Annons

Väldigt brusiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

gudmorsan

Aktiv medlem
Mina bilder blir vääääldigt brusiga när jag har på manuellt (utan blixt) och så står det att bilderna är på 1600 ISO. Men när jag använder AUTO så blir bilderna inte suddiga (med blixt) och dom bilderna har då ca 200 ISO som jag har valt. Vet någon vad som är felet?

För vad jag har förstått så blir bilderna brusiga om man har ett högt ISO-tal, men jag undrar varför bilderna får ett sån högt ISO-tal när jag har valt 200.

Högre ISO ger mer brus. Om du tar bilder utan blixt och har på AUTO ISO så kommer den att välja ett högre ISO än om du använder blixt.

Antagligen så har du den ställd på AUTO eller så kör du något programläge som du bara väljer antingen slutartid eller bländare och kameran sköter resten.

Senast ändrad:
Du skriver inte vad du har för kamera, men är det en Nikon och du har Auto-ISO påslaget så kommer kameran, även om du valt läge M, att försöka nå en korrekt exponering genom att ändra ISO-talet istället (bländare och slutartid har du ju själv valt). Att kameran beter sig så kan ju vara lite förvirrande eftersom man ställt in "M", men det kan åxå vara användbart, om man vill låsa slutartid och bländare, men ändå ha automatik.
Om kameran, i autolägena, använder blixt så väljer den ju ett lägre ISO-tal eftersom blixten tillför ljus. Då behövs ju inte lika högt ISO-tal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar