** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värde på Nikon D1

Produkter
(logga in för att koppla)
Runt 7000,-sek

Men visst beror det på skicket, svårt att riktigt deffiniera "normalt skött",,,,

Kanonkamera som i fint skick helt klart är värd dessa kronor.

Mvh Niclas.

Ps, på ebay.de går dessa stadigt för runt 5000,-sek...

Niclasfoto skrev:
Runt 7000,-sek

Men visst beror det på skicket, svårt att riktigt deffiniera "normalt skött",,,,

Kanonkamera som i fint skick helt klart är värd dessa kronor.

Mvh Niclas.

Ps, på ebay.de går dessa stadigt för runt 5000,-sek...

Jag har letat D1 ett bra tag nu och kan säga att det är mycket ovanligt att de säljs under 7000kr, om de inte är grymt slitna/proffskörda eller fattas delar som laddare. 8000kr är fortfarande det normala priset för en kamera i mycket gott skick.

På Ebay säljs det då och då D1:eek:r för motsvarande 5000kr, sant, men om man lägger till frakt, moms, tull och postens avgifter är man ändå uppe i 7000kr och får en laddare som man måste modifiera med svensk elkontakt.

/Pontus

Värde på nikon D1

En lite varning när det gäller Nikon D1 slutare håller i normalfallaer ca 15-20 tusen exponeringar innan den behöver bytas till en kostnad av ca 5-6000:- kolla antalet expneringar innan köp!

Nikon planerar att bara tillhanda hålla reservdelar till digitala kamror i 5 år även de något som bör vägas in i priset.

/stefan

Re: Värde på nikon D1

skånefoto skrev:
En lite varning när det gäller Nikon D1 slutare håller i normalfallaer ca 15-20 tusen exponeringar innan den behöver bytas till en kostnad
Det låter som väldigt lite på en yrkeskamera. 20.000 exponeringar motsvarar 555 rullar film, vilket inte är så hysteriskt mycket egentligen.
En av mina D100:eek:r har gått över 50.000 exponeringar och håller än.

15 - 20 tusen exponeringar i normalfallet?

Jag är lite nyfiken på var du hämtat denna information. Har du tillgång till ett ental D1:eek:r varav de flesta lagt av vid detta antal eller... Det låter ju knappast som någon officiell info från Nikon heller.

F.ö. är det väl samma slutare i D1 som i F5 så tillgången på reservdelar borde väl inte vara ett problem på några år.

Henrik

Kameradoktorn hade en begagnad Nikon D1H som de skulle sälja för 8000 kr. Den var dock nyservad (med kvitto från service).

D1:ans slutare skall i normalfall hålla c:a 90.000 exponeringar, min havererade efter 30.000. Det kostade 2.500 att byta den på Lasses Kameraservice.

Antal exponeringar

Det är inte sama slutare i F5 som i D1 rekordet i sverige för antalet exponeringar på en D1 som har kommit in på service ligger fn på 55 000 exponeringar så några 90 000 lär du inte komma upp i.

Men det är upp till var och en och värdera uppgifterna jag ville bara hjälpa till med lite fakat så kan ni själva avgöra vad ni tycker att kameran är värd.

Var uppgifterna kommer i från får ni själva lista
ut.

Du kan inte själv kolla antalet exponeringar utan det kan bara en auk setvice vekstad göra det går förövrigt att göra på samtliga Nikon från F801 och fram åt.

Jag hade inte betalt ett øre med æn 4000kr før en d1. Man kan få Så mkt mer kamera før de pengarna annars, bildkvalite mæssigt alltså

Blidmässigt lämnar D1 en del att önska. Det gäller att veta vad man pysslar med, men bilderna kan bli riktigt bra. Kom ihåg att många professionella fotografer bytte från film till D1 när den kom. Bilder från den har prytt många tidningsomslag. ISO 200, RAW och rätt exponering är ett måste. Och man kan inte delförstora.

Handhavandemässigt är den en dröm. Den utstrålar kvalitet, har alla funktioner man behöver, alla reglage sitter rätt etc. Jag saknar den fortfarande när jag har min 20D i handen. Men inte när jag väl fått över bilderna i datorn...

Sålde min för 5000kr för några månader sedan. Det är nog svårt att få ut mera. Kanske någon säljer för 4000kr idag.

Kort sagt, det är grymt mycket kamera för pengarna, men kanske inte så mycket sensor, så man får välja vad man prioriterar. Har man en massa manuella Nikkor-gluggar liggande är D1:an ju det billigaste alternativet om man vill ha ljusmätning.

Eller så gör man som jag och byter till Canon och använder Nikkor-gluggarna, speciellt teleobjektiven med adapter.

/Pontus

Pongu skrev:
Blidmässigt lämnar D1 en del att önska. Det gäller att veta vad man pysslar med, men bilderna kan bli riktigt bra. Kom ihåg att många professionella fotografer bytte från film till D1 när den kom. Bilder från den har prytt många tidningsomslag. ISO 200, RAW och rätt exponering är ett måste. Och man kan inte delförstora.

Handhavandemässigt är den en dröm. Den utstrålar kvalitet, har alla funktioner man behöver, alla reglage sitter rätt etc. Jag saknar den fortfarande när jag har min 20D i handen. Men inte när jag väl fått över bilderna i datorn...

Sålde min för 5000kr för några månader sedan. Det är nog svårt att få ut mera. Kanske någon säljer för 4000kr idag.

Kort sagt, det är grymt mycket kamera för pengarna, men kanske inte så mycket sensor, så man får välja vad man prioriterar. Har man en massa manuella Nikkor-gluggar liggande är D1:an ju det billigaste alternativet om man vill ha ljusmätning.

Eller så gör man som jag och byter till Canon och använder Nikkor-gluggarna, speciellt teleobjektiven med adapter.

/Pontus

Saknar inte min d1, alls. Har 20d nu.
Visst ær den skønare i handhavandet, men det førlorar ordentligt i længden

Jag var ute efter en kamera som remote, och eftersom min budget är något begränsad så fick det bli en D1 som komplement till min D2h och S2:a.

Jag lyckades hitta en D1:a på blocket som var presskörd, det stod att den var något sliten men det enda jag kunde se på utsidan var att gummiplattan undertill lossnat (69kr ink moms).

Jag köpte den för 2700 och lämnade in den på lasses som meddelade att den hade gått lite drygt 20.000 exponeringar.

Hittils har den gått som en klocka, det enda var att batterierna var slut så jag var tvungen att beställa nya på Ebay för 20 dollar styck.

Tyvärr så är inte bildkvalitén den bästa, men den duger som remote-kamera tillsvidare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar