Annons

UV Skydd

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Är det verkligen nödvändigt att använda UV Skydd på digitala systemkameror? Skall nämligen köpa en kamera idag och det ingår ett sådant. Eller är det mer bara som ett linskydd? Isf påverkar det bildkvalitén? Använder kitobjektivet till D70'n.

MVH
Dennis
 
Beträffande Uv-skydd så ser jag dem inte som något mer än ett linsskydd. Men somliga hävdar ju att Uv-strålningen kan ha negativ inverkan på resultatet. Jag har alltid haft filter på mina objektiv så jag vet inte om bilderna skiljer sig kvalitetsmässigt jämtemot utan.

Personligen repar jag hellre ett filter för en hundring (?) än optik för tusentals kronor. Sen är det ju alltid lättare att rengöra en plan filteruta än den sfäriska linsen.
//Mvh Andreas
 
Jo men grejen är att UV strålar tydligen skall påverka den blåa "ljuskänsligheten" hos filmrullar. För dem har ju tre färgkänsliga lagar dvs röd grön och blå. Men jag förmodar att en ljuskänslig digital sensor inte har samma egenskaper som hos en filmrulle?
 
Antireflexbehandlingen på moderna objektiv gör ett mycket bra jobb att stoppa UV-ljus, så det finns inte mycket kvar när ljuset väl når sensorn. Dessutom finns det en sk "hotmirror" framför själva sensorn som stoppar en hel del både IR- ich UV-ljus.
Det är alltså bara ett linsskydd, i praktiken, oavsett om objektivet sitter på en analog eller digital kamera.
 
EleyT skrev:
Om du kör med Pol-filter så behöver du inte något UV-filter.


OK, jag kör ju alltid med uv som skydd, det jag var ute efter var hur det påverkar andra filter. Ska jag alltså tänka på att alltid byta ut uv:et då jag kör med andra filter? Har just börjat laborera med lite olika filtervarianter, därav frågan.
 
Du bör ta bort uv-filtret. Med två stackade filter ökar du risken både för oönskade ströljuseffektet och vinjettering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.