Annons

Utskrift SC-P600

Produkter
(logga in för att koppla)

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag har litefunderingar ...

Jag skriver ut på Bonjet Satin papper, jag använder deras profil och inställningar (Pr. Semigloss papperstyp i skrivrdialogen, färghantering av i skrivaren). Med skärmen stämmer det "någorlunda" med utskrift 1 och 2, Jag har också valt att slå av skrivarens färghantering i alla tre utskrifterna eftersom jag valt profil i Lightroom.

Från vänster till höger.
1. Epson Premium Semigloss papper med rätt profil (Epson Premium Semigloss).
2. Bonjet Satin papper med fel profil (Epson Premium Semigloss).
3. Bonjet Satin papper med rätt profil (BJ3PLP250_EPSg_a).


Jag vet inte riktigt var jag ska börja, eller är det förväntat 1 och 3 är ju två olika papper.
 

Bilagor

  • Photoshop_2017-12-23_13-21-23.png
    Photoshop_2017-12-23_13-21-23.png
    327.8 KB · Visningar: 36
På din upplagda bild tycker jag det verkar vara mycket större skillnad mellan två olika papper än vad jag brukar få mellan olika papper. Men jag har aldrig printat på Bonjet Satin, så jag ska inte uttala mig.
 
Jag prövade med en provkarta också från http://www.digitaldog.net/files/2014PrinterTestFileFlat.tif.zip och den ger samma resultat som på utskrift 3 jag har inte testat som med utskrift 1 och 2 för att utesluta (jag tar för givet att resultatet blir likadant.

Andra tester:

Jag har inga bilder för att visa jag har blandat ihop alla utskrifter.

Jag har testat i Photoshop med att använda sRGB och översätta den öppnade bilden till det och att använda Adobe RGB. Resultatet blir likadant.

Jag har testat att i LR ange "Hanteras via skrivare" och sedan i skrivardialogen "Epson Premium Semigloss" och färghantering av. Resultatet blev som i utskrift 3 fast värre.

Drar jag fel slutsats om jag tänker att antingen är det fel på profilen eller att Windows hanterar profilen fel? Jag har gjort som i den här tråden, https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=170739, och profilerna finns där om jag väljer hanteras "Använd mina inställningar för den här enheten". Har också prövat med att ta bort profiler från katalogen, ominstallerat drivrutin, kryssat i och ur rutan för "Använd mina inställningar för den här enheten".
 
Nu är jag inte helt säker på vad du menar när du länkar till den andra tråden, jag kör dessutom Win7 fortfarande, men principen är densamma. Den färgprofil som Windows 10 ska använda är skärmprofilen, dvs den profil som skapades när du kalibrerade skärmen. I Windows färghantering ska du inte mickla med utskriftsprofiler! Som sagt, inte säker på om jag förstod dig rätt?

Skärmen kalibreras och en profil för skärmen skapas av kalibreringsmjukvaran. Denna profil läses in i skärmen eller grafikkortet beroende på hur skärmen fungerar. Detta görs med kalibreringsutrustningens programvara.

Windows, oavsett version, ska använda samma profil som skärmen är kalibrerad med. Denna blir då systemprofil och används av LR/PS och andra färghanterade applikationer.

När du skriver ut, väljer du rätt profil till det papper du skriver ut på. Inga andra profiler fungerar! Det är viktigt att du har en profil för din skrivare, så du inte laddar ner en profil skapad för någon annan skrivare. En pappersprofil gäller bara för ett papper och en skrivarmodell.

I utskriftshanteringen ska du välja rätt pappersprofil för papperet du skriver ut på och stänga av färghanteringen i skrivardrivrutinen.

Har du gjort allt ovan blir det rätt. Oftast ;)
 
Nu är jag inte helt säker på vad du menar när du länkar till den andra tråden, jag kör dessutom Win7 fortfarande, men principen är densamma. Den färgprofil som Windows 10 ska använda är skärmprofilen, dvs den profil som skapades när du kalibrerade skärmen. I Windows färghantering ska du inte mickla med utskriftsprofiler! Som sagt, inte säker på om jag förstod dig rätt?

Skärmen kalibreras och en profil för skärmen skapas av kalibreringsmjukvaran. Denna profil läses in i skärmen eller grafikkortet beroende på hur skärmen fungerar. Detta görs med kalibreringsutrustningens programvara.

Windows, oavsett version, ska använda samma profil som skärmen är kalibrerad med. Denna blir då systemprofil och används av LR/PS och andra färghanterade applikationer.

När du skriver ut, väljer du rätt profil till det papper du skriver ut på. Inga andra profiler fungerar! Det är viktigt att du har en profil för din skrivare, så du inte laddar ner en profil skapad för någon annan skrivare. En pappersprofil gäller bara för ett papper och en skrivarmodell.

I utskriftshanteringen ska du välja rätt pappersprofil för papperet du skriver ut på och stänga av färghanteringen i skrivardrivrutinen.

Har du gjort allt ovan blir det rätt. Oftast ;)

Ja, jag hade hoppats så jag också.

Det jag kollade på var detta som jag förstod det från den tråden, där finns alla andra profiler som är installerad listade också, samtidigt så är det ingenting att göra med skrivarprofilen eftersom det sköts via programmet.
 

Bilagor

  • colorcpl_2017-12-23_17-05-22.png
    colorcpl_2017-12-23_17-05-22.png
    10.1 KB · Visningar: 29
Vad står det under Device; Display eller Enhet; Bildskärm (borde det heta på svenska)?

Där ska du ha den profil du kalibrerat skärmen med. Som default.

Vad som står under skrivarenheten är oväsentligt i sammanhanget.
 
Skärmen är kalibrerad, påverkar den profilen utskriften?
Självklart. Om du öppnar en bild i LR/PS, så konverteras bildens färgrymd (sRGB/Adobe RGB) till skärmprofilen och visas på din bildskärm så som bildskärmen kan visa bilder. Nu editerar du din bild på bildskärmen. Om din skärmprofil är korrekt, ser du de facto vilka ändringar du gör med bilden. När du sedan skriver ut bilden, konverteras den från din bildskärmsbild till skrivarens utskriftsprofil, och om allting är korrekt, kommer din utskrift att överensstämma med din bildskärm. (Förutsatt att du också betraktar den utskrivna bilden under ett dagsljusliknande ljus när du jämför.)
 
Självklart. Om du öppnar en bild i LR/PS, så konverteras bildens färgrymd (sRGB/Adobe RGB) till skärmprofilen och visas på din bildskärm så som bildskärmen kan visa bilder. Nu editerar du din bild på bildskärmen. Om din skärmprofil är korrekt, ser du de facto vilka ändringar du gör med bilden. När du sedan skriver ut bilden, konverteras den från din bildskärmsbild till skrivarens utskriftsprofil, och om allting är korrekt, kommer din utskrift att överensstämma med din bildskärm. (Förutsatt att du också betraktar den utskrivna bilden under ett dagsljusliknande ljus när du jämför.)

Jag är med på resonemanget. Men förklarar det skillnaden mellan utskrift 1 och 3? Utskrift 1 stämmer ju någorlunda med skärmen, inte helt korrekt men ok. (1 är lite bättre än 2.)
 
Nope. Om du har laddat ner rätt pappersprofil avsedd för din skrivarmodell, så tror jag att du har något problem med din bildskärmsprofil.

Vad stod det under Windows Color Management? Din kalibrerade skärmprofil?
 
Nope. Om du har laddat ner rätt pappersprofil avsedd för din skrivarmodell, så tror jag att du har något problem med din bildskärmsprofil.

Vad stod det under Windows Color Management? Din kalibrerade skärmprofil?

Ja, det är den profilen. Gjorde en ny igår, men även med den innan så blir det samma resultat.

Jag hade också tanken att skärmen visade fel. Men eftersom Epsons papper och profil stämmer så pass bra så fick jag inte det att gå ihop. (Alternativet är ju att jag fortsätter med deras semigloss eftersom jag trots allt gillar pappret.)

Men det trökiga är ju om jag inte får det att funka med Bonjets papper som jag har så känns det inte om jag vågar pröva andra papper.
 
Jag har fortsatt att testa med GIMP istället för Photoshop och Lightroom.

Slår jag färghanteringen i inställningarna i GIMP så visas bilden så som den ser ut på utskrift 1 och 2.

Slår jag av färghanteringen i inställningarna i GIMP så visas bilden så som den ser ut på utskrift 3.

Med det så är det färgprofilen för bilden i GIMP inte utskriften, den visas som i första alternativet med färgprofil och i andra alternativet utan färgprofil. De färgprofiler jag testat är Adobe RGB och sRGB och för båda så visas bilden då på skärmen så som den ser ut på utskrift 1 och 2.

Skriver jag ut via GIMP så ser utskriften ut som i utskrift 3 oavsett vilken utskriftsprofil jag använder.


Öppnar jag bilden i Photoshop och väljer att använda eller konvertera så visas bilden så som den ser ut på utskrift 1 och 2.

Öppnar jag bilden i Photoshop och "kastar" bort färgprofilen så visas bilden så som den ser ut på utskrift 3.


Bildens färgprofil är ProPhoto RGB jag har även testat med att spara den i sRGB utan att det gör någon skillnad.
 
Jag har bråkat med min Epson SC-P600 och också tagit upp det i en annan tråd. Efter diverse uteslutningsförsök har jag kommit fram till att pappersprofilerna som tillverkarna tillhandahåller i några fall stämmer dåligt med min skrivare. Nu har jag bestämt mig för att betala för att profilera ett papper mot min skrivare, jag tror det är rätt väg att gå.
 
Utskrift 1: Gimp
Utskrift 2: Photoshop

Jag har i båda programmen valt att låta skrivaren hantera färgerna och jag har valt Epson Premium Glossy.
Färgrymden i båda programmen är Adobe RGB och bilderna visas likadant i båda programmen (Gimp och Photoshop) som den gör på utskrift 2.
 

Bilagor

  • Photoshop_2017-12-25_12-04-47.png
    Photoshop_2017-12-25_12-04-47.png
    154.2 KB · Visningar: 382
Är hon så där röd i ansiktet på din bildskärm, så är det något som inte stämmer. Hon ser inte röd ut på min Eizoskärm.
Jag vill inte offra bläck på att printa den, men mina printar ser ut som min bildskärm.
 

Bilagor

  • PSPS.jpg
    PSPS.jpg
    196.6 KB · Visningar: 46
Det är ju inte skärmen som jag tagit ett foto av det är utskriften.

Fotografiet som jag tagit av utskriften är rödare än utskriften och rödare än vad orginalbilden visas på skärmen. Det är skillnaden mellan utskrifterna jag visar med fotografierna av utskrifterna.

Jag har också hunnit med att testa andra profiler från bonjet och de beter sig likadant, profiler från Canson och Epson fungerar.

Men att utskriften blir så dålig måste bero på antingen att skrivarprofilen från Bonjet är fel eller att skrivarprofilen inte blir korrekt hanterad i min dator. Förmodligrn det sista även om jag hunnit med em ominstallation och fortfarande med likadant resultat.
 
Slår in öppna dörrar kanske, men......
Är du helt säker på att du har laddat ner rätt profil från Bonjet? Alla profiler till Epsonskrivare för satin- och lustrepapper heter "BJ3PLP250" (som du anger i ditt första inlägg). Skrivarens beteckning står framför, t.ex Epson_R3000_BJ3PLP250_PGPP_a.icc eller som ska gälla din skrivare - SC_P600_BJ3PLP250_EPSg_a.icc.
Du har säkert koll så du har rätt profil, men i bland "ser man inte skogen för bara trän":)
 
Slår in öppna dörrar kanske, men......
Är du helt säker på att du har laddat ner rätt profil från Bonjet? Alla profiler till Epsonskrivare för satin- och lustrepapper heter "BJ3PLP250" (som du anger i ditt första inlägg). Skrivarens beteckning står framför, t.ex Epson_R3000_BJ3PLP250_PGPP_a.icc eller som ska gälla din skrivare - SC_P600_BJ3PLP250_EPSg_a.icc.
Du har säkert koll så du har rätt profil, men i bland "ser man inte skogen för bara trän":)

Ja, profilen börjar med sc_p600.
 
Det är ju inte skärmen som jag tagit ett foto av det är utskriften.
Fast du skrev att bilden i PS ser ut som utskrift 2.

Fotografiet som jag tagit av utskriften är rödare än utskriften och rödare än vad orginalbilden visas på skärmen. Det är skillnaden mellan utskrifterna jag visar med fotografierna av utskrifterna.
Blir svårt att hjälpa dig felsöka om du visar bilder som inte är korrekt återgivna.

Jag har också hunnit med att testa andra profiler från bonjet och de beter sig likadant, profiler från Canson och Epson fungerar.

Men att utskriften blir så dålig måste bero på antingen att skrivarprofilen från Bonjet är fel eller att skrivarprofilen inte blir korrekt hanterad i min dator. Förmodligrn det sista även om jag hunnit med em ominstallation och fortfarande med likadant resultat.
Jag tror du kan utgå från att profilerna är rätt. Felet ligger i din färghantering/inställningar, men jag har svårt att se hur inställningarna ska kunna bli fel om man väljer rätt papperstyp, rätt profil, stänger av färghanteringen i drivrutinen och låter LR/PS styra färghanteringen.
 
Fast du skrev att bilden i PS ser ut som utskrift 2.

Blir svårt att hjälpa dig felsöka om du visar bilder som inte är korrekt återgivna.

Jag tror du kan utgå från att profilerna är rätt. Felet ligger i din färghantering/inställningar, men jag har svårt att se hur inställningarna ska kunna bli fel om man väljer rätt papperstyp, rätt profil, stänger av färghanteringen i drivrutinen och låter LR/PS styra färghanteringen.

Jag skrev att 1 och 2 stämde överens med skärmen och jämför med med utskrift 3. Sedna förtydligar jag med att utskrift 1 stämmer bättre överens Profilen för Bonjets papoer hanteras inte den skrivs ut utan färghantering, det är därför färgerna blir daskiga på den, det syns på de fotografier jag tagit utav utskriften.

Om skärmen är profilerad eller inte är irrelevant, det syns också på utskriften som jag gjorde av testbilden jag länkade till. Skillnaden är också tydlig på de utskrifterna.

Nåntinging är fel med profilen från Bonjet eller förmodligen hur den hanteras i Windows. De andra profilerna som jag testar skriver ju ut korrekt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.