Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-hus till DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Det finns inget färdigt UV-hus till min DSLR - alltså bygger jag ett eget, men var sjutton hittar jag information om hur och var hittar jag material som håller.

Jo, posten skulle kanske in under "Gör det själv", men det verkar som om det forat inte är ute på särskilt djupt vatten, utan mest håller näsan ovan vattenytan.

Nu skriver du ju inte vad du har för kamera men har du kollat på http://www.digideep.com/ om det inte finns något hus eller åtminstone är på väg ett. Det kanske också går att modifiera ett befintligt hus det kanske är lättare än att bygga ett eget.

Av de fyra alternativ som digideep.com har för KonicaMinolta Dynax 7D, så är ett ur produktion, ett EwaMarins "påse" och de andra två kostar 18.000 eller mer.

Bygga eget förefaller vara en lönsam affär.

Nu har ju inte jag byggt något hus själv men om du inte har verktyg och utrustning för provtryckning så undrar jag om det är så lönsamt.

Jag såg att Tony holm har byggt ett eget hus för sin film kamera http://web.comhem.se/~u69223624/utrustning/5st.html
Kanske han kan bidra med tips även om hans hus ser extremt dyrt ut.

Jag har också sett en del hus byggda av pvc rör.
Det finns en del diskussions forum om lampbyggen kanske de har några tips. Du hittar en här:
http://groups.msn.com/Divelight

Jag håller på att bygga ett uv-hus just nu. mitt är inte ett dykhus utan tanken är att kunna fota lite surf från vågen eller freestylevindsurfing i vattenytan.

Min konstruktion består av en skjutmuff 200mm, två 200mm ändlock, två rexlexfria runda 200mm plexiglas, en fjärravtryckare och ett kamerafäste.

har börjat borra ur ändlocken så att jag ahr en kant på 5mm innanför rörbiten som förs in i muffen. Sen ska plexiglasen silikonas fast på utsidan av dessa. kamerafästet ska limmas fast inne i skjutmuffen på lämpligt avstånd för objektivet att kunna fokusera, men funderar på nån lösning för att kunna flytta plattan framåt och bakåt.

fokuseringen och knäppandet har jag tänkt lösa med fjärrutlösare, genomföringen av bakeln och vattentätning av kontrollen har jag inte löst än. funderar och labborerar lite.

SimonLid skrev:
Nu har ju inte jag byggt något hus själv men om du inte har verktyg och utrustning för provtryckning så undrar jag om det är så lönsamt.
...
Provtryckning? Bara fegisar provtrycker - riktiga karlar kör skarpt direkt - med exets kamerahus.

Alvar - Jag bygger UV-utrustning av annat slag, främst E- och MCCR, så tätheten är ett mindre bekymmer. Det jag är ute efter är DIY-sidor ( motsv. ) som inte förutsätter att man kan baka kolfiber i vilka skepnader som helst.

Lönsamt? Allt över 9k känns som rena rånet.

Bygga om ett Dyfo

Hej
Jag vet ju inte vilken kamera du har men jag har byggt om ett Dyfo Hus till att passa min gamla Nikon 801s en gång i tiden. Det fodralet går att modifiera ytterligare om det är ett alternativ. Jag kan tänka mig att sälja det fodralet. Just nu samlar det damm kan man säga.
Det Dyfo fodral som jag har är numera utrustat med Nikonos kontakt.
Dyfo husen är i aluminium och har en del flyttbara reglage. Dessutom finns ju färdiga portar. De modifieringar som jag gjorde var att flytta genomföringar och plugga igen hål etc.
Du kan maila mig om detta kan vara ett intressant alternativ.
/Rikard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar