Annons

Vädertätat normalobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

BigHair

Aktiv medlem
Jag ska eventuellt byta från Canon till Nikon och i så fall en D700, och måste alltså börja från början med objektiv och allt. Det första jag behöver är ett normalobjektiv för reportage, och eftersom jag tänkt resa mycket så vore det bra om det är tåligt och vädertätat! Antar att vikt och ljusstyrka också är viktigt, men de korresponderar ju ofta mot varandra, tror jag föredrar ljusstyrka...
Vore jätteglad om någon av er Nikonfantaster kunde hjälpa mig!
Hälsningar,
Lasse
 
Enligt Nikongurun Bjørn Rørslett så är nya 50/1.4 AF-S försedd men den typ av gummibussning vi kan se på andra objektiv som har ett visst väderskydd. Även om inte de äldre 50mm inte säljs som väderskyddade så klarar de enligt egna erfarenheter rätt mycket väta och smuts.
 
Ok, tack! Jag hade nog i första hand tänkt en zoom, men efter det införskaffar jag absolut ett fast ljusstark objektiv!

Fler förslag?

lasse
 
nikons 24-70/2.8...
antar att det gamla 28-70/2.8 var vädertätat oxå.

alternativen saknar väl vädertätning.
men tamrons 28-75/2.8 brukar framhållas som ett väldigt prisvärt objektiv. bra optiskt, sämre mekaniskt brukar omdömena låta..
hur sigmas nya 24-70/2.8 HSM blir återstår att se tills det dyker upp i butik och i tester. det är en ny optisk design jämfört med det gamla 24-70/2.8 iaf. det lär väl inte bli vädertätat heller, men kan vara ett intressant alternativ det med för er med stor sensor i kameran.
äger ett sigma 24-70/2.8, men har inte använt det så mycket, delvis pga storleken.
 
Senast ändrad:
Från Björn Rörslätts test av 24-70:

It is a little longer than the old lens, weighs about the same, and is significantly more narrow. Its shape and outline means it rests very comfortably in your hand and it handles great on the D3 and D2x bodies despite its "G" disadvantage. To offset the latter, there are improved sealings and a rubber gasket to the rear to alleviate ingress of dirt and moisture.

http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_02.html#AFS24-70FX
 
Eh, 24-70 är Nikons proffsoptik och i princip gjort för reportagefoto. Naturligtvis är det så bra tätat som ett objektiv kan bli.
 
Eh, 24-70 är Nikons proffsoptik och i princip gjort för reportagefoto. Naturligtvis är det så bra tätat som ett objektiv kan bli.
I helsike heller. Det går att göra ett objektiv helt vattentätt, och det finns inte en chans att 24-70 är det med tanke på hur lätt fokusringen kan vridas. Vore den helt tät så hade det använts o-ringar eller packboxar, och då hade det varit avsevärt trögare att vrida.
Jag tror att det är sådär lagom halvfjösigt tätat som kamerahusen. Efter att ha inspekterat batteri- och minneskortsluckorna på diverse "tätade" kameror så anser jag dem inte tätade längre. Bara lite mer tåliga än otätade, men det räcker nog oftast.

Angående 50/1,4 AF-S så är blir det nog minst lika tätt om man drar en bred gummisnodd över fokusringens främre och bakre glidyta, eftersom det är de enda skarvarna hos objektivet. Då bör det inte kunna komma in vatten nånstans, förutsatt att man har ett filter frampå.
 
Det är 70-200/2,8 också, och därför skriver Nikon i produktbeskrivningen att det är vädertätat...Vilket de inte gör i fallet 24-70..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.