Annons

Utskrift med Canon Pixma ip5200

Produkter
(logga in för att koppla)

bbus60

Medlem
Jag har precis köpt en Pixma ip5200 och börjat testa lite.

Jag tog en bild som jag redigerade i Photoshop med Adobe RGB-profil. När den såg bra ut på skärmen sparade jag som Jpg och skrev ut med Canon Easy PhhotoPrint. Resultatet blev inte så bra. Ganska bleka och tråkiga färger.

Frågan är om jag skulle gjort något mer i Photoshop innan utskrift? Skulle jag konverterat bilden till skrivarens egen profil först?

Tack,

Bosse
 
Jag är ingen expert, men jag tror att ett stort fel du gjorde var att inte konvertera till en annan profil. Hur skrivarens profil är vet jag inte, de brukar inte vara sådär superduper från fabriken, men testa att konvertera till sRGB iaf, det borde ge lite mer färg :)

Hur är skrivaren annars? Är sugen på att skaffa en för att få lite papperskänsla i denna digitala era.
 
I drivrutinen stänger du av automatisk färghantering, går in där man väljer färginställningar och väljer "mörk" i den nedre listboxen. Så ska du göra när du skriver ut RGB data på den skrivaren. Med den inställningen ser bilderna ut som dom från fotolabbet.
Jag försökte först kalibrera skärm och utskrift innan jag hittade den infon hos Canon.
 
Hej,

Jag har bara gjort några få provutskrifter. (Köpte skrivaren i går.) Den är snabb och ger bra skärpa, det är väl det jag kan säga så här långt...

-Bosse
 
BugEyes skrev:
I drivrutinen stänger du av automatisk färghantering, går in där man väljer färginställningar och väljer "mörk" i den nedre listboxen. Så ska du göra när du skriver ut RGB data på den skrivaren. Med den inställningen ser bilderna ut som dom från fotolabbet.
Jag försökte först kalibrera skärm och utskrift innan jag hittade den infon hos Canon.
Kan du förklara lite närmare vad du menar? Kör du Windows eller Mac? När jag använder Easy PhotoPrint är alla valmöjligheter utgråade när jag kommer till Macens utskriftsdialog. Jag kan alltså inte längre göra något. Vet du var på Canons site du hittade informationen?

-Bosse
 
Jag kör windows XP och skriver ut från Photoshop.
Som sista steg före utskriften kan jag gå in i drivrutinen och välja inställningar.
Minns inte var jag hittade infon.
 
tozz skrev:
men testa att konvertera till sRGB iaf, det borde ge lite mer färg :)

Jag antar att skrivaren är optimerad för sRGB eftersom den ska kunna hantera direktutskrift från kameror? Och den kategori användare som vill använda direktutskrift har oftast enklare kameror som jobbar i sRGB?

Dokumentationen som följer med skrivaren är ganska bristfällig på den punkten. Det sägs ingenting om vilken färgprofil en bild ska ha för att funka bäst.

-Bosse
 
bbus60 skrev:
Jag antar att skrivaren är optimerad för sRGB eftersom den ska kunna hantera direktutskrift från kameror? Och den kategori användare som vill använda direktutskrift har oftast enklare kameror som jobbar i sRGB?

Dokumentationen som följer med skrivaren är ganska bristfällig på den punkten. Det sägs ingenting om vilken färgprofil en bild ska ha för att funka bäst.

-Bosse
Du kan nog räkna med att det garanterat inte är AdobeRGB :) Hur blir det när du konverterar till sRGB?
 
bbus60 skrev:
Jag har precis köpt en Pixma ip5200 och börjat testa lite.

Jag tog en bild som jag redigerade i Photoshop med Adobe RGB-profil. När den såg bra ut på skärmen sparade jag som Jpg och skrev ut med Canon Easy PhhotoPrint. Resultatet blev inte så bra. Ganska bleka och tråkiga färger.

Frågan är om jag skulle gjort något mer i Photoshop innan utskrift? Skulle jag konverterat bilden till skrivarens egen profil först?

Tack,

Bosse

Varför använda Easy PhotoPrint överhuvudtaget? Min erfarenhet av dessa »enkla« program är väldigt dåliga, vare sig de kommer från Epson, Canon eller HP. Börja med att skriv ut med förhandsvisning i Photoshop och aktivera flera alternativ i den dialogrutan. Då kan du i den nedre delen välja mellan output och färghantering. Välj färghantering och i den del som heter utskriftsrymd väljer du den profil som är för din skrivare och ditt papper. Välj sedan skriv ut och du kommer in i Canons drivrutin. Där ska du under färghantering välja None. Ju längre bort Canon kommer från detta med färghantering, desto bättre brukar resultatet bli ;-)

Stefan
 
tozz skrev:
Du kan nog räkna med att det garanterat inte är AdobeRGB :) Hur blir det när du konverterar till sRGB?
Definitivt bättre än med Adobe-profilen. Möjligen att det blev ännu lite bättre när bilden var konverterad till skrivarens profil.

Det bästa är kanske att skriva ut direkt från Photoshop. Då har jag bättre kontroll på vad som händer. Jag kan ange skrivarens profil i utskriftsdialogen och se till att skrivaren inte gör några ytterligare förändringar.

-Bosse
 
Re: Re: Utskrift med Canon Pixma ip5200

stefohl skrev:
Varför använda Easy PhotoPrint överhuvudtaget? Min erfarenhet av dessa »enkla« program är väldigt dåliga, vare sig de kommer från Epson, Canon eller HP. Börja med att skriv ut med förhandsvisning i Photoshop och aktivera flera alternativ i den dialogrutan. Då kan du i den nedre delen välja mellan output och färghantering. Välj färghantering och i den del som heter utskriftsrymd väljer du den profil som är för din skrivare och ditt papper. Välj sedan skriv ut och du kommer in i Canons drivrutin. Där ska du under färghantering välja None. Ju längre bort Canon kommer från detta med färghantering, desto bättre brukar resultatet bli ;-)

Stefan
Tack för tipset! Stämmer bra med vad jag läst mig till i Adobe PhotoShop oxå. Du har nog rätt i ditt omdöme om "enkla" program. Enkelt = begränsade valmöjligheter och brist på kontroll.
 
Skriv inte ut i Easy PhotoPrint !
Utan kör från PS direkt.
Kör manuell färgjustering och Aktivera ICM.
Canon har ett annat progr för bildutskrift"Photo rekord" detta funkar riktigt bra.
 
bbus60 skrev:
Definitivt bättre än med Adobe-profilen. Möjligen att det blev ännu lite bättre när bilden var konverterad till skrivarens profil.

-Bosse

Anledningen att det blir bättre med sRGB är på grund av att programmet antar att allt ligger i sRGB. Annars är det en klar fördel att ha bilden i en större färgrymd än sRGB. Skrivaren kan hantera en mängd färger som inte sRGB kan återge. Så genom att använda sRGB som färgrymd ser du till att du inte utnyttjar skrivarens kapacitet.

Stefan
 
Re: Re: Utskrift med Canon Pixma ip5200

stefohl skrev:
Varför använda Easy PhotoPrint överhuvudtaget? Min erfarenhet av dessa »enkla« program är väldigt dåliga, vare sig de kommer från Epson, Canon eller HP. Börja med att skriv ut med förhandsvisning i Photoshop och aktivera flera alternativ i den dialogrutan. Då kan du i den nedre delen välja mellan output och färghantering. Välj färghantering och i den del som heter utskriftsrymd väljer du den profil som är för din skrivare och ditt papper. Välj sedan skriv ut och du kommer in i Canons drivrutin. Där ska du under färghantering välja None. Ju längre bort Canon kommer från detta med färghantering, desto bättre brukar resultatet bli ;-)

Stefan

ja hmm, du får det att låta så enkelt...

jag har en ip4200 hemma som jag fortfarande inte lyckas få ut några svartvita bilder från, det blir rödstick så fort det rör sig om lite mer mättat svart, suck..hur gör jag???

fotokvaliten i övrigt e ju annars förvånansvärt bra på en så billig skrivare, utskrifterna kan dock bli lite randiga ibland när det e lite för mycket färg som skall ut
 
Jag har också bekymmer med rödstick i min nya Canon PIXMA IP4200. Det märks väldigt tydligt när jag skriver ut nedanstående bild som endast innehåller en övergång från svart till vitt. Den får en rödlila ton som syns tydligt i alla utskrifter.
Skriver jag ut bilden i min gamla Epson stylus photo 890 blir den mycket renare "svart" med en liten dragning åt blått.
Jag använder WinXP och PS CS och standardinställningarna i skrivarna för fotoutskrifter.
Är detta normalt?
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    14.5 KB · Visningar: 1,012
Re: Re: Re: Utskrift med Canon Pixma ip5200

Goran skrev:
ja hmm, du får det att låta så enkelt...

jag har en ip4200 hemma som jag fortfarande inte lyckas få ut några svartvita bilder från, det blir rödstick så fort det rör sig om lite mer mättat svart, suck..hur gör jag???

fotokvaliten i övrigt e ju annars förvånansvärt bra på en så billig skrivare, utskrifterna kan dock bli lite randiga ibland när det e lite för mycket färg som skall ut

Det är bland det svårast du kan göra, detta med att skriva ut svartvita bilder. Du måste alltså ha en perfekt färgbalans på profilen, och det är något som många tillverkare har slarvat med.

Så antagligen gör du helt rätt, men har en dålig profil. Jag skulle prova med ett Ilfordpapper med deras profil. I de tester jag gjort har dessa profiler varit betydligt bättre än tillverkarnas.

Stefan
 
Re: Re: Re: Re: Utskrift med Canon Pixma ip5200

stefohl skrev:
Det är bland det svårast du kan göra, detta med att skriva ut svartvita bilder. Du måste alltså ha en perfekt färgbalans på profilen, och det är något som många tillverkare har slarvat med.

Så antagligen gör du helt rätt, men har en dålig profil. Jag skulle prova med ett Ilfordpapper med deras profil. I de tester jag gjort har dessa profiler varit betydligt bättre än tillverkarnas.

Stefan

ännu mer förvirrad blir man av att färgsticket nästan helt försvinner när man betraktar bilden i dagsljus...vad kan det tyda på?

Ska kika på Ilford, kan var värt ett försök.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Utskrift med Canon Pixma ip5200

Goran skrev:
ännu mer förvirrad blir man av att färgsticket nästan helt försvinner när man betraktar bilden i dagsljus...vad kan det tyda på?

Ska kika på Ilford, kan var värt ett försök.

Då har du råkat ut för ett fenomen som kallas metameri. Lite slarvigt uttryckt är det när en färgs utseende förändras beroende på vilken belysning som den betraktas i. Alla normala profiler är byggda för att utskrifterna ska ses i dagsljus. Ser du på en bild i glödlampsljus kan den få ett utseende, i lysrör ett annat.

Detta beror främst på bläcket som används. Vissa bläck är mer metameriska än andra. Så tyvärr kan en normal profil inte hjälpa dig. Det går dock att bygga profiler som fungerar bra under andra ljusförhållanden än dagsljus. Risken är dock att om det ser bra ut under ett ljus kan det se ännu värre ut under andra ljus.

Stefan
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Utskrift med Canon Pixma ip5200

stefohl skrev:
Då har du råkat ut för ett fenomen som kallas metameri. Lite slarvigt uttryckt är det när en färgs utseende förändras beroende på vilken belysning som den betraktas i. Alla normala profiler är byggda för att utskrifterna ska ses i dagsljus. Ser du på en bild i glödlampsljus kan den få ett utseende, i lysrör ett annat.

Detta beror främst på bläcket som används. Vissa bläck är mer metameriska än andra. Så tyvärr kan en normal profil inte hjälpa dig. Det går dock att bygga profiler som fungerar bra under andra ljusförhållanden än dagsljus. Risken är dock att om det ser bra ut under ett ljus kan det se ännu värre ut under andra ljus.

Stefan

aj då..

vilka bläck/skrivare klarar sånt då?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Utskrift med Canon Pixma ip5200

Goran skrev:
aj då..

vilka bläck/skrivare klarar sånt då?

Finns ingen skrivare som är helt befriad från metameri. För svartvita utskrifter använder jag därför en speciell profil och programvara som tillåter mig att skriva ut utan att använda det gula bläcket hos Epsons Ultrachromeskrivare. Det har visat sig att det är den gula färgen som förorsakar mest problem för dessa skrivare. Så när jag tar bort det gula bläcket blir bilderna mycket färgstabila.

Tyvärr finns inte det programmet som jag använder till Canons skrivare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.