Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
UV Skydd
- Trådstartare Dennis_R
- Start datum
Andreas Lestander
Aktiv medlem
Beträffande Uv-skydd så ser jag dem inte som något mer än ett linsskydd. Men somliga hävdar ju att Uv-strålningen kan ha negativ inverkan på resultatet. Jag har alltid haft filter på mina objektiv så jag vet inte om bilderna skiljer sig kvalitetsmässigt jämtemot utan.
Personligen repar jag hellre ett filter för en hundring (?) än optik för tusentals kronor. Sen är det ju alltid lättare att rengöra en plan filteruta än den sfäriska linsen.
//Mvh Andreas
Personligen repar jag hellre ett filter för en hundring (?) än optik för tusentals kronor. Sen är det ju alltid lättare att rengöra en plan filteruta än den sfäriska linsen.
//Mvh Andreas
dumbo
Aktiv medlem
Antireflexbehandlingen på moderna objektiv gör ett mycket bra jobb att stoppa UV-ljus, så det finns inte mycket kvar när ljuset väl når sensorn. Dessutom finns det en sk "hotmirror" framför själva sensorn som stoppar en hel del både IR- ich UV-ljus.
Det är alltså bara ett linsskydd, i praktiken, oavsett om objektivet sitter på en analog eller digital kamera.
Det är alltså bara ett linsskydd, i praktiken, oavsett om objektivet sitter på en analog eller digital kamera.
Christopher Evans
Ny medlem
Finns det några rekommendationer för hur uv-filter ska kombimeras med andra filter, typ polfilter?
Christopher Evans
Ny medlem
EleyT skrev:
Om du kör med Pol-filter så behöver du inte något UV-filter.
OK, jag kör ju alltid med uv som skydd, det jag var ute efter var hur det påverkar andra filter. Ska jag alltså tänka på att alltid byta ut uv:et då jag kör med andra filter? Har just börjat laborera med lite olika filtervarianter, därav frågan.