** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt att byta upp sig till 16-105?

Produkter
(logga in för att koppla)
En liten kommentar om 18-70-objektivet: jag tycker inte att skärpan är det stora problemet med det objektivet utan den hiskeliga CA man drabbas av vid kortare brännvidder. Till råga på allt hjälper det inte heller speciellt mycket att blända ner, till skillnad från t.ex den lika billiga Sigma 18-50.

Kan berätta att jag köpte min 16-105 via Wales för £318 inkl frakt. Blir väl ca 1500 kr billgare än här i Sverige. Hel nöjd med objektivet än så länge.

Jag har ett 16-105 och är väldigt nöjd med det. Den nackdel som finns är att det inte presterar tillräckligt bra inomhus i sämre ljus så jag funderar på ett tamron 17-50 2,8 för det.
Det jag gillar bäst med 16-105 är att det är i mitt tycke en bra skärpa, framför allt centrumskärpan. Tittar du på kantskärpan är ju zeiss 16-80 bättre i o f. Sedan har den ju ett underbart omfång, 16mm funkar fint för mig i landskap samtidigt som man kan krypa hyggligt nära med 105mm. En riktigt suverän reseglugg som alltid finns med i väskan, ibland även kompanjerad med mitt beercan om jag orkar släpa på det. Ett tips är att kolla på eBay och köpa från england eller hk. Tror att du får tag på en för 3500-4000 kr.
Lycka till och berätta gärna vad det blev!

/Danne

Kan även tillägga att jag försöker använda bändare 8-10 när kantskärpan är viktig då detta verkar vara objektivets "sweetspot".
Detta är ju oftast inga problem när man fotar utomhus.
Ha det!
/Danne

Det är svårt att välja objektiv men ja fastnade till slut för Tamrons 28-75.

Kändes som ett prisvärt alternativ. Har fått hem objektivet och hunnit testa en del. I jämförelse med mitt kitobjektiv (KM 18-70) är Tamron skarpare redan från 2,8 utom möjligen på brännvidd 50mm där det är ganska jämt (konstigt), men bara tills man bländar upp Tamron ett steg. Jag har alltså jämfört respektive objektiv från dess största bländarvärde vid varje brännvidd.

Överlag är jag rätt nöjd men lite besviken över skärpan på full öppning (2,8) som jag hade väntat mig lite mer av. Från 5,6 är skärpan bra.

Från en bildserie tagen med A700 och 16-105:an.
Svart- och vitpunkt samt beskuren för att passa forumet.
Större version

Bilagor

• DenRodaFatoljen-forum.jpg
    DenRodaFatoljen-forum.jpg
    69.9 KB · Visningar: 90
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar