Annons

Utrustning för en nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang Utrustning.

Okej. Jag kanske framstår som dum. Men om jag köper en systemkamera med ett standard objektiv.

Hur vet jag vad jag ska köpa för andra objektiv?

Vilka objektiv kan vara bra att börja med?

Säljer varje kameramärke specifika objektiv till sina kamerahus eller funkar alla på allas?

Annars tackar jag väldigt mkt för tipsen på kamerorna!

Mvh

//
Björn
 
Re: Ang Utrustning.

Lejonfrost skrev:
Okej. Jag kanske framstår som dum. Hur vet jag vad jag ska köpa för andra objektiv?

Det är stor skillnad mellan att vara tillfälligt okunnig och att vara dum!

Vilka objektiv du ska ha vet nog varken du själv eller någon annan.

Lejonfrost skrev:
Vilka objektiv kan vara bra att börja med?


DET är en annan fråga! :) Som "allround"-uppsättning rekommenderar jag 28mm, 50mm, 135mm. Gärna dessa fasta brännvidder, för zoomar har ofta dålig ljusstyrka.

Ljusstyrka, maximal bländare, anges i öppningens diameter relativt brännvidden, t.ex. 28mm/2.8 är större öppning, ljusstarkare, än 28mm/4.0. Det är bara detta relativa värde som är intressant. Du hittar nog 28mm/2.8, 50mm/1.8, 135mm/2.8 billigt.

Lejonfrost skrev:
Säljer varje kameramärke specifika objektiv till sina kamerahus eller funkar alla på allas?

I stort sett har alla märken sin egen fattning. Men Chinon m.fl. licenstillverkade Pentax K-bajonett, och objektivtillverkare som Sigma, Tamron, Tokina m.fl. gjorde inga kameror utan anpassade sig till olika märken.

Lycka till!
 
Vad du kommer att vilja ha för gluggar (objektiv) upptäcker du nog ganska fort när du börjar fotografera.

Får du inte med alla i rummet eller verkar allt komma "för nära" saknar du ett vidvinkel.
Får du med för mycket eller vill "komma närmare" behöver du ett tele.
Vill du fotografera små föremål behöver du ett makro.
(Detta är grovt generaliserat.)

Läs allt du kommer över om fotografering. Biblioteken brukar ha hyllmeter.

Vad gäller att passa:
Pentax gluggar passar bara på Pentax.
Canons gluggar passar bara på Canon. (+Kodak)
Nikons gluggar passar på Nikon och Fuji. (+Kodak)

Sigma, Tamron, Tokina mfl gör gluggar som passar till respektive märke. Du måste köpa rätt. I detta forum kan du få mycket hjälp. Lycka till.

/AnWi
 
50 mm !

Börja med ett 50mm:s objektiv, eller ett zoom som inkluderar 50mm ex.vis 28-75mm. Canon 300v eller 30v som jag rekomenderade borde gå bra att få tag på begangnat så ekonomin går ihop.

Anders Wikström skrev bra strax ovanför angående vart man ska röra sig sen.

Bara för att förtydliga så ex. ett Sigma byggt för Canon passar enbart för Canon, det finns inga universal objektiv som passar på alla märkens kamerahus.

Mvh Erik !
 
AnWi skrev:

Vad gäller att passa:
Pentax gluggar passar bara på Pentax.
Canons gluggar passar bara på Canon. (+Kodak)
Nikons gluggar passar på Nikon och Fuji. (+Kodak)
´

Vill bara inflika med en grej... Eftersom att Pentax kör med samma bajonett som förr i tiden så kan man använda gamla objektiv på nya kameror. Detta innebär att man kan få tag i billig men bra optik till låga priser.

/Karin som köpt ett AF 70-200 samt ett MF 50/1.7 för tot 1100:-.
 
Ursäkta att jag går från ämnet lite, men Karin - funkar din Pentax BRA med gamla objektiv? På min Nikon D70 måste jag ha objektiv ur D- eller G-serien, annars är det inte mycket automatik kvar.
 
BengtJohnsson skrev:
Ursäkta att jag går från ämnet lite, men Karin - funkar din Pentax BRA med gamla objektiv? På min Nikon D70 måste jag ha objektiv ur D- eller G-serien, annars är det inte mycket automatik kvar.

Ja, det funkar bra. Det äldsta jag har är ett A-objektiv och då är det manuell zoom, fungerar inte med blixt TTL och har bara en fokuspunkt. M.a.o inga problem. Se:
http://www.pentax.se/index.asp?url=http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=416

Det enda jag aktar mig för är M-objektiv. Där är för mkt som inte fungerar.
 
BengtJohnsson skrev:
Ursäkta att jag går från ämnet lite, men Karin - funkar din Pentax BRA med gamla objektiv? På min Nikon D70 måste jag ha objektiv ur D- eller G-serien, annars är det inte mycket automatik kvar.

Nej då! I princip alla AF-gluggar fungerar perfekt. Det enda du mister om det inte står D eller G är avståndsinformationen vid blixtexponering. Mycket marginell skillnad faktiskt.

/AnWi
 
AnWi skrev:
Nej då! I princip alla AF-gluggar fungerar perfekt. Det enda du mister om det inte står D eller G är avståndsinformationen vid blixtexponering. Mycket marginell skillnad faktiskt.

/AnWi

Åhå! Tack! Då kan ni andra återgå till ämnet, så letar jag upp något kul objektiv till mig själv...
 
Den gamla tekniken...nja....

"Jag tror att jag blir mer "fulländad" av att lära mig den gamla tekniken innan jag övergår till den nya.
Dvs lära mig hantera film och framkalla själv.
Lära mig hantera objektiven och ha kunskap om vilka som ger vilken zoom/effekt"

Nja...jag undrar om tekniken är så viktig då man skall lära sig att ta "bra bilder".

Det viktiga tror jag, det är att lära sig "skapa bilder i huvudet"! :)
Att lära sig se vad som blir en intressant bild.

Se'n tar man upp "fotoapparaten",
tar bilden,
går hem, finjusterar i mörkrummet/Pc. :)

Och för att komma dit ja...
Jag tror att mycket bildtittande är bra, men ett medvetet bildtittande, analyserande.
Och att ta mycket egna bilder,
härma,
gå i "fotobildskola", diskutera med fotovänner....kolla på all konst.. :)

Tror jag! :)
 
Re: Den gamla tekniken...nja....

Benganbus skrev:
"Jag tror att jag blir mer "fulländad" av att lära mig den gamla tekniken innan jag övergår till den nya.
Dvs lära mig hantera film och framkalla själv.
Lära mig hantera objektiven och ha kunskap om vilka som ger vilken zoom/effekt"

Nja...jag undrar om tekniken är så viktig då man skall lära sig att ta "bra bilder".


Jag håller med dig. Risken är att man tröttnar om det är "för jobbigt" - det tycker iaf jag att det är med analogt. Jag har inte tid till det, jag är glad om jag hinner ta en promenad.

Wake up and hear the music. Någon dag kommer det analoga dö ut, iaf för hobbyfotograferna. Finns ingen idé i att sträva bakåt. Se framåt och njut av teknikens under. Klyschigt va... ;)
 
Re: Re: Den gamla tekniken...nja....

snysop skrev:
Jag håller med dig. Risken är att man tröttnar om det är "för jobbigt" - det tycker iaf jag att det är med analogt. Jag har inte tid till det, jag är glad om jag hinner ta en promenad.

Wake up and hear the music. Någon dag kommer det analoga dö ut, iaf för hobbyfotograferna. Finns ingen idé i att sträva bakåt. Se framåt och njut av teknikens under. Klyschigt va... ;)

"Dessvärre" är jag benägen att hålla med dig Karin. Jag har fotat mycket analogt, blaskat s/v, hyllmeter med dia. Sedan, när barnen växte upp blev det mindre fotograferande.

Intresset för digitalt fanns länge men tekniken var inte mogen. Har hanterat ett antal digitalkameror på jobbet men aldrig velat ha någon. Så kom D70n. Lusten vaknade. Det är så mycket roligare att fixa bilderna i datorn och kunna njuta av dem direkt. Jag längtar inte tillbaka fastän jag fotar analogt också.

/AnWi (Det var inte bättre förr, tycker jag)
 
Nikon 601 med 2.3 gluggar

Klart du ska ha en analog kamera. Det är allt en viss känsla att själv soppa fram bilder även om det tar tid.

Jag har själv ett komplett labb som jag använder då och då samt en analog kamera med objektiv.

Skicka ett mail till mig så ska jag göra reklam för ett system att starta med som inte kostar alltför mycket.

Hoppas du hittar en kamera till bra pris!
 
Jag håller med dig. Risken är att man tröttnar om det är "för jobbigt" - det tycker iaf jag att det är med analogt. Jag har inte tid till det, jag är glad om jag hinner ta en promenad.

Wake up and hear the music. Någon dag kommer det analoga dö ut, iaf för hobbyfotograferna. Finns ingen idé i att sträva bakåt. Se framåt och njut av teknikens under. Klyschigt va... ;)

Nja, den analoga färgfotografin lär få det svårt. Däremot det traditionella svartvita fotot lär leva kvar, eftersom det är ett hantverk. Dessutom är det otroligt kul och tillfredställande att stå i mörkrummet.

Den digitala teknologin är precis som du säger väldigt bekväm, och man kan lära sig bra med den också.

Till Björn:
Klart du ska prova på analogt foto! Du behöver antagligen inte lägga ner mer en tusen kronor på en bra systemkamera. Ska du fota med svartvit film så kostar framkallningsgrejer inte speciellt mycket. Framkallningsdosa med spiraler, mätglas, kemikalier och filmklämmor borde inte kosta mer än 500:-. Köp till en digital stektermometer, så har du allt du behöver.
 
Jag beundrar de som fotograferar analog och vill jätte gärna testa att framkalla m.m. själv, men så här var det för mig:

För ca ett år sedan var jag i nästan samma situation som Björn. Jag ville lära mig allt om fotografering och fick tips av folk runt omkring mig att det kanske är bra att köra analogt tills man lärt sig, innan man slänger ut 12 000:- på en kamera.

Jag började med att låna mammas gamla Konica AutoreflexT och tog ett par rullar, men intresset svalnade ganska snabbt. Man var ju tvungen att lämna in filmen, vänta på att den ska framkallas o sen får man se resultatet. Så när ajg väl fick mina bilder så kom jag inte ihåg vilka inställnigar jag använt eller nått sånt (nu kommer nån säkert säga att dagens ungdom inte har nått tålamod, men sån är jag iaf). Jag bestämde mig därför att chansa och beställde en D70.

Och så mycket jag har lärt mig under det här året! Jag kan testa vilka inställnigar som ger vilka resultat och snabbt o enkelt se hur allt hänger ihop och om jag glömmer vilka inställningar jag använde så finns det alltid lagrat i exif-infon. Jag ångrar inte en sekund att jag köpte kameran och nu har jag börjat få mer rutin och behöver inte gissa med inställningarna.

Som avslutning måste jag rekommendera en underbar källa med oändlig mängd kunskap, fotosidan.se. Man lär sig grymt mycket av att läsa i forumen och kolla på alla vackra bilder som finns här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.