Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är kul att läsa allas synpunkter som belyser ämnet från olika håll, och Björn verkar har bestämt sig nu åt det digitala.
Det hade jag också gjort om jag inte hade tyckt om att se bilderna på min 2 meters duk. Då avslöjas alla gjorda fel på ett grymt sätt, men har man lyckats någon gång så är det extra roligt.
 
Denna sida är verkligen bra, mitt första inlägg här och så många bra svar, är väldigt imponerad. Det lutar åt det digitala hållet för min del, mycket pågrund av att jag arbetat mycket med datorer och har en bra bärbar dator samt alla de fördelar som kommit upp i denna tråd. Nackdelarna finns såklart och det optimala vore som några nämner att satsa på på både analogt och digitalt. Detta känns ju dock som lite väl ambitiöst då jag inte vet om foto är lika kul som jag tror det är, något som lär visa sig under sommaren. Dia är annars något som lockar, att sitta och mysa framför en stor bild i högsta kvalité och se allt i detalj vore inte helt fel. Men man måste ju börja någonstans till slut kanske man sitter med en analog Hasselbladskamera ändå.
 
En digitalkamera är det enda raka...

...om du verkligen känner dig sugen på att fota och experimentera. Hur roligt är det att lära sig plåta genom att läsa fotoböcker? Som läromaterial är digitalkameran outstanding.
Alla för- och nackdelar om kamerorna har redan nämnts så nu är det bara att gå och köpa kameran.

Jag råder dig att köpa en Canon G3 eller om du har pengarna, Canon 10D.


/Pidda
 
Jag har haft en Canon G2 på lån från skolan. Denna känns ju knappast som en riktig eller redig
kamera. Jag vill ha möjligheten att styra allt manuellt, på samma vis som man gör på en slr kamera. Vad jag förstått så är Minolta dimage7i precis som en systemkamera fast med fast optik. En annan faktor som gör denna kamera extra intressant är just optiken. Den har ju typ både vidvinkel, tele o allt däremellan pluss makro. Denna kamera låter nästan lite för bra för att vara sann. Någon som vet får gräna bekräfta eller dementera mina slutsater angående denna kamera.
Har den alla funktioner och inställningsmöjligheter som en systemkamera?
Är objektivet bra?

Den är ju begränsad till 200mm tele m.m. Men om jag köpte en analog systemkamera skulle jag ändå inte ha råd med mer objektiv än vad dimagen erbjuder i sitt enda. jag kanske är ute o cyklar, men med mina begränsade fotokunskaper verkar ju kameran kanon. Den känns ju rätt redig oxå med sitt stora objektiv.
 
Björn Jansson skrev:
Jag har haft en Canon G2 på lån från skolan. Denna känns ju knappast som en riktig eller redig
kamera. Jag vill ha möjligheten att styra allt manuellt, på samma vis som man gör på en slr kamera.

Jag äger en G2:a och du kan göra allt som med en SLR utom att fälla upp spegeln :)

Du har alla program + alla program i den kreativa zonen inklusive hel manuelt läge!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.