Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning till safari resa??!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gil_Galad84

Aktiv medlem
Hej!
Är på gång att beställa en resa till Kenya för att åka på safari och ta "några" bilder av djurlivet där, är en dröm jag haft sen barnsben.

Jag har en Canon Eos 10D som jag har ett Tamron 90 macro 2.8 och ett standard 28-90 4-5.6 och ett 75-300 4-5.6 också det det standard Canon.

Så mina frågor till er som varit på liknande resor är:

1: Behöver jag längre objektiv eller klarar jag mig?

2: Stativ ? där är ju förmodligen ganska ljust så jag kanske inte behöver ta med den stora tunga saken?

Är väldigt tacksam för svar!!

MVH Dan

safarigluggar

Hej hallå!

kom hem förra veckan från kenya! Härligt värre må du tro. Själv hade jag med mig ett gammalt pentax system med dia iso 100. jag kan säga att jag kunde nästan aldrig använda mitt 400/5.6 objektiv. Det är ju inte ofta man har möjlighet att kliva ur bilen (när man är på safari) så att man kan använda stativ. I bilen är det nästan omöjligt att rigga ett stativ. Jag tror det är bättre att ta med något lämpligt att lägga på biltaket. Jag har hört att en påse ris ska vara bra, stabilt och formbart. (Sedan kan man ju diskutera hur roligt det är att komma med en påse ris på safarin)

Med din kamera har du ju möjlighet att ändra ISO värdet, vilket ger möjlighet att fota med längre brännvidder. 300 borde dock räcka. För guds skull glöm inte en rejäl vidvinkel, du kommer att se otroliga vyer och spännande "ljusfenomen"

Använde aldrig mitt stativ (förutom några nattbilder i Nairobi stad), mitt förslag är att lämna det hemma, särskilt om du "bara" ska på safari. Du kommer som sagt inte kunna gå ur bilen och rigga prylarna.

Har du några funderingar på var jag har varit och om du vill ha några tips så "hojta" till.

Mvh Albin

har varit i kenya 2 ggr och har aldrig saknat ett ljusstarkt objektiv lika mycket som senast. för faktum är att dom flesta djuren vilar på dagen och det är när det börjar skymma som det händer saker. en familj med lejon när solen försvunnit från skyn och man får 1/60 med bländare 5.6 med iso 1600 och man exponerar -1 då vill man ha ljusstarkt! bara en personlig reflektion. dessutom körde jag oftast på 300mm läget med min 300D. man måste ju oftast hålla sig på vägarna om man har en seriös guide och då kan det vara en bit till djuren!

Hej! Var på Safari i Krügerparken i Sydafrika i julas. Hade med mig min Nikon D100 med ett Sigma 28-105, ett Micro Nikkor 105 och ett Sigma 135-400. Långa zoomen var bra att ha, men jag använde den nog mest på de kortare brännvidderna, så har du upp till 300 tror jag du klarar dig mer än väl, om du inte är ute efter att plåta fåglar. (Men det är knappt lönt om du är bunden till bilburen safari. Det blir i så fall något enstaka lyckoskott.) Stativ funkar som sagt knappast. Ofta är bilmotorn igång, så fri hand är det enda raka. Om du har en sympatisk chaufför, justa medresenärer och snälla villebråd, så kanske du kan få folk att sitta still i en bil med avstängd motor. Då kan man skapa stöd med kudde, ryggsäck, rispåse, eller vad man nu har. Blixt kan vara bra att ha med, både som fyllnadsblixt för att lätta upp de starka skuggorna och ifall det blir nattsafari. Även bra till makro ibland.

Mina telebilder tog jag med ISO 400 - ISO 800 (till och med 1600 någon gång) för att hålla slutartiderna så korta som möjligt. Det funkade bättre än vad jag hade trott. Har lagt ut några bilder här på Fotosidan, så du kan ju kika.

Lycka till! Safari är verkligen häftigt!

Hej,

Som sades ovan, rejäl vidvinkel, 12-16mm iom att du kör digitalt.

Avtonande gråfilter.( Tänk på storleken om du ska använda det på vidvinkel.)

Dammtät väska, tryckluft på burk, dammpensel. Allt blir jättedammigt.

Polfilter, om man gillar sådana.

Rispåse(ar) är mycket bra. Klämstativ typ Manfrotto superclamp + liten kulled eller enbensstativ kan fungera.

Säg åt föraren att stanna, inte bara sakta in när du ser något interssant.

En bra blixt, det blir ofta starka kontraster.

Minst två minneskort, det är inte ovanligt att de krånglar.

Extra accar / batterier + billaddare.

Bärbar hårddisk "laddstation" (billigare än många CF-kort).

Ha en trevlig resa

Det viktigaste är att komma till

Jag har använt Velvia 50 de gånger jag har varit på safari (Kenya, Sydafrika). Enligt min erfarenhet är det jätteljust tills det blir mörkt, och då blir det mörkt snabbt. Jag gillar inte djurbilder på natten med blixt, så det jag har tappat genom att använda långsam film är ett par minuters ljus i gryning och skymning. Om jag gjör om det skulle jag nog ta Velvia 100 dock.

Mitt viktigaste tips är att om du har möjlighet hyra en egen jeep med guide. På så sätt bestämmer du vad ni skall leta efter, att motorn stängs av (=stadigt underlag), hur länge ni skall stanna vid motivet, etc. Det är grymt irriterande att dela bil med några bortskämda tjejer som flörtar med guiden och pratar högljutt som jag råkade ut för i Sydafrika. För övrigt kan jag rekommendera att anlita en inföding som guide (alltså inte en stadsbo från Nairobi). Jag hade senast en Massaj som guide, och förutom att det var kul att tillbringa en vecka med någon som har vuxit upp på savannen var han fantastisk på att lokalisera vilt. Antagligen för att han hade vallat boskap bland rovdjur under hela sin barndom.

Detta är litet dyrare än att åka i en Toyotabuss med hål i taket, men det är inte så ofta man åker på safari, så jag anser att det är värt att lägga litet extra pengar för att det skall bli bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar