ANNONS
Annons

Välja blixt till EOS 10D och EOS 33

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Jag har en Canon EOS 33, men funderar på att skaffa antingen en EOS 10D eller en EOS 300D. Vilken jag ska skaffa vet jag inte än, men det är en diskussion som jag påbörjar strax i en ny fråga... :)

Däremot kan jag tänka mig att det är lämpligt att skaffa en blixt. Jag är inte så bra på fotografering med systemkameror, men jag kan tänka mig att en extern blixt kan vara lämplig att ha i fotoväskan. Har aldrig använt en extern bilxt, men jag har tagit många bilder med den inbyggda som inte blivit bra...

Men har något tips om vilken jag bör välja? Jag vet inte så mycket om prisklasser, men även om den inte får kosta hur mycket som helst, så är det nog dumt att köpa det billigaste.

/Mathias

Senast ändrad:
550EX är nog för dyr, men är en ruskig bra blixt och antagligen kommer du aldrig använda alla funktionerna på den. Då är nog 420EX ett bättre val, kostar runt 2600:-

Det finns många "kopior" som gör jobbet, men jag har inte mött någon som inte känns väldigt plastig, men då har jag inte kännt på många iofs.

Men många av kopiorn är väldigt bra och gör samma jobb för mindre peng. Vissa klarar inte av E-TTL dock som är ett bättre och modernare system än vanliga TTL eller A-TTL som EZ modellerna har.

Nu har väl jag gjort bort mig då! Jag gick ju då och köpte en Canon 550EX blixt (trots leveranstid på den) till min 300D och anledningen till det var att säljaren (som jag vet lika gärna hade sålt en Sigma blixt till mig) sa att i 300D hade man lagt in en spärr i skon på kameran mot annat en orginal blixtar. Är alltså detta fel frågar jag mig och er som verkar ha greppet om grejorna. Lite borta är man ju eftersom att det är första Canon kameran man äger och därmed behöver hjälp.

Jag tycker att du ska gå tillbaka till säljaren och läsa lusen av honom, samt kräva att han tar tillbaka blixten, ger dig pengarna tillbaka. För med en säljare som kommer med uppenbart felaktigapåstående ska inte göra fler affärer.

Min Sigma ef-500 dg super fungerar utmärkt med e-ttl, blixtljuskomensation mm.

Alternativ?

Är det någon som har erfarenhet av SoligorMZ400AF, funderar nämligen själv på en sådan. Fungerar den med 10D?
Den kostar 995:- på cyberphoto.

Går också i blixttankar.
Denna finns ju också på cyber:
Metz 54 MZ-3 2937 kr
Är den bra/dålig jämfört med sigman/550EX?

Alla blixtrar ju, men vissa har mer finesser än andra. Därför är det svårt att ge ett bra svar. Man får helt enkelt titta till sig själv och ställa frågan vad man tänker använda den till och om man kanske kommer att tänka annorlunda längre fram. Man vill kanske bara använda den till att ta festbilder och eller som upplättningsblixt, ja då duger dom allihop.

Vill man ha en blixt som är enkel att använda så ska man titta efter blixtar som klarar E-TTL om vi nu pratar Canon (vilket Metz blixten har tex). Sedan är allt annat funktioner som kan användas vid olika typer av fotografering som t ex möjligheten till strobblixt, styra andra blixtar i grupp osv....

Svårt att säga att en blixt är bra eller dålig mot t ex Metz 54 MZ-3 är ju en tolkningsfråga :)

Metz blixten har ju nästan lika högt ledtal och har många av EX:ens funktioner till ett lägre pris, så ja den är väl bättre i det avseendet. Men har man en EOS 3:a så rekomenderar jag 550EX eftersom man har koppling till kamerans 45-punkts autofokus och 3-zoners TTL-automatik.

550EX:en är dyr men värd varenda krona, men är blixtfotografering något som görs ett par gånger om året och på lite fester, då ska man köpa en billig blixt helst då med E-TTL.

420EX är en fruktansvärt bra blixt, skillnaden är ledtal på 42 istället för 55 och man har inte tillgång till trådlös-styrning av andra blixtar och strobfunktion. Men den kan bli styrd av en annan 550EX eller ST om man skulle vilja bygga ut sitt system.

danielstenholm skrev:
Såg precis på Experts hemsida att dom har en Sigma EF-500ST för 1695:-
Är det samma blixt som den Sigma ef-500 dg super som ni har skrivit om innan? (verkar vara samma med ledtal 50 i alla fall)

Verkar vara ett bra pris i såna fall...

http://www.expert.se/prodinfo.asp?secId=9&subId=4&prodId=3035

/Daniel

Nej, det är den gamla blixten och den fungerar inte med Canons digitala hus. Den skjuter ingen blixt alls på en 10D pga att den använder för höga
strömstyrkor.

/Fredrik

Jag köpte en beg canon speedlite 380ex till min eos10D. Funkar klockrent och känns som ett prisvärt alternativ. Den är väl dock inte av samma kaliber som 550ex eller sigmas ef500.
/Stefan

Jag kör med 550EX och har aldrig varit så nöjd... tusan vilken bra blixt! Kör nästan alltid med bouncer på den också (bouncer speciellt vid fotografering av människor inomhus och upplättning på närmare håll utomhus)

Visst är den dyr, men en extremt bra kvalitetsblixt enligt mig.

Letar du andra märken, så är mitt råd att den bör vara riktbar i alla leder, dvs inte ett fast blixthuvud.

Sedan kan man ju diskuttera funktioner i all evighet, men jag gillar det som går att göra med 550EX, dock går det att göra en hel del inställningar för blixten via kameran (blixtkompensation, sync vid andra ridån osv...)

...åsså bör den ju klara E-TTL naturligtvis...!!

Kolla begagnatmarknaden. 420EX är inget dumt alternativ till 550 om du inte anser dig behöva det höga ledtalet...

lycka till!
//Peter

mbrihler skrev:
vad är det för skillnad på 550 Ex å 540Ez,

kostar lika mycket på Cyberphoto

EZ är samma blixt som EX förutom på en detalj och det är att EX har E-TTL och EZ har den gamla A-TTL mätningen. Detta för alla kamera som EOS 1n, EOS 5 osv som inte har E-TTL. Men EX blixtarna fungerar även på dom kameror utan E-TTL men då går den automatiskt över till TTL automatik.

själv har jag en Eos 5a, men kommer oxå inom snart att införskaffa en digitalare, så 550ex fungerarar inte på eos 5an men på digitala och 540 ez på 5an men inte på digitalan. Gäller det all funktionalitet eller bara (a-, e-)TTLen (och vad används den till)

men på sigman 500 dg super funkar till båda ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar