Annons

Vägen till Gimp 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
tack för tipset.

Hej,

För de som väntar på att Gimp 2.8 ska släppas, kan denna länk ge någon slags vägledning om när det kan ske:
http://tasktaste.com/projects/Enselic/gimp-2-8

/Anders

Tjena!
Jag kör just nu CS5 i OS X Har nu kört in Linux i min Macbook för att prova andra miljlöer i OS och Bildred program som Gimp. Vill testa och mecka och saknar terminal fönstret=)

Har du bra koll på om Gimp har det man behöver för bildredigering på den enkla nivån. Kör också Lightroom och Bridge.
Vet du om Gimp kör något liknande eller om det finns något annat program som kompletterar Gimp.

Tjena!
Jag kör just nu CS5 i OS X Har nu kört in Linux i min Macbook för att prova andra miljlöer i OS och Bildred program som Gimp. Vill testa och mecka och saknar terminal fönstret=)

Har du bra koll på om Gimp har det man behöver för bildredigering på den enkla nivån. Kör också Lightroom och Bridge.
Vet du om Gimp kör något liknande eller om det finns något annat program som kompletterar Gimp.

Detta:

Darktable

Hej,

Tjena!

Jag är inte något proffs när det gäller bildredigering. Gimp räcker för mig iaf... Jag har egentligen inte testat något annat på ett bra tag. Gjorde någon repa med den version av Photoshop som följde med min EOS 300D när jag köpte den. 2004 tror jag det var. Det som många tycker är för begränsande är färgdjupet, bara 8 bbp. När 2.8 är ute så verkar det som om större färgdjup kommer i nästkommande version.

Jag har inte testat Lightroom eller Bridge.

Det som jag använder dagligen är digiKam, för att katalogisera bilderna osv. Finns en hel del möjligheter att redigera bilder också. Inte lager och sådant. Stödjer 16 bbp tex. Titta här: http://www.digikam.org/

Version 2.0.0 är planerat till sommaren. En av de stora sakerna då är ansiktsigenkänning.

/Anders

Tjena!

Hej !
Gimp räcker väldigt långt, Jag kan inte skrymslena och råtthålen i PS, men visst finns
det där saker som imponerar.

Vad jag skulle vilja ha i Gimp är justeringslager, finns inte av någon anledning, i övrigt finns nog det mesta som behövs ink vektorgrafik, kanaler mm.

Några pluggin bör man ha, sök på gimps pluginsida:
High pass filter
AK-Lab sharpen
Advanced tone mapping
Maximum local contrast
Max detaij enhance (tror jag den heter)
Octave sharping

förutom detta ett utskriftsprogram,
photoprint från blackfiveimaging.co.uk, ett stanalone som använder gimps rutiner..
kör med "best" i kvalitetsvalet.

givetvis även något livsviktigt som jag glömt.

//Magnus

Använder Linux / Unity (Ubuntu) och Gimp naturligtvis. Gimp finns i programbiblioteket. Enda tillägget är gimp-dcraw. UFRaw hjälper också gimp att läsa och behandla råformat. Filter, Förbättra, Oskarp mask är ju precis som i Photoshop. Man kan ju förstora bilden, så att man ser pixlarna i förhandsvisningen för att få de bästa inställningarna. Finns också ett Använd GEGEL att bocka för och Gimp blir 32 bit jämfört med Photoshop, som är 24 bit. Också färgtemperatur kan regleras för jpg bilder. Har för mig att Gimp inte är sämre än Photoshop. Men för att hantera slideshow, album och hundratals eller tusentals bilder behövs kanske gThumb eller något annat, som inte möblerar om i ens bildarkiv. gThumb klarar av enklare bildredigering medan Gimp klarar det mera krävande.

Grundskola för Gimp
http://www.ubuntu-se.org/drupal/node/720

Använder Linux / Unity (Ubuntu) och Gimp naturligtvis. Gimp finns i programbiblioteket. Enda tillägget är gimp-dcraw. UFRaw hjälper också gimp att läsa och behandla råformat. Filter, Förbättra, Oskarp mask är ju precis som i Photoshop. Man kan ju förstora bilden, så att man ser pixlarna i förhandsvisningen för att få de bästa inställningarna. Finns också ett Använd GEGEL att bocka för och Gimp blir 32 bit jämfört med Photoshop, som är 24 bit. Också färgtemperatur kan regleras för jpg bilder. Har för mig att Gimp inte är sämre än Photoshop. Men för att hantera slideshow, album och hundratals eller tusentals bilder behövs kanske gThumb eller något annat, som inte möblerar om i ens bildarkiv. gThumb klarar av enklare bildredigering medan Gimp klarar det mera krävande.

Grundskola för Gimp
http://www.ubuntu-se.org/drupal/node/720

Du menar troligen GEGL? Man skall ju dock vara väldigt medveten om begränsningarna innan man aktiverar 32bit code paths i GIMP. Särskilt så får man väldigt ofta "kam-fenomen" i histogrammet.

Vidare skall man ju också betänka att väldigt få utdataenheter stöder mer än 10bpp.

Saaaaamt, att INGET i själva GIMP räknar med mer än 8bpp innan ALLT är portat till GEGL-stöd.

( http://manual.gimp.org/en/gimp-config-use-gegl.html )

Det finns också en hel del nya kommandon bakom GEGL-Operation. I varje fall utvecklas Gimp i rätt så rask takt. Ser heller ingen anledning till att överge öppen källkod för att klara av bildbehandling. Att man är så fixerad vid Photoshop beror säkert på att man inte har erfarenhet av något annat.

Det finns också en hel del nya kommandon bakom GEGL-Operation. I varje fall utvecklas Gimp i rätt så rask takt. Ser heller ingen anledning till att överge öppen källkod för att klara av bildbehandling. Att man är så fixerad vid Photoshop beror säkert på att man inte har erfarenhet av något annat.

Jag tillhör de som kör Windows / OS X / Linux parallellt, likaså testar jag så ofta jag kommer åt Gimp/Bibble/Darktable/alla andra roliga program.

Inget av dem är i NÄRHETEN av lika kraftfullt som Photoshop kombinerat med Lightroom.

Jag ser ingen anledning att välja öppen källkod om det finns ett kommersiellt alternativ som jag anser mig ha råd med som gör mig mer produktiv.

Googlar man på Gimp versus Photoshop får man 23400 svar. Basfunktionerna är lika och också lika behändiga sedan man kommit igång. För många är Gimp rörigt till att börja med. Har man längre erfarenhet blir gimp plötsligt behändigt. Har man kört in sig på Gimp är Photoshop rörigt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto