Först vill jag tacka Johan Hansén och flera andra som försöker få igång en vettig tråd om bildkritik.
elmfeldt skrev:
Vi skulle gärna se lite kreativa input på hur lösa det hela.
Ett förslag har varit att göra så man inte kan motkommentera någon inom X dagar. Fast jag är osäker på vilka sidoeffekter det kan ge.
Vi har även lagt till att man kan ta bort sin Gästbok, vilket kanske kan ha en fördel i vissa lägen.
Iallafall så är vår grundinställning att hålla fanan högt och satsa på kvalitet framför kvantitet.
Det låter bra även om det händer lite för lite från er sida. Med det menar jag inte att ni ska göra desperata försöka (läs för snabba) ändringar. Låt oss ta en sak i taget.
Förslaget som du nämner låter inget vidare. Om A ger B konstruktiv kritik, så bör B ha möjlighet att titta igenom bilderna A har och ge kritik till så många han vill. Egentligen vill jag komma in på följande.
Som en del andra nämner, varför krångla till det hela med hur folk ska kommentera, det resulterar att färre ger kommentarer. Jag värdesätter ord från alla, oavsett om de har en van bild seende eller om de har precis börjat med foto.
Ännu mindre vill jag att några bildvärdar(poolvärdar) titta igenom någons kommentar och säga om den duger eller inte. Det låter helt absurd!
Jag förstår att de flesta av oss här inne vill höja nivån på kommentarerna, men det gör vi bäst genom att ha bra alternativ! Inte genom regler/normer kring hurvida man ger kommentarer.
Det enda regel som borde ha funnits kring det är att man får tex inte ge mer än 1 per tex 5 min. Det skulle tvinga en att titta mer på bilden och inte löpa amok med spruta ut kommentarer. Jag vill påstå att ingen kan fundera igenom en bild på 1 min i alla fall.
FS-crew vill ha konstruktiva förslag, det fanns i förra tråden men jag antar att man får nämna dem igen. Som jag skrev, regler kring kommenterande tror jag inte på, jag TROR på alternativ!
Låt folk som är intresserade av bilder och vad verkligen andra tycker om deras bilder få utvecklas här. Det kan tex ske genom anonyma pooler. Jag ger förslagen igen:
1) både fotograf och den som kritiserar är anonyma, även efter kommentaren.
2) fotografen är anonym, men när man har kommenterat bilden så syns ens namn.
Självklart får bilden inte ha ram, signatur eller titel mm som kopplar det till fotografen. Bilderna ska inte vara sökbara. Annars kan man ju söka på bilden och se vem som tagit det.
Gillar du inte anonyma pooler? BRA, publicera inte dina bilder där, det är för dem som vill experimentera med sina bilder, idéer osv.
Ett förslag till er som inte vill ha "wow", snyggt osv är att skriva det under bilden. Be folk kommentera om de saker ni vill ha kommentarer på!
Sammanfattning:
Regler kring kommentarer kommer att krångla till det och ingen bör sitta och läsa en kommentar och bedöma det.
Istället satsar vi på alternativ, att folk utvecklar sin fotande och sin kommentargivande genom att vara anonyma i anonympool.
Jag tror att FS har haft lite svängningar, och det är vi MEDLEMMARNA som gör FS.
Nu behöver vi hjälp av FS-crew för vissa förändringar (till en positiv utveckling) och jag hoppas att de åtminstone som experiment inför anonyma pooler.