Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

pitemicke

Medlem
Jag har en canon eos 350D och är sugen på en blixt i speedliteserien. Jag är ganska grön, men irriterar mig på de skarpa svarta skuggor som den inbyggda blixten skapar bakom objekten, och hoppas att en tillbehörsblixt funkar bättre. Visst kan den lysa upp i taket och sprida ljuset naturligare? Finns det någon sida där man kan se exempel och jämförelser? Tack på förhand!
 
Visst är det som du förmodar, att med något av EX-blixtarna kan du blixtra upp i taket eller en vägg och få en mycket trevligare utlysning än om du blixtrar rakt på. Kan nog inte plocka fram någon sida med jämförelser på rak arm, men visst är skillnaden stor. Tack vare E-TTL behöver du heller inte tänka på att ändra några inställningar, kameran räknar in blixtens ljus i exponeringen.

För vanlig inomhusfotografering eller som fyllnadsblixt utomhus duger säkert 430EX alldeles utmärkt.

Mvh, Ulf
 
Hallå,

jag har varit i en liknande situation, men jag måste säga att jag inte riktigt fått till några bra bilder med blixten monterad på kameran. Jag har haft lite tur då jag har möjlighet att fjärrutlösa blixten vilket har get mig utmärkta resultat som jag är helt nöjd med (på Nikon kamera).

Mitt tips är att försöka låna en blixt så du kan prova om den hjälper dig i just din situation.

När du väl har din blixt, kommer du förmodligen vilja mjuka upp ljuset, se:
http://www.toddwalker.net/e20/flashtest


Mvh,
Pawel
 
Tack för bra tips! Nu gäller det bara att hitta en blixt som är kompatibel med just eos 350d. Det blir nästa steg... :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.