Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrifter som på skärmen

Produkter
(logga in för att koppla)

amandaolivia

Aktiv medlem
Hej!
Har just installerat om operativ (Windows 7 Pro) och mitt Photoshop CS5.5 64 bitar. Jag har en Eizoskärm och en Epson fotoskrivare. Har "glömt" hur jag skall göra de rätta inställningarna för att få min utskrift att se lika bra ut som i Photoshop. (Varit borta ett tag från bildbehandling.)
Jag har tagit in senaste grafikkortsdrivrutinen, men inte gjort några inställningar där. Jag har kalibrerat skärmen med Spyder Pro och tycker att skärmvisningen ser bra ut. Därför sparade jag den färgprofilen. I Photoshop är det Adobe RGB 1998 (liksom i kameran) och det är också Photoshop som bestämmer utskrifterna - det har jag ställt in i skrivarprogrammet. Men när jag så skriver ut fotot från Photoshop, så blir min bild betydligt mörkare och mer mättad i färgerna än på skärmen. Eftersom jag vet att det finns väldigt många olika inställningar att göra, så inser jag att det bästa är att fråga här hur jag får utskriften att stämma överens med skärmens.
Jag är långt ifrån proffs på detta...
 
Under Edit > Color Settings kollar du att du ställt in Adobe RGB under "Working Spaces RGB:" Klicka i RGB-rutan så att du får upp alla valalternativen och kontrollera under Monitor RGB att du där ser namnet på din skärmprofil från Spyder Pro (du ska inte välja den, bara kolla att det är korrekt). Om det stämmer har du en kalibrerad/profilerad skärm med Adobe RGB som arbetsfärgrymd i Photoshop och felet borde ligga i skrivarinställningarna.

Vilken Epsonprinter har du, vilket papper skriver du ut på och vilken utskriftsprofil väljer du i Photoshop när du skriver ut?
 
Vilken Epsonprinter har du, vilket papper skriver du ut på och vilken utskriftsprofil väljer du i Photoshop när du skriver ut?

Skrivaren heter Epson Stylus Photo R2880 och jag använder Epsons Archival Matte-papper.
Inställningarna i Photoshop stämmer med vad du beskriver och jag låter Photoshop bestämma utskrifterna. Gjorde en testutskrift till nu och kan bara konstatera att färgerna blir en aning för mättade och med en liten dragning åt det röda. Skärmvisningen är helt ok.

Borde inte den färgprofil jag laddade in efter kalibreringen också lägga sig i Photoshop i "proof setup >custom"? I "Color Settings" syns överst samma som i "proof setup>custom", nämligen ett datum som jag tydligen laddat in för länge sedan. Således inte min nya färgprofil. Den går inte att hitta den vägen heller.
 
Den kalibrering du gjort med Spyder Pro avser bildskärmen och har ingenting med din skrivare att göra. Du måste välja en utskriftsprofil i Photoshop (om du låter Photoshop styra skrivaren) som matchar det papper du skriver ut på.

Om ditt papper är Archival Matte Paper måste du välja motsvarande profil i din skrivardrivrutin och välja No Color Adjustment, samt välja rätt utskriftsprofil i Photoshop.

Nedan visar jag inställningen i Epson 3800 skrivardrivrutin och Photoshop CS6.
 

Bilagor

  • Capture1.JPG
    Capture1.JPG
    83.5 KB · Visningar: 2,227
  • Capture2.JPG
    Capture2.JPG
    82.1 KB · Visningar: 2,275
Hej!

Här kommer skärmdumpar på det jag har gjort – motsvarande dina – men fortfarande får jag utskrifter som avviker från skärmbilden. Just nu en smula mer röd än jag vill ha bilden. (Använder Photoshopskolan testbild från tidningen FOTO nr 4 2012).
Frågan är vad jag mer kan göra?
Vad gör man då man laddar "proof"? Spelar den någon roll i sammanhanget?
 

Bilagor

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    18.4 KB · Visningar: 2,209
  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    18.7 KB · Visningar: 2,184
Hej!

Här kommer skärmdumpar på det jag har gjort – motsvarande dina – men fortfarande får jag utskrifter som avviker från skärmbilden. Just nu en smula mer röd än jag vill ha bilden. (Använder Photoshopskolan testbild från tidningen FOTO nr 4 2012).
Frågan är vad jag mer kan göra?
Vad gör man då man laddar "proof"? Spelar den någon roll i sammanhanget?

Kul att min bild kommer till användning :)

För det första, hur ser du på din utskrift. Om du ser på den under glödlampsljus eller annan varm belysning kommer den aldrig att matcha din skärm. Den är inställd på att visa bilden såsom den ser ut under standardiserat dagsljus. Så antingen får du se på din utskrift i dagsljus eller har du ett betraktningsljus med dagsljuskaraktär.

Om det ändå inte stämmer, kalibrera om din skärm. Är utskriften varmare än din skärmbild, ställ in en lägre färgtemperatur i ditt kalibreringsprogram.

Med vänliga hälsningar
Stefan
 
Här kommer skärmdumpar på det jag har gjort – motsvarande dina – men fortfarande får jag utskrifter som avviker från skärmbilden. Just nu en smula mer röd än jag vill ha bilden.

Du har ju inte valt profilen för Archival Matte papper. Den profilen du valt, någon sorts generell profil, fungerar bara om du låter skrivaren styra färgerna. Nu skulle du låta Photoshop styra färgerna och stängde därför av skrivarens egen färghantering, och då måste du välja rätt profil till det papper du skriver ut på.

Leta efter en profil med ARMP i namnet, eller EMP= Enhanced Matte Paper, det är samma papper och prova igen.
 

Bilagor

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    74.9 KB · Visningar: 2,146
Du har ju inte valt profilen för Archival Matte papper. Den profilen du valt, någon sorts generell profil, fungerar bara om du låter skrivaren styra färgerna. Nu skulle du låta Photoshop styra färgerna och stängde därför av skrivarens egen färghantering, och då måste du välja rätt profil till det papper du skriver ut på.

Leta efter en profil med ARMP i namnet, eller EMP= Enhanced Matte Paper, det är samma papper och prova igen.



Hej!
Jag finner ingen som helst pappersprofil med ARM eller EMP i namnet. Inte heller när jag laddade ner från rekommenderad sida på Epson. De profiler jag har inladdade är de jag visar på mina skärmdumpar. Mitt papper är alltså Epson Archival Matte. (Bild 2 och 4.) Senaste utskriften gjorde jag med, vad som borde vara rätt profil, SPR 2880 Epson Archival Matte. (Klantade mig tydligen igår då jag la in skärmdumpen. Ber om ursäkt.) Men det finns några andra pappersprofiler som jag undrar över. Se den dumpen. (Bild 1 och 3).
Hittills inga lösningar på problemet.

MVH
amanda
 

Bilagor

  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    27.1 KB · Visningar: 2,091
  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    27.2 KB · Visningar: 2,067
  • Image4.jpg
    Image4.jpg
    24.6 KB · Visningar: 2,038
  • Image3.jpg
    Image3.jpg
    12.8 KB · Visningar: 2,063
Kul att min bild kommer till användning :)

För det första, hur ser du på din utskrift. Om du ser på den under glödlampsljus eller annan varm belysning kommer den aldrig att matcha din skärm. Den är inställd på att visa bilden såsom den ser ut under standardiserat dagsljus. Så antingen får du se på din utskrift i dagsljus eller har du ett betraktningsljus med dagsljuskaraktär.

Om det ändå inte stämmer, kalibrera om din skärm. Är utskriften varmare än din skärmbild, ställ in en lägre färgtemperatur i ditt kalibreringsprogram.

Med vänliga hälsningar
Stefan

Hej!
Jag betraktar ALLTID mina utskrifter i dagsljus.
Mitt kalibreringsprogram - Spyder 3 Pro" version 4.0.2 - ger mig inte så många alternativ. Det är skärmprogrammet - "Screen Manager Pro for LCD" version 3.2.1 - som måste ställa in färgtemperaturen. Det gör man via knappar på skärmens underkant under kalibreringsprocessen. Lite knöligt, inte optimalt. Hade jag haft stålarna, så hade jag kanske skaffat proffsigare skärm, program och kalibrering. Men nu är det som det är och jag får gilla läget.
MVH
amanda
 
Inte för att det hjälper dig men jag har precis samma problem som du fastän med en Canon 9000mkII. Bilderna blir mörka och väldigt mättade färger trots att jag ställt in allt efter konstens alla regler.
Jag testade att skriva ut med programmet som medföljde skrivaren och då kom det ut en perfekt utskrift som i stort sett matchar skärmen. Om du har ett program att skriva ut med till skrivaren så kan du kanske testa det som en nödlösning.
 
Hej!
Jag finner ingen som helst pappersprofil med ARM eller EMP i namnet. Inte heller när jag laddade ner från rekommenderad sida på Epson. De profiler jag har inladdade är de jag visar på mina skärmdumpar. Mitt papper är alltså Epson Archival Matte. (Bild 2 och 4.) Senaste utskriften gjorde jag med, vad som borde vara rätt profil, SPR 2880 Epson Archival Matte. (Klantade mig tydligen igår då jag la in skärmdumpen. Ber om ursäkt.) Men det finns några andra pappersprofiler som jag undrar över. Se den dumpen. (Bild 1 och 3).
Hittills inga lösningar på problemet.

MVH
amanda

Nej, profilerna till din skrivare har andra namn än profilerna till min, men heter profilen Archival Matte så är det ju rätt. De andra profilerna vet jag inte, men med lite googlande hittade jag denna sida om profiler till din printer:

http://r2880tips.blogspot.se/2010/02/icc-color-profiles.html

Om du trots rätt inställningar och rätt profiler inte får till det, så gäller vad Stefan skrev tidigare. Kalibrera om din bildskärm och säkerställ att du jämför utskriften under rätt ljus. Jag har en Soluxlampa på 4700K och bildskärmen är kalibrerad till 5800K och jag får så nära överensstämmelse mellan skärm och utskrift som man kan förvänta sig.

Om utskriften blir mörkare än bildskärmen kan bero på att betraktningsljuset inte är tillräckligt starkt och/eller att bildskärmen är för ljus. Jag tror Stefan brukar säga att det ska vara 500 lux ljusintensitet och bildskärmen ska kalibreras någonstans 110-150 cd/m2.
 
Om du trots rätt inställningar och rätt profiler inte får till det, så gäller vad Stefan skrev tidigare. Kalibrera om din bildskärm och säkerställ att du jämför utskriften under rätt ljus. Jag har en Soluxlampa på 4700K och bildskärmen är kalibrerad till 5800K och jag får så nära överensstämmelse mellan skärm och utskrift som man kan förvänta sig.

Om utskriften blir mörkare än bildskärmen kan bero på att betraktningsljuset inte är tillräckligt starkt och/eller att bildskärmen är för ljus. Jag tror Stefan brukar säga att det ska vara 500 lux ljusintensitet och bildskärmen ska kalibreras någonstans 110-150 cd/m2.

Hej igen!

Det går inget vidare med mina utskrifter.
Jag har kalibrerat om skärmen. Men utskrifterna ser precis likadana ut nu som före. Kalibreringsprogrammet interagerar ju också med skärmprogrammet, vilket gör kalibreringen till en krånglig process. Man skall alltså köra Spyder Pro och samtidigt knappa in de värden som rekommenderas och de värden man anser lämpliga – se nedan. (Visas i små rutor på skärmen under kalibreringen.) RGB-staplarna skall enligt Spyder Pro ligga på samma nivå, men det är fullkomligt omöjligt att åstadkomma. Jag har de senaste versionerna av programmen och jag lär väl få leva med dessa, inte helt funktionella program.
Jag vill själv ha en mycket ljus skärm, trots att jag sitter i ett mörkt utrymme. (Endast en liten lysrörslampa långt bakom skärmen och vänd bort från mig och skärmen.) Det har kanske lite med mina synskador att göra. (Fel på färgsinnet har jag dock inte!)
Brightness är således satt till 100%, det är jag van vid. Contrast 50%. Gamma 2.2. Efter senaste rekalibrering blev R 93%, G 95%, B 100%. Kelvin 6500. Sparade profilen och kunde inte se att det var någon större skillnad mot föregående profil.
Cd-värdena kan jag inte ställa in någonstans, de blir vad de blir under kalibreringen.
Detta om kalibreringen.

Utskrifterna gör jag precis så som ni har rekommenderat, men jag får fortfarande rödstick i testbilden. Jag har en utskrift som jag är nöjd med som referens, men kalibreringsprofilen före den utskriften är som bortblåst!!! Om jag kunde fatta!?
Är det någon som har fler idéer? Såväl papper som bläck går åt till testutskrifter och det blir lite dyrt i längden...

MV
amanda
 
Då är det inte konstigt att dina utskrifter ser mörka ut. Ställer man inte in skärmen rätt kommer ju utskrifterna inte att stämma med skärmen.

Hej!

Utskrifterna är inte längre mörka, endast rödstick nu. Brightnessinställningen har varit densamma hela tiden, även när utskrifterna blev så som jag ville ha dem. Själv tror jag mer på att utskriftsproblemen har med skrivaren att göra. Men jag får väl avvakta fler svar från de som kan.

MVH

amanda
 
Ja, jag hade också problem med för mörka utskrifter, men när jag började se till att ha arbetsrummet ordentligt upplyst löste det sig.

Hej!

Jag kan inte jobba så med bilder. Är synskadad och har anpassat mitt datorrum så det funkar för mig. Som sagt, jag har tidigare fått perfekta utskrifter som stämmer med skärmbilden - omgivningen och den ljusa skärmen till trots. Det nya är alltså att jag nu plötsligt inte får till mina utskrifter.

MVH
amanda
 
Om du printar ut en känd testbild och du får ett rödstick när du skriver ut den, så ligger ju felet naturligtvis i inställningar-profilen-skrivaren. I det läget behöver du ju inte ens bry dig om jämförelsen bildskärm-utskrift.

Prova med ett annat papper och en annan profil, kolla så skrivaren inte har stopp i något munstycke, kolla att bläckpatronerna är någorlunda färska, ta ut bläckpatronerna och skaka dem försiktigt om de stått länge, byt dem om de är gamla. (Å andra sidan kan man köra flera år gamla bläckpatroner utan problem, så jag har inget bra svar på varför du får färgstick.)

Jag har haft en hel del Epsonskrivare genom åren och kan inte minnas att jag fått färgstick annat än med dåliga profiler eller svartvita utskrifter på tidiga Epsonmodeller som var svåra att få neutrala.
 
Hej!

Jag kan inte jobba så med bilder. Är synskadad och har anpassat mitt datorrum så det funkar för mig. Som sagt, jag har tidigare fått perfekta utskrifter som stämmer med skärmbilden - omgivningen och den ljusa skärmen till trots. Det nya är alltså att jag nu plötsligt inte får till mina utskrifter.

MVH
amanda

Hej !

Då har det hänt nått

Har du förändrat nått eller vet någon förändring sen tidpunkten det var bra ?
(Papper, färg, programvara, uppdateringar mm)

-----------------

Lite enkelt med omgivningsljus:
-Vit bakrund på skärm ska upplevas lika vit och ljus som ett
vitt papper i betraktningsljuset.

-------------------

Jag hade också ett färgstick helt plötsligt, höll på att bli galen,
psykmotagningen väntade.

Det var ett av de gula munstyckena som korkat igen, jag kör alltid
munstyckstest innan print, men missade den gula ( syns väldigt svagt )
och det brukar oftast vara svart eller ljussvart som krånglar.

Fixade det och sen var det bra.



//MW
 
Hej !

Då har det hänt nått

Har du förändrat nått eller vet någon förändring sen tidpunkten det var bra ?
(Papper, färg, programvara, uppdateringar mm)

-----------------

Lite enkelt med omgivningsljus:
-Vit bakrund på skärm ska upplevas lika vit och ljus som ett
vitt papper i betraktningsljuset.

-------------------

Jag hade också ett färgstick helt plötsligt, höll på att bli galen,
psykmotagningen väntade.

Det var ett av de gula munstyckena som korkat igen, jag kör alltid
munstyckstest innan print, men missade den gula ( syns väldigt svagt )
och det brukar oftast vara svart eller ljussvart som krånglar.

Fixade det och sen var det bra.



//MW

Hej!
Ja, det som hänt är att min BRA färgprofil har försvunnit. Kalibrera kan jag göra i all evighet, det hjälper inte mina färgutskrifter nu tror jag. Det som hänt - större sak - är att jag hämtat tillbaka mitt operativ från en klonad disk. Inget märkvärdigt och min BRA färgprofil fanns på klonen. Men något KAN ha skett då, jag vet inte. Profilen var i.o.f.s. backupad externt också, så jag borde ha hittat den, men den är som bortblåst. Så ledsamt att sitta och titta på sin fina referensbild och inte komma tillrätta med utskrifterna.
Skrivarens bläckpatroner är, såvitt jag kan bedöma, ok. Testar alltid innan jag skriver ut ett viktigt foto. I synnerhet nu. Jag får testa vidare med skrivaren. Inställningstipsen jag har fått här är ju rätt enstämmiga, så jag får väl klara det själv nu.
MVH
amanda
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.