Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja en Nikon D700 eller Nikon D600?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kollade upp deras avbetalning och den var inte räntefri på det antal månader jag vill ha den på, det är däremot Elgigantens så den blir billigare i slutändan än vad den "uppackade" på Cyberphoto blir trots att det skiljer 1700:- i pris.
Så det blir den ifall jag bestämmer mig.
Sitter fortfarande och har lite ångest, men vet knappt varför längre. ;)

Med lite tjatande tror jag dessutom att du kan få Elgiganten att prismatcha eller åtminstone möta diglit prismässigt. Jag har prismatchat där. 1700 kr är för stor skillnad. Det kan du gott påpeka för Elgigantens personal. Annars har du MM i Norrköping som just nu kör en helt räntefri och avgiftsfri kampanj. Bara vad det kostar och uppdelat. De prismatchar alltid mot prisjakt om man säger till.

Antagligen för att du handlar med pengar du inte har men det är väl bara att köpa den och låta fotograferandet betala av den :)

Haha, ja det är ju tanken. Och det kommer fotograferandet att göra också, det tvivlar jag inte på.
Har inte ångest över att ta på avbetalning, det har jag redan bestämt mig för och det funkar bra, även om jag inte skulle få in några pengar. ;)

Är nog mer bara allmänt att ta steget och köpa en dyr grej. Och känna att man är 100% säker på att det blev rätt.

Med lite tjatande tror jag dessutom att du kan få Elgiganten att prismatcha eller åtminstone möta diglit prismässigt. Jag har prismatchat där. 1700 kr är för stor skillnad. Det kan du gott påpeka för Elgigantens personal. Annars har du MM i Norrköping som just nu kör en helt räntefri och avgiftsfri kampanj. Bara vad det kostar och uppdelat. De prismatchar alltid mot prisjakt om man säger till.

Har MM en hemsida?
Jag bor ju i norrland så det var lite långt till Norrköping. ;)

fast 1700 är ju för den uppackade, dom ligger på samma pris i övrigt. Så jag tvivlar på att Elgiganten bryr sig, men det går ju alltid testa. Hade tänkt köpa objektivet där också coh försöka få lite mängdrabatt isf men nu verkar det inte finnas där..

Prova www.mediamarkt.se ;)

Finns i Umeå. Räntefrikampanjen gäller bara i affär och inte på nätet.

Edit: Och med prisgarantin säger de ju att de matchar lokala butiker och inte internet (även om de kanske gör undantag). Billigast pris då verkar vara 15600 men det är inte lokalt för Webhallen ligger ju inte i Västerbotten :/

Prova www.mediamarkt.se ;)

Finns i Umeå. Räntefrikampanjen gäller bara i affär och inte på nätet.

Edit: Och med prisgarantin säger de ju att de matchar lokala butiker och inte internet (även om de kanske gör undantag). Billigast pris då verkar vara 15600 men det är inte lokalt för Webhallen ligger ju inte i Västerbotten :/

Men D600 ligger ju på samma pris både Mediamarkt och Elgiganten så det är ju samma sak, dom har ju samma avbetalning också. :)

Hur stor blir skillnaden bild- och kvalitéts mässigt när man kör en fullformatskamera i DX-läge?
Det är ju ypperligt att kunna använda mitt 50 trots att jag köper ett 85 och kör den som vanligt på fullformatet...
Har du någon bild att visa på i bästa fall?

Bildkvallen i DX-läge kommer hamna på ungefär samma nivå som en D7000, fast med lite lägre upplösning, alltså betydligt bättre än din gamla D60. :)

Bildkvallen i DX-läge kommer hamna på ungefär samma nivå som en D7000, fast med lite lägre upplösning, alltså betydligt bättre än din gamla D60. :)

Är du riktigt säker på det här, så att du inte lurar henne och blir besviken när hon skall köra sin D600 i DX- läge. Den har ju betydligt färre pixlar än D7000 i det här läget.
16 mot 10 megapixlar är väl inte lite lägre upplösning? D7000 är ju en betydligt pixeltätare kamera mer att jämföra med D800.
Jag har inte jämfört bilder utan går bara på siffror så en liten reservation för att verkligheten kanske ger en annan bild.

Micke.

Hur stor blir skillnaden bild- och kvalitéts mässigt när man kör en fullformatskamera i DX-läge?
Det är ju ypperligt att kunna använda mitt 50 trots att jag köper ett 85 och kör den som vanligt på fullformatet...
Har du någon bild att visa på i bästa fall?

Har ju som sagt ingen Dd600, så inga bilder tyvärr. Det är rätt många teknikgenerationer mellan sensorn i din D60 och den i Dd600 så det lär bli betydligt bättre än det du har nu. Bättre ljuskänslighet, mindre brus. Pixelttätheten förblir dock densamma.

Är du riktigt säker på det här, så att du inte lurar henne och blir besviken när hon skall köra sin D600 i DX- läge. Den har ju betydligt färre pixlar än D7000 i det här läget.
16 mot 10 megapixlar är väl inte lite lägre upplösning? D7000 är ju en betydligt pixeltätare kamera mer att jämföra med D800.
Jag har inte jämfört bilder utan går bara på siffror så en liten reservation för att verkligheten kanske ger en annan bild.

Micke.

Hängde inte riktigt med hur du gjorde din jämförelse med D600 i DX-läget mot D7000?
Min D60 har ju bara 10 megapixlar. Även om D600 ger samma mängd pixlar så blir antagligen bilden bättre än den blir idag... Tänkte mest ifall jag känner behovet av 50/1.4 nån dag ;)

Men jag är nästan övertygad om att jag kommer att klara mig utmärkt med 85/1.8 efter att ha googlat fram lite bildresultat med denna...

Eftersom det kom en tvetydig kommentar på detta vill jag bara höra din motivation till det utlåtandet. :) (Jag kan noll om det så jag lyssnar bara till vad ni kan ha att säga, haha!)

Micke.

På väggen bredvid mig har jag ett porträtt av min förra katt, den är utskriven i A4 och tagen med en gammal Canon IXUS med 2 MPixel sensor. När jag tittar på den från ca en meters avstånd ser den helt OK ut. Något taget med 10 Mpixe på en D600 i crop läge kommer att ligga i en helt annan klass.

Pixeltäthet är lite övervärderat gör man en större bild kommer den oftast att betraktas från längre håll, och då syns inte eventuella tillkortakommanden vad det gäller pixelantal, som i fallet med min kattbild. Sedan kan man fråga sig om det i en porträttbild verkligen är nödvändigt att kunna närmare analysera innehållet i varje pormask.

Inte desto mindre är många pixlar bra att ha, det ger oss t.ex. möjlighet att göra delförstoringar, men på en porträttbild är det nog ganska sällsynt att man går in och gör någon extrem delförstoring som att plocka fram ett öga eller något, så jag tror inte det låga pixelantalet kommer att ställa till några problem.

Naturligtvis blir det mycket bättre om man köper in något lite lagom porträtttele, och utnyttjar hela sensorn, men det finns ju mycket annat som man eventuellt kan behöva bakgrunder, blixtar, softboxar, bättre färgkalibreringsutrustning,.. vad vet jag. Det gäller att se till att man lägger pengarna där man så fort som möjligt kan få tillbaka dem, på så vis får man snabbare riktigt bra utrustning.

På väggen bredvid mig har jag ett porträtt av min förra katt, den är utskriven i A4 och tagen med en gammal Canon IXUS med 2 MPixel sensor. När jag tittar på den från ca en meters avstånd ser den helt OK ut. Något taget med 10 Mpixe på en D600 i crop läge kommer att ligga i en helt annan klass.

Pixeltäthet är lite övervärderat gör man en större bild kommer den oftast att betraktas från längre håll, och då syns inte eventuella tillkortakommanden vad det gäller pixelantal, som i fallet med min kattbild. Sedan kan man fråga sig om det i en porträttbild verkligen är nödvändigt att kunna närmare analysera innehållet i varje pormask.

Inte desto mindre är många pixlar bra att ha, det ger oss t.ex. möjlighet att göra delförstoringar, men på en porträttbild är det nog ganska sällsynt att man går in och gör någon extrem delförstoring som att plocka fram ett öga eller något, så jag tror inte det låga pixelantalet kommer att ställa till några problem.

Naturligtvis blir det mycket bättre om man köper in något lite lagom porträtttele, och utnyttjar hela sensorn, men det finns ju mycket annat som man eventuellt kan behöva bakgrunder, blixtar, softboxar, bättre färgkalibreringsutrustning,.. vad vet jag. Det gäller att se till att man lägger pengarna där man så fort som möjligt kan få tillbaka dem, på så vis får man snabbare riktigt bra utrustning.

Tack för det!
Jag har ju förstorat bilder nu till A4 och hängt upp och dom ser helt okej ut. Och där är det inte många pixlar att jobba med. ;)
Så det kommer nog funka att jag kör på DX läget om jag känner för det också då..

Micke.

Om man bortser ifrån upplösningen så lär D600 i DX-läget tillomed något något bättre än D7000. Antal pixlar spelar ingen större roll alls när det gäller bildkvalitet, det är sensorstorleken och generation som är det intressanta. Pixlarna spelar bara roll när det kommer till hur stort man kan skriva ut, hur mycket man kan beskära o hur snabb kameran och datorn kommer vara att hantera bilderna (fler pixlar = mer data att skriva).
Hur stort 10mpix funkar att skriva ut med vet jag inte riktigt, folk verkar tycka lite olika där. Jag har iaf skrivit ut bilder på runt 2mpix i A4 o det har funkat alldeles perfekt för mig. Kollar jag nära så kanske det ser dåligt ut, men det är inte så jag kollar på bilder iaf. :)

" Hejsan,
Kanske dags att bidra med ett inlägg ;o)
Oberoende av om du väljer en D600 eller D700 så kommer du säkert att få tillräckligt med egenskaper, finesser, pixlar och menyer.
En bekant "uppgraderade" från D700 till D600, han ångrade sig snabbt. D700 är hälften mindre pixlar men dubbelt så mycket bygg kvalitet! Blev själv vittne till att väder, vind och kyla inte är goda vänner med D600. Han har funderat på ett byte till D800.
Båda kamerorna tar fina bilder men jag skulle aldrig byta min D700 mot en D600, så de så ;O)
Ha det gött! "

Berätta mer för det är just vad jag funderar på, byta D700 mot D600 och jag vill gärna veta. AF-punkterna på D600 ser jag som ett stort bekymmer men berätta gärna om fler problem, så jag behåller min D700.

D700 och D600 är framtagna för två olika "kund kretsar", samma sak i tiden för D300 och D90. Vilken skulle ni välja i dags läget utav dom två?
D600 är gjord utav plast med detaljer i magnesium. Metall och plast expanderar olika med växlande temperatur och för att konstatera detta behövs ingen teknisk utrustning. Lyssna och känn =) Den svagaste punkten är objektiv fästet som är en magnesium platta fäst i plasten. Helt vanlig 20 graders kyla och ett 1,5 kg tungt 70-200 objektiv gav ifrån sig ljud och knäppningar som inte skall finnas på ett kamerahus i den prisklassen. Sist och slutligen är det konsumenterna som bestämmer hur mycket tillverkarna kan "pruta". Mega pixlar kostar inget, fina råmaterial och minimala toleranser är det som tillverkarna försöker dra ner utan att det syns. Sen en annan femma om vi "Vill" se detta, eller om vi väljer att blunda och nöja oss med ökade specs. Å de väl här nånstans som var och en väljer sin tro =)
För mig är kamerahuset ett "handtag" till objektivet. Om det sen kommer mer specs på köpet så tackar jag och tar emot. Men då lät jag lät också D800 vara kvar på affärs hyllan. Risken är överhängande man får vänta ihjäl sig på en värdig efterträdare till D700 ;O)

En sak är säker, vilken man än väljer, tar den bättre bilder än ingen kamera alls!
Lycka till med valet!

D700 och D600 är framtagna för två olika "kund kretsar", samma sak i tiden för D300 och D90. Vilken skulle ni välja i dags läget utav dom två?
D600 är gjord utav plast med detaljer i magnesium. Metall och plast expanderar olika med växlande temperatur och för att konstatera detta behövs ingen teknisk utrustning. Lyssna och känn =) Den svagaste punkten är objektiv fästet som är en magnesium platta fäst i plasten. Helt vanlig 20 graders kyla och ett 1,5 kg tungt 70-200 objektiv gav ifrån sig ljud och knäppningar som inte skall finnas på ett kamerahus i den prisklassen. Sist och slutligen är det konsumenterna som bestämmer hur mycket tillverkarna kan "pruta". Mega pixlar kostar inget, fina råmaterial och minimala toleranser är det som tillverkarna försöker dra ner utan att det syns. Sen en annan femma om vi "Vill" se detta, eller om vi väljer att blunda och nöja oss med ökade specs. Å de väl här nånstans som var och en väljer sin tro =)
För mig är kamerahuset ett "handtag" till objektivet. Om det sen kommer mer specs på köpet så tackar jag och tar emot. Men då lät jag lät också D800 vara kvar på affärs hyllan. Risken är överhängande man får vänta ihjäl sig på en värdig efterträdare till D700 ;O)

En sak är säker, vilken man än väljer, tar den bättre bilder än ingen kamera alls!
Lycka till med valet!

värdig efterträdare till D700? D800 är bättre på allt det är bara greppet som är kass på bägge husen. Jag körde D700 o jag kan säga att jag märker tydlig skillnad på följande
högre iso
dynamiskt omfång (kan lätta upp skuggpartier betydligt bättre)
Upplösningen från D800 räcker jämnt :) det gjorde den inte från D700.
Kameran pajar inte hela tiden, mina D700 lämnades in mellan 3-9 månader för samma fel hela tiden. Lagades höll 3-9 månader sedan samma sak igen. Felet jag hade på D700 finns att läsa på nätet fler som haft samma.https://www.google.com/search?clien...29,d.bGE&fp=62a7001ef3cf6ff6&biw=1190&bih=559

visst Nikon lagar felet men inträffar det 6 månader efter föregående lagningen får du betala själv om inte kameran fortfarande har ursprungs garantin kvar. Felet uppstår om du använder blixt mycket o jag tar drygt 150000 bilder per år.

Blixtskon på D700 är lite vek. Det förvånar mig inte att den havererar efter flitigt användande med ex sb 900. Har tack och lov klarat mig , förmodligen för att jag mestadels kör trådlöst eller med kabel. Hur klarar sig D800 i det avseendet? Är blixtskon bättre byggt?

Googlar man på D800 autofocus problem och D800 green screen problem får man även där en del träffar ;-)

Blixtskon på D700 är lite vek. Det förvånar mig inte att den havererar efter flitigt användande med ex sb 900. Har tack och lov klarat mig , förmodligen för att jag mestadels kör trådlöst eller med kabel. Hur klarar sig D800 i det avseendet? Är blixtskon bättre byggt?

Googlar man på D800 autofocus problem och D800 green screen problem får man även där en del träffar ;-)

det är kablarna inne i blixtskon som inte pallar om man kör mycket med blixt. Har två D800 o dom funkar felfritt. Ang ts så skulle jag aldrig välja en kamera som kom 2008 det händer massa på 5 år inom fototeknik. Jag hade D600 o den kameran är överlägsen D700 på bildkvalitet o mycket annat.

värdig efterträdare till D700? D800 är bättre på allt det är bara greppet som är kass på bägge husen. Jag körde D700 o jag kan säga att jag märker tydlig skillnad på följande
högre iso
dynamiskt omfång (kan lätta upp skuggpartier betydligt bättre)
Upplösningen från D800 räcker jämnt :) det gjorde den inte från D700.
Kameran pajar inte hela tiden, mina D700 lämnades in mellan 3-9 månader för samma fel hela tiden. Lagades höll 3-9 månader sedan samma sak igen. Felet jag hade på D700 finns att läsa på nätet fler som haft samma.https://www.google.com/search?clien...29,d.bGE&fp=62a7001ef3cf6ff6&biw=1190&bih=559

visst Nikon lagar felet men inträffar det 6 månader efter föregående lagningen får du betala själv om inte kameran fortfarande har ursprungs garantin kvar. Felet uppstår om du använder blixt mycket o jag tar drygt 150000 bilder per år.

Hoppas innerligen Nikon åtgärdar bristen med ett bättre och stabilare utförande på nästa version, istället för att lägga till en "gratis" pixel eller focus punkt och i samma veva göra produkten mer "lätthanterlig" genom en förminskning/upplättning = inbesparade råmaterial och arbets timmar.

Tack för alla era åsikter, och fortsätt gärna diskutera här, men idag har jag klickat hem en Nikon D600 och ett Nikon 85mm/1.8 och det känns HELT rätt!

Tack för er hjälp, det fick mig att bli säker på att detta var det rätta valet för mig.
Nu hoppas jag att den levereras snabbt så jag får börja testa den...

/ TS

hmmm.. är du säker på att valde rätt nu?

skojar! du har gjort ett glimrande val val. helt rätt. nu är det bara att sätta igång!

desto mer tid du tillbringar med att fota och desto mindre tid på forum desto bättre ;-)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto