Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Roligt Niklas! Återkom gärna när du får ordern bekräftad, roligt att se om pris och att svensk manual ingår stämmer.
 
Allmäna villkor för inwarehouse:

5.2 inWarehouse förbehåller sig rätten att när som helst innan Leveransdagen justera under punkten 5.1 angivna priser, under förutsättning att kunden därvid meddelas. Kunden äger då skriftligen häva köpet i enlighet med punkten 8 nedan.

Såvitt jag vet kan de därmed ändra priset lite som de vill eftersom man med köpet avtalat om det. De är dock skyldiga att meddela.

Det kan däremot vara fråga om "Vilseledande reklam" enligt 6§ i Marknadsföringslagen.
Men frågan är om det skett "uppsåtligen" eller "oaktsamt". Antagligen inget skadestånd på tal där.

Sen kan man ju alltid hävda att man antagit anbudet i god tro enligt avtalslagen, och att man inte lätt kunde inse felskrivningen, och därmed kräva att köpet fullföljs i enighet med den. (§1, §32)

Tyvärr är avtalslagen dispositiv och eftersom man har avtalat om deras villkor är det de som gäller.

Sen är det ju självklart badwill att ändra priser för beställda orders men jag tror inte de bryr sig så mycket eftersom vi kamrabesatta inte är deras största målgrupp.

// En stackare som har tenta i datajuridik idag och just beställde en 30D på iwh för att se om de lever upp till sitt utlovade pris.

PS
Är bara tvungen att flika in med en sak som jag kom att tänka på på tal om felskrivningar.
http://www.pccity.se/images/computermap.jpg

Där har ni PC Citys syn på hårdvara, jag antar att det inte går att tvinga dem att beställa en dator som har en sådan arkitektur (med modning?!).

Även om jag inte rekommenderar till det så hade det varit rätt skoj.

(De lär säkert ändra på bilden väldigt snart så om ni inte fattar vad som är kul men ändå kan lite hårdvara ignorera)

DS
 
Senast ändrad:
Dessutom insåg jag just att man inte får en orderbekräftelse automatiskt utan endast ett kvitto på att man mottagit deras beställning.

Ingen avtalslag där inte förräns jag åtminstone fått mitt anbud bekräftat.
 
Min order hos InWarehouse bekräftad.

De skulle få preliminärt leveransdatum av Canon under dagen sa de.


// Johan
 
Johan: Gäller inte deras preliminära datum (23/3) för alla? Återkom med vad du får för svar då.
 
"Vi kommer att få närmare besked under dag om preliminärt leveransdatum, så än så länge är det lite svårt att ge dig ett fullgott besked!"

Fick jag när jag frågade innan idag.
 
Jag ringde precis till IW - och han jag pratade med sa att priset stämmer. Den kostar alltså 10.243:- (inkl frakt). Han var inte 100% säker på Svensk manual dock, men trodde att det skulle vara det.
 
2 kameror till sverige ja, det låter lovande...

Min leveransbekräftelse står det med 23dje i, det är nog liiite väl optimistiskt.

Vi får turas om att bomba IWH med statusfrågor och posta här helt enkelt.
 
Men är det inte så att IWH och cyberphoto beställer från Tyskland va, vi sa ju det. Då borde väl vi vara intresserade av hur många ex Tyskland kommer få, som sedan kan leverera till IWH & Co? Eller tänker jag fel nu. Expert lär ju inte beställa sina från Tyskland, så dem har ju beställt hem sina med svenskt ursprung så att säga. Är ni med på hur jag tänker?
 
Undrar vilka återförsäljare som tyska Canon prioriterar...Tyska eller Svenska...

Jag är rädd att det är alternativ ett.

Vi kanske inte får våra hus förrän våren 2007 ;)
 
Så det innebär att man måste köpa sin kamera på Expert för 14k? Det kan ju inte vara möjligt. Överpris existerar bara i Sverige.
 
Runt 10300:- inkl moms verkar vara ett vettigt pris på 30D om man kan få upp lite volymer, om man tittar på vad den ligger på i grossistledet i sverige iaf. Inga på lager hos grossisterna just nu dock :)
 
Priset jag pratar om är ENDAST hus, och det ger hyffsad marginal. Jag skulle utan tvekan börja ta upp beställningar om jag kunde få ett vettigt leveransdatum på dem, men eftersom jag inte har lagt några förhandsbokningar så ligger man ganska långt ner i prio som liten ÅF.

Tror nog Canon kommer använda priset på 30D för att slå hårt mot Nikon, även de stora aktörerna kommer sänka.

inWarehouse handlar från samma grossist som mig och har säkert direktkoppling med ett % påslag, så måste man ha i deras branch. Fotobutiken på stan kan ha lite längre fördröjning på sina priser.
 
Jo, men ett företag som ex tyska Technikdirekt lär ju inte ha några små volymer och brukar ligga bra till prismässigt. T o m de tar ut ett högre pris än IW.
 
Pippo skrev:
Jo, men ett företag som ex tyska Technikdirekt lär ju inte ha några små volymer och brukar ligga bra till prismässigt. T o m de tar ut ett högre pris än IW.

Kan ju vara grossisten som satt knasigt pris också. Men priserna jag kan se idag stämmer bra, de gör nästan 10% på det priset :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.