Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värsta mörkrumstabben

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielJ

Medlem
Min hände igår när jag skulle framkalla två rullar, men hade i för lite vätska så ena rullen är totalförstörd..och det var just den rullen jag helst ville ha snygg!

Vilka är era?

/Daniel
 
När jag skulle framkalla en film så hällde jag upp alla vätskorna i tre genomskinliga flaskor och råkade förväxla på framkallaren och fixet. Jätte kul :(

Nuförtiden så har jag alltid markerat flaskorna med 1,2,3

/ Marcus
 
Efter att ha kopierat ett tag känner jag att behöver äta något och går ut... i dörröppningen får jag plötsligt en konstig känsla "vänder mig om och tittar in i den öppna påsen med fotopapper."
 
Har lyckats med en hel hög sådana tabbar.
Tänt ljuset när jag tappade min snus. Förväxlat vätskorna. Missat tiden. Slagit sönder framkallningsdosan. Förlite framk. i dosan.

Hmm. Känner att jag framstår som en j.kla klant..:)
 
Min första skålframkallning av bladfilm

Fyllde noggrant tre skålar med framkallare, stopp och fix och startade min Palmpilot med ett program som skulle pipa med 30 sekudners intervall varje gång jag skulle agitera (allt måste vara helt mörkt).

Släcker lyset, lägger filmbladet i första skålen, kör på som planerat i 7 minuter, sen över till andra skålen i 15 sekunder, sen ska jag flytta över till sista skålen när jag inser... att jag redan är i sista skålen... 7 minuter stoppbad och 15 sekunder fix == inte så mycket framkallat så det stör :).

Som tur var hade jag redan från första bilden gjort som jag fått tips om på otaliga ställen på nätet vad beträffar storformat och gjort två exponeringar när jag ändå ställt in allting med kameran, så allt var inte förlorat... men mycket pinsamt...

Man måste göra de där misstagen tror jag för att lära sig vad man skall tänka på...
 
Själv har jag hällt blekfix i framkallartanken på en RA-4 maskin. Vi snackar tjugo liter.

Det höjer inte kvaliteten på bilderna som kommer ut.

En klassiker bland yrkesfotografer är att man på den färdiga bilden upptäcker en polaroid eller kameraväska som ligger någonstans fullt synlig i bilden.
 
mipert skrev:
En klassiker bland yrkesfotografer är att man på den färdiga bilden upptäcker en polaroid eller kameraväska som ligger någonstans fullt synlig i bilden.
Hehe, man behöver inte ens vara yrkesfotograf för det. Den känns igen!
 
Jag öppnade framkallningsdosan efter stoppbadet. Kom på mig efter ett par sekunder och satte igen dosan igen. Som tur var så hade framkallningen avstannat helt, så det vara bara att fixera och skölja utan att filmen blev förstörd.

Vid ett annat tillfälle tände jag taklampan och såg att jag glömt lägga påsen med bladfilm in i kartongen. Som tur var så var det lågkänslig film, och den blev bara ljusskadad en mm i ytterkanten.
 
J. Patric skrev:
Jag öppnade framkallningsdosan efter stoppbadet. Kom på mig efter ett par sekunder och satte igen dosan igen. Som tur var så hade framkallningen avstannat helt, så det vara bara att fixera och skölja utan att filmen blev förstörd.

Vid ett annat tillfälle tände jag taklampan och såg att jag glömt lägga påsen med bladfilm in i kartongen. Som tur var så var det lågkänslig film, och den blev bara ljusskadad en mm i ytterkanten.


Det är då man ska köpa en trisslott.

/ Marcus
 
Viserligen ingen mörkrumstabbe men jag har lyckats gå vilse i ett mörkrum.

Det hände under min tid i Toronto då jag under några dagar hoppade in som kopist på ett stort yrkeslabb. Det är svårt att förklara men lokalen var uppbyggd som ett jätterum med många små mörkrum i med gångar som ledde till en massa framkallningsmaskiner.

En gång när jag stoppat mina papper i maskinen glömde jag bort hur jag skulle ta mig tillbaka till ”mitt” rum. Det fanns inga lampor i gångarna utan man gick med handen längs väggen och småsjöng för att inte riskera att krocka med de andra som dök upp i gångarna.

Det var en lång och svettig stund innan jag lyckats treva mig fram till rätt rum.

Min fru brukar flina när vi går i trapphuset och lampan slocknar, jag fortsätter gå i full fart utan att tveka i steget och börjar automatiskt småsjunga. Gammal vana sitter i hårt.
 
Värsta tabben var nog att använda en dålig sladd. Gissa hur lätt det börjar brinna med lite framkallarspill och "trasiga" sladdar. Inte kul.

Inte nog med det, när det tog sig så tappade jag objektivet jag rengjorde i sköljvattnet också. Trodde det var helt sabbat men det repade sig faktiskt trots allt:)
 
Senast ändrad:
Jag skulle kopiera lite i skolans labb och skulle använda skålar av en storlek jag inte är van vid. För att kolla hur mycket kemi jag behövde, hällde jag vatten i fix-skålen för att testa. Sen blandade jag till vätskorna i olika flaskor och hällde upp i skålarna. När jag är färdig med mina kopior och ska hälla tillbaka kemin i flaskorna inser jag att fix-flaskan redan är full...jag hade glömt att byta vattnet mot fix och alltså fixarat alla mina kopior i vanligt kranvatten!
 
Skulle rationalisera tiden och framkallade tre olika filmsatser i tre dosor simultant. Börjar helt plötsligt tänka på annat och kommer sen inte ihåg vad som var vad i dosorna. Resultat - åt helskotta...

Tänt ljuset med fotopapperspåsen öppen.

Tänt ljuset medan jag laddade spiral - den är nog värst vid närmare eftertanke. Fast tabbe,,njä,,, hjärnblödning snarare.

Fler lär komma
 
Inte dåligt med svar här!
Har tappat en påse med 9x13 papper i stoppbadet när jag hade besök som skulle titta hur jag gjorde i mörkrummet..skulle plocka ner påsen från skåpet och sjabblade till det så den for rätt ner i stoppet.
Fick lov att torka med öppen påse i skåpet..har inte vågat kopiera på dem ännu.
/Daniel
 
I brådska tagit med en rulle Velvia och soppat i D-76 tillsammans med en batch Tri-X. Allt i 120-format.
Resultat? Färgframkallning! Färgerna är svart och mycket mörkt brunt, ej transparenta "färger"......
Us
 
Klantig PRAO på Aktuell Fotografi

Min värsta tabbe var 1990 när jag var PRAO-elev på tidningen Aktuell Fotografi (som nu är en del av tidningen FOTO). En av mina uppgifter blev att framkalla en hel hög svartvita filmer som låg i lådan "framkallas vid tillfälle".

Jag var van vid metalldosor och att sitta ner vid framkallningen. Plötsligt skulle jag försöka få i filmen i plastsprialer och balansera på ett ramverk i mörkrummet där sedan golv skulle läggas. Lokalerna var nämligen alldeles nybyggda och mörkrummet var inte klart.

Givetvis fick jag problem med balansen och hade dessutom fått en del glatt vätmedel på händerna så dosan förr ur händerna och föll långt ner i golvet under golvet och sprack. Ajöss med de filmerna...

Ingen blev arg, ingen saknade väl direkt de där filmerna. Sedan gick resten av Praon jättebra och jag har fortfarande kontakt med en del av folket där.
 
En gång på en söndag var jag som himmla bakfull, jag och två polare skulle ladda lite filmer vi gick till i laddrumet, som var en gammal toalett. När jag höll på och ladda min film så kände jag att jag började må illa, jag kände hur spyan var på väg jag blev tvyngen att öppna toalocket och spy... efter det forsatte vi att ladda filmerna och allt gick bra..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.