ANNONS
Annons

Vädertätning - vad utsätter ni er objektiv för?

Produkter
(logga in för att koppla)

taz_k

Aktiv medlem
Vad kan förväntas av vädertätade objektiv? Vad utsätter ni era grejer för?

Jag var på Malmö City Horse Show i helgen och det fullkomligt öste ner. Jag använde min D700 + 70-200 VR II och kan inte säga att jag kände mig särskilt bekymmrad.

Samtidigt funderar jag på vad som är rimligt att förvänta sig, bör jag överväga att ha någon form av påse runt kamera och objektiv när det ösregnar eller pallar grejerna det?

Är det någon skillnad mellan olika objektiv t.ex 70-200 VR II vs. 16-35/4 VR (som är lite enklare).
 
Jag var på samma ställe som du och prylarna blev blöta, minst sagt.

Jag kommer att använda regnskydd i framtiden, även om utrustningen är vädertätad. Problemet jag hade på MCHS var när jag skulle byta minneskort. Det var väldigt svårt att hindra vattnet från att rinna in i huset när luckan öppnades. Trots att jag torkade av kameran med en handduk så fanns det vatten kvar i springor på kamerahuset. Objektivbyte var inte att tänka på.

En annan fråga är hur snabbt packningarna åldras. Min kamera har några år på nacken och jag hade kondens i ockularet som tog några dagar att bli av med, så helt tät är min kamera inte (längre).

Micke
 
Think Tank Photo Hydrophobia 70-200! Jag litar inte på någon "vädertätning".

Även jag klafsade omkring i syndafloden på Malmö City Horse Show. Små sjöar i kängorna, blöt ända in på kroppen trots regnställ och i fickorna startlistor som förvandlats till blöt gegga.

Under förmiddagens regn använde jag Think Tank Photo Hydrophobia 70-200 på min D3 och YFOs Nikon 70-200/2.8 VR.
Sen blev det uppehållsväder några timmar och då åkte regnskyddet av.
När det gradvis började regna igen - "äh det slutar nog snart" - så blev grejorna blötare och blötare och plötsligt var det för sent att montera skyddet (ville inte stänga in fukten). Stoppade då in kamerautrustningen under regnkappan istället.

Har stora minneskort 2 x 8 GB så jag behöver aldrig byta.

Think Tank Photos Hydrophobia 70-200 rekommenderas verkligen för den som är ute i ur och skur, drygt 1.400:- inkl moms hos A&T Phototech är prisvärt, en vatten-i-kameran-reparation kostar förmodligen mångdubbelt mer än så?!

Det blev fina bilder där i gråvädret, ösregnet och åskan. Solsken är skitväder ur fotosynpunkt. :)
 
För långa teleobjektiv: Newswear Rain Poncho

För långa teleobjektiv (400, 500) har jag Newswears Rain Poncho. Ganska enkel men funkar bra, lite väl flaxig när det blåser så man får fixera den till utrustningen med några kraftiga gummiband eller liknande.

Jag tror nog Think Tank Photos "stora" Hydrophobia är en mer genomarbetad produkt än Newswears, jag köpte Newswear när enda alternativet var svindyra Aquatech.
 
Jag var på samma ställe som du och prylarna blev blöta, minst sagt.

Jag kommer att använda regnskydd i framtiden, även om utrustningen är vädertätad. Problemet jag hade på MCHS var när jag skulle byta minneskort. Det var väldigt svårt att hindra vattnet från att rinna in i huset när luckan öppnades. Trots att jag torkade av kameran med en handduk så fanns det vatten kvar i springor på kamerahuset. Objektivbyte var inte att tänka på.

Micke

Alla verkar ha varit där :)

Ja, det var minst sagt blött och jag objektivbyte var inte aktuellt för min del heller. Låter svettigt att byta minneskort i det vädret.
 
Think Tank Photos Hydrophobia 70-200 rekommenderas verkligen för den som är ute i ur och skur, drygt 1.400:- inkl moms hos A&T Phototech är prisvärt, en vatten-i-kameran-reparation kostar förmodligen mångdubbelt mer än så?!

Det blev fina bilder där i gråvädret, ösregnet och åskan. Solsken är skitväder ur fotosynpunkt. :)

Ur fotosynpunkt gillar jag också regn, blir väldigt fina färger. Det är en av anledningarna till att jag verkligen vill utnyttja grejerna trots att regnar.

Ska undersöka ditt tips, hade dock hoppats slippa extra skydd.
 
På fotbolls Vm såm man när det ösregnade att fotograferna hade en eller två handdukar på 70,000kr objektiven.
 
På fotbolls Vm såm man när det ösregnade att fotograferna hade en eller två handdukar på 70,000kr objektiven.

Handdukar (snart genomblöta) verkar vara en riktig nödlösning men vill man köra ekonomilinjen funkar det ju med vilket plastsjok som helst fixerat med stadiga gummiband eller resårband.

Jag har även sett en slaktad regnställsbyxa konverterad till kameraregnskydd - byxan var klippt mitt itu i grenen, teleobjektivet träddes ut genom byxbenet, den fd byxbaken hängde över kamerahuset och veks undan när bilden skulle tas. Alltihop fixerades med Clas Ohlsons bruna gummiband. Arrangemanget verkade funka alldeles utmärkt.
 
Jag har fotograferat åtskilliga evenemang/matcher i ösregn med mina D300 och D700'or utan att använda regnskydd. Har så här långt aldrig haft något som helst problem med kamera eller objektiv på grund av fukt/vatten. Byter aldrig objektiv eller minneskort i regnet.

Det är ju givetvis klart säkrare med ett vettigt regnskydd men jag ville bara säga att de klarar en hel del tuffa väderförhållanden, åtminstone de som är vädertätade.

Kom för övrigt att tänka på Nils Jacobssons (Bildbyrån) inlägg från Vancouver-OS där de fick torka kamerorna framför brasan efter en osedvanligt blöt dag.

http://stampen.blogspot.com/2010/02/god-morgon.html
http://2.bp.blogspot.com/_m1PQd3WknGo/S3gtNH6nxyI/AAAAAAAABOk/_XfDqrHimLQ/s1600-h/brasa.jpg
 
Kom för övrigt att tänka på Nils Jacobssons (Bildbyrån) inlägg från Vancouver-OS där de fick torka kamerorna framför brasan efter en osedvanligt blöt dag.

http://stampen.blogspot.com/2010/02/god-morgon.html
http://2.bp.blogspot.com/_m1PQd3WknGo/S3gtNH6nxyI/AAAAAAAABOk/_XfDqrHimLQ/s1600-h/brasa.jpg

Intressant läsning på bloggen. Ser att han skriver i kommentarsfältet att även han försöker skydda sin utrustning med tejp och platspåsar. Trodde inte de som använde utrustningen i yrket skulle göra det :)
 
Intressant läsning på bloggen. Ser att han skriver i kommentarsfältet att även han försöker skydda sin utrustning med tejp och platspåsar. Trodde inte de som använde utrustningen i yrket skulle göra det :)

Man får inte vara dum.
vi på laboratoriet köper knappast en gelbrygga för felra hundralappar då en wettextrasa gör exakt samma sak ;).


/Stefan
 
Intressant läsning på bloggen. Ser att han skriver i kommentarsfältet att även han försöker skydda sin utrustning med tejp och platspåsar. Trodde inte de som använde utrustningen i yrket skulle göra det :)
Jodå, proffsen försöker skydda kameror så gott det går.
http://1.bp.blogspot.com/_m1PQd3WknGo/S3rdeeTvSoI/AAAAAAAABQk/UXGJ3QIbI1k/s1600-h/regnskydd.jpg

Det jag menade är att man oftast inte behöver vara rädd för lite regn om man har utrustning som är vädertätad. Sedan är det ju skillnad om man får utrustningen pajjad på plats i ett OS eller på hemmaplan.
 
Slutsatsen för min del blir:
duggregn = lita på vädertätning.
ösregn = skaffa någon form av påse till prylarna.

Skulle vara surt att ha ett 70-200 VR med vattenskada...
 
På den här tävlingen (det finns fler bilder - pil höger) var det blött. Men grejorna överlevde. Jag hade kameran innanför jackan i den mån den fick plats och det inte fotograferades just då.
Canon EOS 40D + BG-E2N + EF 24-105 mm f/4L IS USM eller EF 70-200 mm f/4L IS USM.
 
Slutsatsen för min del blir:
duggregn = lita på vädertätning.
ösregn = skaffa någon form av påse till prylarna.

Skulle vara surt att ha ett 70-200 VR med vattenskada...

Jag plåtar mycket motocross och det är en skitig sport. Antingen är det regn och lervälling eller så är det dammtort. Har gjort det i många år utan problem med mina D2X, D300 och 70-200. Nästan! Ett stenskott i UV filtret vid ett tillfälle samt att min 70-200 åkte på rengöring efter en osedvanligt lerig tillställning i sommras. Det knastade om fokusringen efter att några små gruskorn hade letat sig in innanför o-ringarna.

Ett annat minne jag har är en resa till Venedig för några år sedan Det REGNADE oavbrutet i tre av fyra dagar :-(. Det regnade så mycket att jag kunde hälla ur vatten ur min väderskyddade LowPro väska på kvällarna. Kameran och optiken låg överst i ryggsäcken medan filtren låg i botten där vattnet samlades. Min dåvarande D2X klarade av det galant. Likaså 17-55 och 12-24 medan 80-400 fick kondens inuti. Efter en natt på elementet så var den som ny igen. Filtren däremot var bara att kasta. De låg ju i själva vattnet. Det var polfilter som har två lager och det kom in vatten mellan glasytorna......

Som regnskydd vid själva fotograferingen fick en plastpåse från den lokala affären duga tilsammans med ett paraply för fotografen
 
Jag hade kameran hängande i remmar till ryggsäcken och vandrade i regn ca 7 tim
gjorde misstaget att ta in kameran med 24-70 i innertältet med den värme och fukt som var där.
Så nästa morgon när jag tog ut kameran i den kallare, finare dagen så vart det kondens på insidan av gluggen. Jag skulle nog ha lagt den i yttertältet med jämnare temp.

Detta märkte jag inte förens det var för sent. och då blev bilden som nedan.
Men efter några tim i solen och vinden så vart det bra igen. Kameran hade kondens i displayen på både rygg och topp, men försvann de med.

Kanske blir skador längre fram i tiden, men inget som jag märkt av än.
 

Bilagor

  • FS7366.jpg
    FS7366.jpg
    91.8 KB · Visningar: 574
Kanske blir skador längre fram i tiden, men inget som jag märkt av än.

Är väl just det som är lite lurigt. För att utrustningen skall dö omedelbart krävs så mycket vatten/fukt att det blir någon form av kortslutning. Det händer sällan, inte ens med utrustning som INTE är tätad.
Far det in lite fukt då och då kan det visa sig efter något år, då kretsar o.d. börjar oxidera.
 
Är väl just det som är lite lurigt. För att utrustningen skall dö omedelbart krävs så mycket vatten/fukt att det blir någon form av kortslutning. Det händer sällan, inte ens med utrustning som INTE är tätad.
Far det in lite fukt då och då kan det visa sig efter något år, då kretsar o.d. börjar oxidera.

Å andra sidan kan det bli kostiga torkfläckar efter kondens som torkar på linser. Jag hag dock inte upptäckt några på min 80-400 som jag fick kondens i under min blöta Venedigresa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.