Hans Håkansson
Aktiv medlem
Jag har sett att det säljs UV-filter på Tradera för 60-70 kr med olika namn. Är det någon som kan berätta vad det är för kvalitet på dessa filter. Vad skiljer dessa från de som kostar 299 kr och heter Hoya??
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bilden blir inte bättre av att använda uv-filter. Oftast blir den precis lika bra (om det är ett bra filter) men i vissa fall kan den bli sämre. Titta på testet som är länkat i Anders inlägg.Senast jag köpte ett filter sa killen på Japanfoto att det "ökade kontrasten" i bilden. Finns det någon studie som säger att korten blir sämre, bättre eller ungefär samma med ett bra uv-filter?
Bilden blir inte bättre av att använda uv-filter. Oftast blir den precis lika bra (om det är ett bra filter) men i vissa fall kan den bli sämre. Titta på testet som är länkat i Anders inlägg.
Okej! Man vet ju aldrig, vissa element i ett objektiv kan ju förbättra resultatet.
Ja, det går inte att ta bra bilder om det inte är sandstorm, snö, hagel, saltvatten eller skitiga miljöer som utrustningen utsätts för.Den som tror att man klarar sig med linslock och motljusskydd är aningen naiv, bra bilder tas i flygande sandstormar, snö, hagel, saltvattensstänk, skitiga miljöer och med linslocket av
Äkta fotografi innehåller äkta lidande, det vet ju alla.Ja, det går inte att ta bra bilder om det inte är sandstorm, snö, hagel, saltvatten eller skitiga miljöer som utrustningen utsätts för.
Kanske dags att tänka lite längre än näsan räcker?
Tack för alla svar. Jag trodde att UV-filter var bra och hittat något billigt och bra. Jag kommer tänka om. Har inga dyra objektiv så jag struntar i filtrena.
Tack