Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Peter: Jag laddade mitt batteri första gången 1 timme och sedan har jag fotat över 800bilder utan att stapeln i displayen sjunkit.
 
soxten skrev:
Peter: Jag laddade mitt batteri första gången 1 timme och sedan har jag fotat över 800bilder utan att stapeln i displayen sjunkit.

Låter lovande. En del har klagat på att det laddar ur extremt fort när man använder visning av bilder per default. Jag slår dock alltid av det.

Kan någon vänlig själ fota ett objekt som innehåller grått + svart (gråkort om nån har, dock inte nödvändigt). Sedan använder ni 800, 1600, samt 3200 ASA (samma motiv).

Vill se hur den uppför sig med svärtan vid högre iso.
 
vad är felet på halsen?

Jag är så himla nöjd med höga ISOn, jag tycker att det är sjukt bra. Men det kanske är för att jag jämför med 350D. Det är allt jag kan säga.
 
vid vissa procents inzoomning så uppstår något som liknar wellpappeffekten men det kan ju bero på min skärm också så därför ville jag veta vad andra tyckte om det
 
Jag tycker inte alls det ser bra ut. Ser ut att vara fattig på nyanser... Hur är bilden behandlad? Det kan ju bero på vad du gör med färgprofilen när du konverterar från raw till tiff i ps. Om man använder sRGB blir det ju fattigt på nyanser mm.
 
gluggen är väl inte den skarpasete på full bländare... kromatisk aberation i högkontrastpartier och oskarp i förgunden (ansiktet), dettata beror inte på kameran utan enbart på linsen.
 
ifo0s skrev:
vad är felet på halsen?

Jag är så himla nöjd med höga ISOn, jag tycker att det är sjukt bra. Men det kanske är för att jag jämför med 350D. Det är allt jag kan säga.

Ja det låter anmärkningsvärt eftersom 350 och 20D har samma värden och nu även 30d vad det gäller brus.

Mikael
 
Aha!
Plötsligt inser jag att det beor på att jag sitter vid min gamla laptop. Vid närmare koll ser alla bilder ut som superkomprimerad skit.... Det är jag som behöver en vettig bildskärm... Tänkte jag inte på.... Well nån som har en ra skärm får uttala sig....
 
xPetterx skrev:
vid vissa procents inzoomning så uppstår något som liknar wellpappeffekten men det kan ju bero på min skärm också så därför ville jag veta vad andra tyckte om det
Glöm inte att du måste dela med jämnt antal om du inte vill få skalningsfel eller använder ett program som använder bikubisk interpolation även när du tittar på bilderna.

Så kolla på den i 100%, 50%, 25%, osv, osv. Då bör du inte få några direkta skalningsfel iaf.
 
Jag fotade frun lite under kvällen, och blev nästan förskräckt över hur dåligt kameran exponerade. Dock visade det sig vara skärmen som är under ALL kritik. Det är praktiskt omöjligt att avgöra hur skarp eller oskarp en bild är - sånt här är jävligt trist :(


Hoppas dom släpper ett nytt firmware som fixar den usla skärmen. Den är just nu ljusår sämre än 20D's skärm.

- Fel färger (bilderna ser bleka och trista ut)
- Präktig oskärpa alldeles oavsett zoomning.

Morr !
 
Oj, det var ingen nådig kritik, någon mer som upplevt samma sak? Har annars bara hört goda ord om skärmen. (Förutom att upplösningen kanske är lite väl låg i menyerna)
 
Eller Peter...det kanske är så att din näsa växt så pass mycket av alla första april lögner att den avgett ett distinkt lager flott på skärmen :)
 
Håller med Peter om att "skärmen" på 30D är skräp jämfört med 20D.Men då har jag i och för sig alltid en tubkikare med mig när jag skall titta på bilderna på min 20D.
 
Jag upplever bara att skärmen är lite mörk. När man tar in korten in datorn så är dem perfekt. Så när jag var ute på fält så överexponerade jag bilderna, då såg de bra ut i skärmen, och när jag kom hem så såg de för ljusa ut i datorn såklart. Antar att det vara är att höja LCD-ljusstyrkan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.