Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vänta på D70 eller köpa 300D nu?
- Trådstartare morberg
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Det var väl inte så konstigt, frågeställaren skrev ju att det inte var några problem att byta ut de få grejer han hade.
Håkan rekommendera den kameran han ansåg var bästa köp..inget märkligt eller fel med det (tvärtom, det var ju det tråden handlade om).
Håkan rekommendera den kameran han ansåg var bästa köp..inget märkligt eller fel med det (tvärtom, det var ju det tråden handlade om).
morberg skrev:
Lite av mitt tänk bakom frågan är att jag inte kan använda min nuvarande blixt samt att jag ändå måste köpa ett nytt vidvinkelobjektiv. Då är det inte så himla mycket kvar av mitt nuvarande system.
melker2001
Aktiv medlem
D70
Tack Kim!
Det är rätt det du skriver, han skall tydlgen starta från början med utrustningen... och intet ont om Nikon som tillverkar mkt bra produkter men Canon är för tillfället aningen vassare.
// Håkan
Tack Kim!
Det är rätt det du skriver, han skall tydlgen starta från början med utrustningen... och intet ont om Nikon som tillverkar mkt bra produkter men Canon är för tillfället aningen vassare.
// Håkan
Re: D70
Köp vad som stämmer. Jag föredrar Nikon, gillar inte Canon. Men det är otroligt subjektivt.
Nikon eller Canon; grovt sett samma sak. Det är en fråga om vad man gillar. Jag tror inte man gör fel vad man än väljer.
Jag håller med. Och Canon 300D är vassare just nu, för Nikonen går ju inte att köpa just nu. Men när den kommer är den säkert rent tekniskt sett bättre än canonen, sen kommer Canon med en bättre, sen kommer Nikon med en bättre...Osv, osv, osv.melker2001 skrev:
och intet ont om Nikon som tillverkar mkt bra produkter men Canon är för tillfället aningen vassare.
Köp vad som stämmer. Jag föredrar Nikon, gillar inte Canon. Men det är otroligt subjektivt.
Nikon eller Canon; grovt sett samma sak. Det är en fråga om vad man gillar. Jag tror inte man gör fel vad man än väljer.
sagan
Avslutat medlemskap
Re: Re: D70
Japp..det är väl mer än fråga om man kan vänta här.
Som jag skrev tidigare, jag tycker han ska känna på 300D och se hur den känns innan han bestämmer sig.
Calle S skrev:
Men det är otroligt subjektivt.
Japp..det är väl mer än fråga om man kan vänta här.
Som jag skrev tidigare, jag tycker han ska känna på 300D och se hur den känns innan han bestämmer sig.
leifkoldahl
Ny medlem
Problemet är väl också att om man väntar 6 mån så står Canons nästa version och knackar på dörren. Skall man vänta igen då? Om man då väljer att vänta så står nästa Nikon och... Till slut har det gått 18 mån utan att man har någon kamera.
När det gäller priser så är det väl samma med digitalkameror som med datorer. Vill man ha en toppdator så får man lägga 25-30000 kr, när man än gör det.
/Leif
När det gäller priser så är det väl samma med digitalkameror som med datorer. Vill man ha en toppdator så får man lägga 25-30000 kr, när man än gör det.
/Leif
jollaTT
Aktiv medlem
academic skrev:
Detta är redan löst med mjukvara....
Har du någon mer info om detta?
johan
jollaTT
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ja.. det är ju PRECIS vad man vill..koppla upp kameran till datorn, varje gång man ska kompensera blixten... (om man nu inte har extern blixt). Nä detta är en svaghet hos 300D inget annat...
Rimligen borde han väl mena att man uppgraderar mjukvaran i kameran EN gång??
johan
Jeppe
Aktiv medlem
jollaTT skrev:
Rimligen borde han väl mena att man uppgraderar mjukvaran i kameran EN gång??
johan
Nix.. det har inte kommit en firmware som inkluderar detta). Jag har dock inte satt mig in i denna "fix".
hasse lundberg
Aktiv medlem
morberg skrev:
Jag har sedan flera år haft en Nikon F70 och känner för att gå över till en digital systemkamera. Frågan är om jag ska vänta på D70, eller om jag ska slå till på en 300D redan nu?
Det jag har i dag till min Nikon är:
SB-25 speedlight (funkar inte med TTL med dagens D-SLR från Nikon -- men går kanske att använda ändå)
50mm 1.8
70-300 4-5.6
28-105 4-5.6 (Sigma)
Jag kommer definitivt att vilja gå bredare än vad Sigman kan ge på ett digitalt hus vilket gör att jag behöver köpa:
Någon digital systemkamera
En vidvinkelzoom för densamma
Vad tror ni? Finns det ett vårde i den utrustning jag redan har om jag kör på en digital Nikon, eller ska jag försöka sälja rubbet och börja om med Canon? Trots allt är de objektiv jag har inte fasansfullt dyra.
Glöm inte att du har en "komplett" uppsättning optik, hur värdefull den är vet jag inte, men tänk på vad det kostar att köpa motsvarande till ett annat (Canon?) märke, till detta kommer då kameran.
Behåller du din utrustning behöver du "bara" köpa till en vidvinkel till din nya kamera.
Samtidigt har du ju kvar din utrustning som om du vill kan fotografera med film, samt ett fint vidvinkel därtill.
Att vänta på något tror jag inte på, känner du behov av en digitalkamera ska du köpa en.
Varför inte prova med en beg. så att du får tid att känna efter om det är rätt steg att ta.
Det kommer alltid en ny och lite bättre kamera hela tiden!
/Hasse med Canon
timofej
Aktiv medlem
Är det någon som har en länk till mera rykten om D70?
Själv sitter jag i samma situation som Niklas - har en analog Nikon och funderar på att gå över till digitalt. Jag kan vänta. Det är ju det som är frågan! Kan man göra det? Det tog ca 15 år för datorer för att någorlunda stabilisera utveckling av prestanda. Jag anser nämligen att datorernas utveckling har bromsat ner markant. Det händer inte mycket på de senaste två åren. Digitalkamerors frammarsch har just börjat. Det lär ju dröja ett tag när utvecklingen börjar mätas enbart i hur mycket de sjunker i priset. Å andra sidan tog det endast ett par år för DVD att sjunka från 5-6000:- till knappt en tusenlapp.
Sammanfattningsvis kan du vänta, vänta! Ju länge du väntar desto bättre kamera du får för lägre pris, oavsett om det blir Nikon eller Canon. Om du inte kan göra det slå till nu! Det blir knappt "rätt läge" i den överskådliga framtiden.
Själv sitter jag i samma situation som Niklas - har en analog Nikon och funderar på att gå över till digitalt. Jag kan vänta. Det är ju det som är frågan! Kan man göra det? Det tog ca 15 år för datorer för att någorlunda stabilisera utveckling av prestanda. Jag anser nämligen att datorernas utveckling har bromsat ner markant. Det händer inte mycket på de senaste två åren. Digitalkamerors frammarsch har just börjat. Det lär ju dröja ett tag när utvecklingen börjar mätas enbart i hur mycket de sjunker i priset. Å andra sidan tog det endast ett par år för DVD att sjunka från 5-6000:- till knappt en tusenlapp.
Sammanfattningsvis kan du vänta, vänta! Ju länge du väntar desto bättre kamera du får för lägre pris, oavsett om det blir Nikon eller Canon. Om du inte kan göra det slå till nu! Det blir knappt "rätt läge" i den överskådliga framtiden.
Senast ändrad: