Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-filter vs. Polariseringsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Vicjun

Aktiv medlem
Nu har jag pajat UV-filtret till min Tamron 17-50/2,8. Det var bara nåt skitfilter jag köpte i USA i samband med objektivet för att skydda optiken. Nästan bra egentligen, eftersom jag får tillfälle att köpa ett nytt, bättre filter. Men jag undrar om jag ska köpa ett nytt UV eller bara ett polariseringsfilter? Finns det egentligen någon situation där man kan tänka sig att ett polariseringsfilter inte är önskvärt? Det är sällan jag känner att jag vill ha med reflektioner eller överljusa skyar. Ett polariseringsfilter kan väl ändå roteras för att öka/minska effekten, om jag inte misstar mig? Och är det inte så att UV-filter inte behövs till digitala hus (har en Canon 30D)? Har bara haft det här UV-filtret hittils och wikipedia säger inte så mycket om saken, förutom att linjära polariseringsfilter inte fungerar så bra med autofokuskameror.
 
Finns det egentligen någon situation där man kan tänka sig att ett polariseringsfilter inte är önskvärt?
När man vill ha in så mycket ljus som möjligt. Ett polfilter tar bort ganska mycket ljus så du måste öka slutartiden ca två steg (t.ex. från 1/100 till 1/25), öppna bländaren motsvarande eller öka känsligheten (ISO) motsvarande.

Ett polariseringsfilter kan väl ändå roteras för att öka/minska effekten, om jag inte misstar mig?
Du kan inte "stänga av" ett polfilter. När du roterar filtret väljer du från vilken vinkel du vill filtrera bort polariserat ljus. Optimal vinkel beror t.ex. på vinkeln till solen och vinkeln på ytan som blänker.
 
Senast ändrad:
Ok jag antar att jag måste ha ett UV-filter för att skydda objektivet? Finns det något till rimligt pris och som inte försämrar bildkvalitén?
 
Jag har mestadels använt budget-filter men köpte en gång ett dyrare.
Märkte ingen som helst skillnad och har aldrig blivit missnöjd med skärpan, iaf inte pga filtret.

Så köp ett billigare och lägg resten av pengarna på något annat.

Mina erfarenheter gäller dock endast UV-filter.
 
Ok jag antar att jag måste ha ett UV-filter för att skydda objektivet? Finns det något till rimligt pris och som inte försämrar bildkvalitén?

Väldigt många använder inte objektivskyddande filter över huvud taget. Själv tycker jag att motljusskyddet räcker. Allt du sätter framför linsen påverkar bilden, men frågan är om du märker det.

Har du ett billigt objektiv kan du väl sätta på ett billigt filter, har du lagt ner mycket pengar på objektivet lär det vara smart att sätta på ett filter med högre kvalitet, om du nödvändigtvis vill ha ett på.

Det har skrivits spaltmeter om UV-filters vara eller inte vara, sök så hittar du massor att läsa på om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.