Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-filter kvalité

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Håkansson

Aktiv medlem
Jag har sett att det säljs UV-filter på Tradera för 60-70 kr med olika namn. Är det någon som kan berätta vad det är för kvalitet på dessa filter. Vad skiljer dessa från de som kostar 299 kr och heter Hoya??

optisk prestanda. Vet inte direkt vad kvalitetsskillnaden på dessa två är, men hoya 300:- vs. BW 1000:- har en skillnad i tex hållbarhet vad som gäller repor osv. BW ger även mindre störningar typ flares osv.

Du kan kolla efter protectors, uv-filter ser jag inget att betala extra för.

Har funderat vad egentligen uv filter filtrerar för jag har förstått att vilket glas som helst filtrerar uv strålar. Man lär ju inte bli brun av att sitta i vardagsrummet vid fönstret heller???

Test av olika UV-filter här: http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html

Hoya gör mycket bra filter i olika prislägen. Hoya HMC UV(C) 135kr är prispressat främst för att det tillverkas i Philippinerna men glaset håller i princip lika god optisk kvalitet som UV(0) Japan 249kr. http://www.webhallen.com/hemelektronik/107186-hoya_filter_uv_hmc_58mm
http://www.webhallen.com/hemelektronik/113111-hoya_filter_uv_58mm
Hoya gör även superhårda filter som är minst lika hårda och lätta att rengöra som B+W. De kallas HD 429kr http://www.webhallen.com/hemelektronik/119766-hoya_filter_uv_hd_58mm

Men ett motljusskydd är alltid en bättre investering än ett UV-filter så köp om du inte redan har. (...nedan är det en bild som inte syns ännu, fotosidan server bug?)

Senast ändrad:
Senast jag köpte ett filter sa killen på Japanfoto att det "ökade kontrasten" i bilden. Finns det någon studie som säger att korten blir sämre, bättre eller ungefär samma med ett bra uv-filter?

Senast jag köpte ett filter sa killen på Japanfoto att det "ökade kontrasten" i bilden. Finns det någon studie som säger att korten blir sämre, bättre eller ungefär samma med ett bra uv-filter?
Bilden blir inte bättre av att använda uv-filter. Oftast blir den precis lika bra (om det är ett bra filter) men i vissa fall kan den bli sämre. Titta på testet som är länkat i Anders inlägg.

Bilden blir inte bättre av att använda uv-filter. Oftast blir den precis lika bra (om det är ett bra filter) men i vissa fall kan den bli sämre. Titta på testet som är länkat i Anders inlägg.

Okej! Man vet ju aldrig, vissa element i ett objektiv kan ju förbättra resultatet. Men om uv-filtret förbättrade objektivet borde det väl redan sitta ett inbyggt uv-filter.. :)

Okej! Man vet ju aldrig, vissa element i ett objektiv kan ju förbättra resultatet. :)

Det är ju bara jämfört med ett sämre element ett element kan göra ett objektiv bättre.

Alltså ett dyrt filter kan ge bättre bilder än ett dåligt filter men inte bättre bilder än inget filter. Ett filter ger alltid sämre bilder än inget filter (om inte filtret har en effekt som krävs för att ta bilden alls). Däremot ger såklart, eller förhoppningsvis iallafall, ett dyrt filter mindre negativ påverkan än ett billigt.

En annan sak är smutsavstötning, jag har ett hyfsat billigt filter och flera dyra. Det billiga är avsevärt svårare att torka rent än de dyrare, det känns kärvt och smutsen bara kletar ut sig. Sista gången jag snålar på filter!!

Anses Kenko Pro1 Digital vara bra? Jag gav ändå 500kr för den så trodde nog den var bra.
Edit. Verkar ok enligt tester iaf.

Sen jag märkte hur kraftig negativ inverkan ett UV-filter kan ha på bilden har jag bojkottat dem, dyra som billiga. Jag tycker dessutom inte det är värt att slänga hundratals euro på sköra glasbitar framför alla mina frontlinser, och alltid riskera en kvalitetsförsämring när man använder dem. Rejäla motljusskydd och linslock tycker jag är bättre investeringar.

Här är en bild jag tog (med total avsaknad av konstnärliga ambitioner) ifjol höstas med uv-filter av. Klicka en bild bakåt så ser ni hur bilden jag tog innan och i en något annorlunda bildvinkel blev, med ett billigt dörr UV-filter påskruvat. Det är ingen jämförelse med vetenskaplig precision men ändå rätt intressant.

http://picasaweb.google.com/magnus.mangemusic/Testbilder?authkey=Gv1sRgCLaFlpS-jsudIA#5537684548859361442
(Nikon D60, 35/1,8 @f/f5,6, iso 400, 1/100s utan filter och 1/160s med filter).

Den andra bilden ser minst lika illa ut som bilden tagen med skräpfiltret i Dumbos exempel ovan.

En kontrastvinning kan man få med UV-filter om man kör analogt, av vad jag hört. Med digitala kameror är det nog tyvärr endast status quo eller sämre som gäller för bildkvaliteten med UV-filter monterat mot det att man inte har nåt filter alls.

Vill man ha en kontrasthöjning så är det polfilter man ska se på.

objektiv kan aldrig bli bättre optiskt genom att man sätter ytterliggare en glasbit framför.
Men jag har filter på alla mina gluggar av ett skäl, det är fan så mycket billigare att rengöra ett filter från smuts och skit än att skava av antireflexbehandlingen från en linsyta. mitt 300/2,8is har ett skyddsglas då behövs det inte något filter, kostnad 2800:- + moms att byta om det skulle bli repigt, skadat,
Den som tror att man klarar sig med linslock och motljusskydd är aningen naiv, bra bilder tas i flygande sandstormar, snö, hagel, saltvattensstänk, skitiga miljöer och med linslocket av

Fundera på vad du skall ha filtret till. Jag har sedan några år inga filter på något objektiv. I speciella situationer kan även ett bra filter sabba bilden. Jag använder mina grejer mycket, har oftast inte ens ett objektivlock endast motljusskydd. Många av mina objektiv har jag haft i 5-10 år, vissa har jag köpt begaganade och de är upp till 30 år gamla. Det finns inte minsta skada eller repa på något av dem. Det vore en sak om jag köpte ett objektiv för 50 000, då skulle jag nog sätta på ett filter som skydd, men när jag ser enkla kit och konsumentzoomar med filter så tänker jag alltid; där lyckades affären höja sina marginaler genom att sälja på något helt onödigt. Nu missunnar jag dem inte pengarna, men köp ett polarisationsfilter istället. Det kan verkligen göra BILDERNA bättre, och det är väl det det handlar om?

Tack för alla svar. Jag trodde att UV-filter var bra och hittat något billigt och bra. Jag kommer tänka om. Har inga dyra objektiv så jag struntar i filtrena.

Tack

Den som tror att man klarar sig med linslock och motljusskydd är aningen naiv, bra bilder tas i flygande sandstormar, snö, hagel, saltvattensstänk, skitiga miljöer och med linslocket av
Ja, det går inte att ta bra bilder om det inte är sandstorm, snö, hagel, saltvatten eller skitiga miljöer som utrustningen utsätts för.

Kanske dags att tänka lite längre än näsan räcker?

Tack för alla svar. Jag trodde att UV-filter var bra och hittat något billigt och bra. Jag kommer tänka om. Har inga dyra objektiv så jag struntar i filtrena.

Tack

UV filters enda funktion i den digitala världen är att skydda din lins dyra glas

Har du gluggar som är billigare än ett skyddsfilter, skit i filtret

Annars köp ett uv-filter, men köp inte ett filter som försämrar din gluggs egenskaper

Om du skall köpa ett filter tänk på två saker: mellan två bra filter kan ett t ex kallas HD eller HMC och innebär flerskicktsbehandling. Dessa minskar ströljuseffekter mer än enskicktsbehandling men kan vara mer statiska och attrahera mer damm. Den andra är metall (mässing) vs plastgänga. Metall är lättare att ta av. Då jag haft plastgänga som t ex på ett polfilter har jag svurit då det skulle avlägsnas. Däremot tycks vissa objektiv med plastfiltergänga inte vilja låta ett filter med metallgänga fâsta ordentligt, så testa innan köp (detta hände med mity Sigma 50/1,4 och ett B&W UV filter).

Jag har nog aldrig sett ett filter som har gänga i plast faktiskt (därmed inte sagt att det inte finns). Däremot har en del aluminium och de fastnar lättare än de i mässing. Jag har dock inte haft några större problem med aluminiumgängor heller. Så länge man inte drar åt för kung och fosterland och att man applicerar jämnt tryck runt ringen när man ska skruva loss filtret brukar det sällan vara några större problem.
Däremot har en del objektiv gänga i plast.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar