Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-filter, billiga jämfört med dyra

Produkter
(logga in för att koppla)
Nome Nescio skrev:
Så länge man inte får direkt ljus på filterglaset så tror jag det är svårt att se någon skillnad. Vid rena motljus situationer är jag dock mer benägen att tro att ett påkostad antireflexbehandling lönar sig.

Men det är oftare billigare att använda ett motljuskydd och plocka bort direkt infallande ljus ifrån glaset. Resultatet blir också betydligt bättre.

Jo.. Det ändrar motljus egenskaperna, men UV egenskaperna är fortfarnade de samma. Det ändras inte med en annan coating på glaset.
 
Rogerber skrev:
Jo.. Det ändrar motljus egenskaperna, men UV egenskaperna är fortfarnade de samma. Det ändras inte med en annan coating på glaset.
enligt de detaljister från Cyber o Scandinavia som jag pratat med så har vare sig Skylight eller UV-filtert den traditionella funktion, de hade på analoga kameror med film. Enligt de så filtrerar sensorn bort sånt. Däremot så kan väl vissa glastyper vara mindre benägna att avge oönskad reflexbildning, samt vara reptåligare. Jag köper B&W MRC pga av dess hårda yta (lätta att rengöra), samt den fina finishen, som är en ren designmässig förlängning, av fina välbyggda objektiv.
 
Kölnerdomen

x3m kungen skrev:
Är det kölner Dom ?
Jovisst, var ner till Photokina i höstas, eller var det sommar då och höst nu?
På Söndagen 1;a Oktober(sista mässdagen) var det ca 28*Celsius.
Har för mig att Domen dolde en disig/molnig sol, men det överstrålar lite och Hama UV filteret slöjar en del. Filteret har en enkel antireflexbehandling.
>>>Paul Innergård skrev; "...Cyber o Scandinavia som jag pratat med så har vare sig Skylight eller UV-filtert den traditionella funktion...."
>-- Skylight är kanske lite tveksamt till film oxå pga. att färgkorrektionen plockar lite ljus.
UV-filteret har den fördelen att det inte tar bort ljus, "ej" ändrar bilden och skyddar frontlinsen.
Få fotografer plåtar också med UV-ljuset (vet ej om det finns filter längre som filtrerar bort IR och synligt ljus).
Med B&Ws bästa eller kanske Hoya Pro1 lär man inte öka slöjningen.
>>>"Enligt de så filtrerar sensorn bort sånt"
>--OK, de e möjligt men jag fortsätter i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.