Annons

Utställning - vill gärna ha praktiska tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

akw

Aktiv medlem
Jag planerar att ha en utställning, men grubblar lite över det praktiska kring det. Främst funderar jag över hur jag ska montera mina bilder. Jag vill ha det snyggt, enkelt och så klart gärna billigt också. Har kikat lite på olika ramar (stora, 40x50 eller 50x70 ungefär) och de kostar ca 100 kr/st. Vill jag ställa ut 10 bilder så blir det 1000 kr. Och jag hade tänkt ställa ut fler än så...

Jag kan tycka att det är snyggt att visa sina bilder utan ram också, men vet inte hur man bör montera då.

Ni som har erfarenhet av att ställa ut, kan ni inte berätta lite om hur ni valde att montera era bilder? Vilka ramar valde ni, eller körde ni montering utan ramar och isf hur? Hur mycket pengar bör man tänka sig är rimligt för ramar eller annat monteringsmaterial?

Kan tillägga att mitt huvudsyfte med utställningen inte är att sälja bilderna, utan att visa dem.

Blir glad för ALLA tips!
 
Jag planerar att ha en utställning, men grubblar lite över det praktiska kring det. Främst funderar jag över hur jag ska montera mina bilder. Jag vill ha det snyggt, enkelt och så klart gärna billigt också. Har kikat lite på olika ramar (stora, 40x50 eller 50x70 ungefär) och de kostar ca 100 kr/st. Vill jag ställa ut 10 bilder så blir det 1000 kr. Och jag hade tänkt ställa ut fler än så...

Jag kan tycka att det är snyggt att visa sina bilder utan ram också, men vet inte hur man bör montera då.

Ni som har erfarenhet av att ställa ut, kan ni inte berätta lite om hur ni valde att montera era bilder? Vilka ramar valde ni, eller körde ni montering utan ramar och isf hur? Hur mycket pengar bör man tänka sig är rimligt för ramar eller annat monteringsmaterial?

Kan tillägga att mitt huvudsyfte med utställningen inte är att sälja bilderna, utan att visa dem.

Blir glad för ALLA tips!


Allt beror på...
Man kan nåla upp kopiorna på en skärm, man kan köpa billiga Clip-ramar, man kan skära till egen passepartout, köpa träramar och montera i syrafritt och "försegla" bilden...

Så skulle jag "bara" visa bilderna, så skulle jag nog välja en enklare ram, typ Clip-ram (Masonitskiva med glas med Clips som håller ihop det hela)
Men det gäller att kolla så man kan hänga upp dom på den tilltänkta väggen...
Och att upphängningsfästet på baksidan av Clip-ramen funkar bra.

/Bengan
 
Tack Bengt för snabbt och bra svar. Nåla upp på skärm var en bra idé som jag inte tänkt på. Clip-ramar är ju i och för sig billiga och bra, enda "problemet" att jag inte är så förtjust i sådana. :) Montera i syrafritt och "försegla" bilden får du gärna berätta mer om, det lät intressant.

~ AnnaKarin ~
 
Jag har kört både Ikeas Ribbaramar (men kastat medföljande pp och kört egenskuren syrafri i i stället) och inplastat direkt på masonitskiva. Inget av det är värst dyrt.. Ribbaramarna kan jag rekommendera varmt! Glaset är ok det också om man inte har krav på totalt och svindyrt reflexfritt, men de allra största saknar dock riktigt glas. Till den storleken går dock att köpa till från glasmästeri och ändå komma billigare undan än med ramar från många rammakare..

Inglasat eller inplastat tycker jag är ett måste p.g.a. den skyddande effekten mot både damm och ljusskador.
 
Tack Lotta, för ditt svar! :)

Jag tar gärna emot ännu fler tips från alla som tittar in på den här tråden! Eller det behöver inte vara tips just, utan jag tycker det är bra och lärorikt att höra hur ni gör, ni som ställer ut/har ställt ut ngn gång.

~ AnnaKarin ~
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.