Damm på sensorn
Aktiv medlem
Hur mycket bör man betala för ett normalsköt kamerahus?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Niclasfoto skrev:
Runt 7000,-sek
Men visst beror det på skicket, svårt att riktigt deffiniera "normalt skött",,,,
Kanonkamera som i fint skick helt klart är värd dessa kronor.
Mvh Niclas.
Ps, på ebay.de går dessa stadigt för runt 5000,-sek...
Det låter som väldigt lite på en yrkeskamera. 20.000 exponeringar motsvarar 555 rullar film, vilket inte är så hysteriskt mycket egentligen.skånefoto skrev:
En lite varning när det gäller Nikon D1 slutare håller i normalfallaer ca 15-20 tusen exponeringar innan den behöver bytas till en kostnad
Han har nog glömt en nolla..150-200 tusen passar nog bättre...15-20 är lite t.o.m. för en konsumentkamera.Henkan skrev:
15 - 20 tusen exponeringar i normalfallet?
Pongu skrev:
Blidmässigt lämnar D1 en del att önska. Det gäller att veta vad man pysslar med, men bilderna kan bli riktigt bra. Kom ihåg att många professionella fotografer bytte från film till D1 när den kom. Bilder från den har prytt många tidningsomslag. ISO 200, RAW och rätt exponering är ett måste. Och man kan inte delförstora.
Handhavandemässigt är den en dröm. Den utstrålar kvalitet, har alla funktioner man behöver, alla reglage sitter rätt etc. Jag saknar den fortfarande när jag har min 20D i handen. Men inte när jag väl fått över bilderna i datorn...
Sålde min för 5000kr för några månader sedan. Det är nog svårt att få ut mera. Kanske någon säljer för 4000kr idag.
Kort sagt, det är grymt mycket kamera för pengarna, men kanske inte så mycket sensor, så man får välja vad man prioriterar. Har man en massa manuella Nikkor-gluggar liggande är D1:an ju det billigaste alternativet om man vill ha ljusmätning.
Eller så gör man som jag och byter till Canon och använder Nikkor-gluggarna, speciellt teleobjektiven med adapter.
/Pontus