Annons

Vänsterhänt..

Produkter
(logga in för att koppla)

gunte

Aktiv medlem
Kom plötsligt att tänka på en helt oväsentlig detalj, hur upplever vänsterhänta en kamera ? den är ju i mina ögon högerfattad..
Har det förresten funnits "vänstehandskameror"
mvh/gunte..
 
*kliver in i debatten* Jag är vänsterhänt och jag tänker inte på att kameran är lite "högervriden" *s*.. Allvarligt talat så tycker inte jag att det är något hinder.
 
Jag har ett vagt minne av att ha hört talas om någon som har läst på nätet om någon som haft en släkting som trodde sig ha hört om en Yashica halvformatare som tydligen fanns i vänsterhandsversion. I övrigt är det nog rätt tunnsått, så man får vara glad.

Å andra sidan är man vänsterögd så man får ju sin beskärda del av eländet ändå när man använder digitalkameror. Den nedrans displayen sitter ju så illa till så den alltid får sig en rejäl impregnering av näsfett.
 
Jag är också vänsterhänt och upplever inte detta som ett problem.
Däremot är jag även vänsterögd - ser bättre på det vänstra ögat - och detta kan vara jobbigt i vissa situationer. Framförallt är det jobbigt då det är väldigt ljust då "tittögat" är väldigt oskyddat för ljus från sidan. Jag tycker även att det kan vara knöligt att ändra fokuseringsområde när min näsa ligger mot denna knapp. ;)

PS1 När det gäller vänsterhäntheten vet väl nu andra vänsterhänta att vår dag är den 13:e augusti...

PS2 Bra inlägg Kim!
 
Stämmer Jim, Yashica samurai hette den. Den var byggd för enhandshållning & var omöjlig att hålla med vänsterhanden, därför fanns en version för vänsterhänta.

Även jag är vänsterögd & känner till problemet med kladdiga digikameradisplayer. För övrigt så har jag läst att ca 1/3 av oss är just vänsterögda.

Larsa.
 
jo..jag är vänsterögd oxå....så det blir näsfett på displayen, men inte på 7i..displayen ligger nedsängt i kamerahuset, så det är inga problem.
i övrigt får man leva med det ;-)

joker skrev:

PS2 Bra inlägg Kim!

nu måste jag skrivit något tokigt! :))
 
Senast ändrad:
Jag är vänsterhänt och har aldrig uppfattat det som ett problem! Jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken.
 
Jag är vänsterhänt, har aldrig upplevt det som något problem just vid fotografering, man har ju aldrig haft möjlighet att känna på en vänsterhänt version så man har inte kunnat vänja sig därför blir det ju helt naturligt.
 
Jag är också vänsterhänt till ursprung men har lärt mig att använda höger hand lika mycket så det upplever jag som inga problem. Däremot så tittar jag i sökaren med mitt vänstra öga vilket gör att jag får flytta kameran från ögat för att kunna mata fram filmen utan att få tummen i det. Använder naturligvis motorframmatning så det är inte heller några problem.

Det skulle var kul att veta hur många som tittar med samma öga som jag. Alltså det vänstra.

Mvh/ Kenneth
 
Bildkreator skrev:
...Det skulle var kul att veta hur många som tittar med samma öga som jag. Alltså det vänstra.

Mvh/ Kenneth

Jag byter ofta öga när jag komponerar bilden, då får jag en annan blick (!) för hur kompositionen är uppbyggd. Dessutom är det lättare att se om bilden är sned.

Innan jag behövde glasögon tittade jag ofta med vänster eftersom synen var sämre på höger.
 
Intressant diskussion!


Själv är jag högerhänt men använder mig av vänster öga för att titta i sökaren. Jag har upptäckt att jag verkar uppfatta former etc bättre med vänster öga..men däremot uppfattar mitt högeröga färger och nyanser bättre än vad vänster gör. Lite knepigt det där. Vad ska man egentligen gå efter..? :)

Vänster för svartvitt och höger för färgbilder kanske..hehe


/Zim
 
Zimzalabim skrev:
Vad ska man egentligen gå efter..? :)
Öppna dina ögon. Håll upp ditt pekfinger framför dig och placera det så det ligger precis parallellt med ett avlägset objekt i din omgivning. Stäng nu ett öga åt gången och se vilket öga som kan behålla fingrets och det avlägsna objektets interna positioner utan parallaxfel. Det är ditt dominanta öga.

Fast du behöver ju inte fotografera med det dominanta ögat förstås :)

Sen finns det ju folk som inte har något riktigt dominant öga också.
 
Vänsterhänthet i sig är nog inget problem, men den som har en skada eller ett rörelsehinder i höger hand har nog ibland litet svårigheter och skulle säkert önska sig åtminstone en avtryckarmöjlighet på vänster sida -- tror jag. Men det mesta går ju att lösa. Man kan bygga trådutlösare och göra separata handtag precis som vissa mellanformatare har om det skulle behövas. Just kameraavtryckare är faktiskt märkvärdigt nog alltid gjorda för högerhanden annars, utan alternativ. Enda gången vänsterhanden kan utnyttjas måste väl vara när kameran hålls i höjdled, men inte heller det är idealt.
 
Jag är nog vänsterögd men jag tittar med högra ögat i sökaren. Ja gtycker det blir så knasigt med näsan i handen/bakstycket om jag tittar med vänstra ögat, och sen så blir det en massa "ströljus" om jag tittar med vänstra ögat.

Jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna så att säga.

Det ang vänsterhänthet och kamerafattning... Det är väl som med att köra en vänsterstyrd bil för vänsterfotade, man vänjer sig.
 
Vänsterhänt + vänsteröga för min del, skulle jag titta med höger öga skulle det inte bli många skarpa bilder (har nån defekt sen barndomen). Sen blir ju bilderna kanske inte skarpa ändå men det får man väl skylla på andra saker (dåligt väder, dålig kamera, suddigt motiv, felvinklad sol eller måndagsex av film)
 
Högerhänt, men kikar med vänsterögat i sökaren. Lite problem på vintern med kondens som bildas bak på kameran efter andedräkten som kondenseras på kameran.
Är det bara synen det hänger på?
Eller har det något med vilken hjärnhalva vi använder när vi visualiserar bilden i sökaren?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.