Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vänd-dia/Krossprocess

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har hört att Kodak EPP är bäst för vänddia, dvs att man framkallar dia film som negativ. Man får hård kontrast, starka färger.

Men är det någon som vet om man ska under- eller överexponera filmen och sedan under- eller överframkalla den?

Någon som har ett annat tips på bra vänddia-film?

Tack för hjälp!
/Anna
 
Annalindholm skrev:
Jag har hört att Kodak EPP är bäst för vänddia, dvs att man framkallar dia film som negativ.
Det beror nog lite på vilken effekt man är ute efter. Vissa vill ha väldigt annorlunda färger och konstiga färgstick, andra vill ha lite mer "normala" men ändå överdrivna färger med mycket mättnad. Så på samma sätt som det inte finns en negativfilm som är "bäst" för allt bruk så finns det inte en film som är bäst att göra vänddia av utan det beror på vad du är ute efter.

Någon som har ett annat tips på bra vänddia-film?
Jag har bara lekt med vänddia en gång och då var det Agfa RSX II 100 jag använde och exponerade med ett EI på 400. I framkallningen pressades filmen ett steg, jag är lite osäker på om detta egentligen var rätt. Några av bilderna finns på min sida på Photo.Net (http://www.photo.net/photodb/folder?folder_id=233764).

Ska man nu göra något mer kritiskt så får man väl ta och bestämma filmhastigheten för den film man vill använda med någon metod. En som jag hittat (men dock inte provat själv) finns beskriven på http://www.cs.wayne.edu/~kjz/KPZ/PhotoTechnique/.
 
pressning behövs ej

Jag har gjort en del vänddia och min erfarenhet är att man exponerar och framkallar precis som vanligt - fast i fel kemi då. Jag använder mest Kodak Ektachrome 100VS eller Kodak Elite Chrome Extra Color 100 (de är samma typ av färgstark dia, den senare är lite billigare men det spelar knappast någon roll för resultatet för vänddia) men har även testat några mindre färgstarka filmer. Svårt dock att säga om de varierande resultaten beror så mycket på filmsort eller om det mer är ljus och andra förhållanden. Har just tagit en rulle med Fuji Astia som ska ha väldigt dämpade färger, får väl se hur det blir...
Har några olika exempel på vänddia i mitt galleri, filmsort står angiven.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.