** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vädertätning D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrison

Medlem
Hejsan!
Jag har en Nikon D700 med originaloptik AF-S 24-70 1:2,8G ED och 14-24 dito och vill väldigt gärna fotografera i ruskväder men vågar inte då jag är orolig att kameran eller objektiv förstörs av väta.
Är det någon som har nån erfarenhet av detta?

Vore väldigt tacksam för råd och synpunkter.

bästa hälsningar
Christer Andersson

Jag har inte så mycket erfarenhet av ruskväder, men har fotat lite de senaste dagarna i en del kraftig snöblåst och kyla, -5 till -15 grader. Har inte haft problem med varken imma på sensor eller vatten i huset (vad jag märkt) hittills. Trots att jag inte ens har lagt kameran i en påse innan jag tagit in den och sedan ändå använt den ganska snabbt efteråt.

Just det, har använt 24-70/2.8, 70-200 VRI, 50/1.8 och 85/1.8.

Jag har inte så mycket erfarenhet av ruskväder, men har fotat lite de senaste dagarna i en del kraftig snöblåst och kyla, -5 till -15 grader. Har inte haft problem med varken imma på sensor eller vatten i huset (vad jag märkt) hittills. Trots att jag inte ens har lagt kameran i en påse innan jag tagit in den och sedan ändå använt den ganska snabbt efteråt.

Just det, har använt 24-70/2.8, 70-200 VRI, 50/1.8 och 85/1.8.

Tack då vet jag att den klarar snöblåst iallafall.
CA

Hejsan!
Jag har en Nikon D700 med originaloptik AF-S 24-70 1:2,8G ED och 14-24 dito och vill väldigt gärna fotografera i ruskväder men vågar inte då jag är orolig att kameran eller objektiv förstörs av väta.
Är det någon som har nån erfarenhet av detta?

Vore väldigt tacksam för råd och synpunkter.

bästa hälsningar
Christer Andersson

Den klarar det garanterat. Jag har plåtat med min D700 och 50 f/1.4 i hellregn utan några som helst problem. Allt du är ju vädertätat, har du batterigrepp kan du vara lite extra uppmärksam så det inte kryper in emellan. Men även jag har det på min och jag har inte upplevt några problem alls. Kör hårt för fan !!! ;)

Har stått med alla möjliga objektiv i hällregn och kyla utan ågra som helst problem, men kan hålla med att man är nojjig i början innan man fått bekräftelsen.

Speciellt om man använder objektiv som inte är speccade som vädertätade.

Har stått med alla möjliga objektiv i hällregn och kyla utan ågra som helst problem, men kan hålla med att man är nojjig i början innan man fått bekräftelsen.

Speciellt om man använder objektiv som inte är speccade som vädertätade.

Bra att höra!
Får väl göra ett test i lättare regn först!
Hälsningar
Christer

Den klarar det garanterat. Jag har plåtat med min D700 och 50 f/1.4 i hellregn utan några som helst problem. Allt du är ju vädertätat, har du batterigrepp kan du vara lite extra uppmärksam så det inte kryper in emellan. Men även jag har det på min och jag har inte upplevt några problem alls. Kör hårt för fan !!! ;)

Kul att höra!
Man känner ju sig lite begränsad om man inte plåtar i regn!
Ska testa så fort som möjligt
Tack
Christer

Jo, det var ju en vågad test i och för sig. Men, vad hände? Resultatet fick man aldrig reda på. Det var väl det som var det mest spännande?
Mvh
JB

Han använder den än idag utan problem.

Kan intyga att det är sant, det har blivit många hockey-bilder med den kameran efter att den fick bada. Är en kamerapryl "granden approved" så kan man räkna med att de håller för det mesta :)

För min egen del så kan jag säga att D300 tål rejält mycket. Min har varit ute i såväl ösregn som snöstorm utan att ha tagit någon märkbar skada av det. Otrolig välbyggd kamera som är gjord för att användas, oavsett väder.

http://www.oskar000.se/slask/20090327(004).jpg

Kom ihåg, det finns inget dåligt väder, bara bekväma personer som hellre sitter inne och dåligt vädertätade kameror :)

Jag kan åxå bara svara för D300, men min har överlevt både hällregn att bli översköljd av havsvatten.

http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/bugs/larv_igen.jpg

Tagen i hällregn. Kameran såg väl ut ungefär som på Oskars bild...

http://motljus.no-ip.org/bilder/dusch.jpg

De diagonala strecken är en våg som sköljer över mig och kameran. :)
Det var ju inte så att den hamnade under vatten, men det rann vatten från kameran när vågen försvunnit. Notera den låga kontrasten orsakad av vatten och saltstänk på filtret. :)

Får att ta två exempel.

Senast ändrad:
Jag har använt min i -20, ösregn och det mesta tänkabara skitväder tillsammans med en 28-70 och det funkar...

/Maverick

Jag kan åxå bara svara för D300, men min har överlevt både hällregn att bli översköljd av havsvatten.

http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/bugs/larv_igen.jpg

Tagen i hällregn. Kameran såg väl ut ungefär som på Oskars bild...

http://motljus.no-ip.org/bilder/dusch.jpg

De diagonala strecken är en våg som sköljer över mig och kameran. :)
Det var ju inte så att den hamnade under vatten, men det rann vatten från kameran när vågen försvunnit. Notera den låga kontrasten orsakad av vatten och saltstänk på filtret. :)

Får att ta två exempel.

Fräck kustbild med fin närvarokänsla!
Tja klarar din kamera detta så borde det vara ok. Saltstänk är ju inte särskilt för elektronik.
Christer

Att det är salt i vattnet är ju inte relevant eftersom vattnet aldrig tar sig in i kameran.

Jag använde nyligen min D700 i -31 grader utan problem. Har tidigare använt den i vanligt regn utan problem, men 24 - 70 optiken.

Min fru har hällt en stor kopp kaffe över min D700 en gång. Inga problem, men det tog en stund att rengöra. :)

D700 är tätad så inga problem ev otäta objektiv som släpper in runt bajonetten om du har otur MYCKET otur jag säger fota på du. det är inte lönt att köpa en kamera för 10tusentals kronor och ha den liggande hemma, kan inte tänka mig nå värre öde för en kamera.

min d80 som INTE är tätad klara sig bra i snöstorm med flera snabba "upptiningar" in i hus snön smälte imma på objektiven och sökaren ut i minus ca 20 grader allt frös då gnuggade jag bara bort det med en micrfiberduk inga problem annat än batteri greppets lucka frös igen när jag skulle byta batteri.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar