klart jag vill ha en dyr kamera med dyra objektiv men eftersom jag är hemmafru är det inte riktigt läge för de allra dyraste, en eos 600D räcker gott och väl för mig just nu.

EOS-M har ju inte längre så extrent långsamt AF och om den dyker upp igen med kitzoom och blixt för 1990:- så är det ju en extremt prisvärd kamera för den bildkvalitet man får. Sedan får man komplettera på eBay med adapter för Canons EF-objektiv samt om man vill 22mm pannkaksobjektivet.

Jag har en 600D, en EOS M samt en S110 och tycker att de kompletterar varandra bra, dvs beroende på vart jag ska följer en eller två kameror med. Nja, när jag åker nu på fredag så har jag inte tänkt ta några foton, så då får en iXUS 140 bli medpassagerare...

Om du jämför Canon 1100D, Eos-M samt 600D, vilken skulle vara störst lyft från den jag har?

Följer denna tråd eftersom jag själv går i köptankar efter en kamera att fota hemaliv och barn med.
En fråga bara. Varför har inte 100D nämnts ngt i tråden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar