Sovande björnar som väcks ser jag...
lumor_ skrev:
Reglerna kan ju sägas vara någon form av generaliserade åsikter, de berättar hur en bild bör vara för att tilltala de flesta. Vi kan använda dem som "generell kritik".
(Undrar om det här inlägget blev väldigt luddigt och dåligt formulerat.)
Jag förstår hur du tänker men vill anmärka på några saker (förutom ordvalet "regler" som jag redan tidigare i tråden opponerat mig mot).
Det är nog inte så att en riktlinje säger hur en bild
bör vara för att tilltala de flesta. Det är snarare att den säger att om man gör på ett visst sätt
kan man få en viss effekt. Inte sagt
att man automatiskt får det, men sannolikheten är stor att man gör det. Man kan tycka skillanden är hårfin, men jag tycker den bör poängteras ändå. Man kan följa alla riktlinjer i världen och lik förbaskat få urusla bilder. Även om riktlinjerna kan hjälpa så är de ingen garant för bra resultat (och de kan också stjälpa genom att i vissa fall hämma kreativitet, vilket motståndarna mer än gärna poängterar).
Eftersom riktlinjerna är någon form av destillat, samlad kunskap som formaliserats, skulle jag inte heller vilja säga att det är (bild)kritik eller ens likna det vid sådan. Bildkritik är något som ges till enskilda verk, där man får titta på en bild, både helheten och detaljerna. Så "generell bildkritik" blir för mig lite svårgripbart, ska man ge kritik ska man säga vad man ger det på, inte bara i allmänhet. Men detta är min personliga tolkning av begreppen.
För mig ligger ena skillnaden i bildkritik och riktlinjerna att den första är något som ges efter ett verk framställts, den senare är något man kan grunna på innan, under och ta lärdom av efter ett verk gjorts. Den andra skillnaden är att bildkritik är svår att ge sig själv, man är så att säga hemmablind, men riktlinjerna kan man lättare "bocka av" själv och jämföra med det man gjort för att se vad det var för strängar man slog an. Det båda dessa har gemensamt är att de bygger på samma kunskapsbas, hur man tycker tilltalande bilder ser ut.
Jag tycker inte det är fel att ta del av andras kunskap, men jag tycker samtidigt att man inte ska hänga upp sig för mycket på dessa riktlinjer. Istället för att uppröra sig över dem får man gå ut och plåta och skita högaktningsfullt i dem. Det är varje fotografs val.