ANNONS
Annons

Utrustning för en nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)
GrAcK skrev:
För ca ett år sedan var jag i nästan samma situation som Björn. Jag ville lära mig allt om fotografering och fick tips av folk runt omkring mig att det kanske är bra att köra analogt tills man lärt sig, innan man slänger ut 12 000:- på en kamera.

Inget fel på din slutsats, men just det där argumentet känns lite fel.

Min poäng är inte att man bör fota analogt för att det är billigt, utan att man bör ha en kamera med manuella inställningar för att verkligen lära sig.

Skaffar man en D70 är det lätt hänt att man vrider in Auto-läget alldeles för ofta, men man kanske kan limma fast ratten i M-läget? :)

BengtJohnsson skrev:
Skaffar man en D70 är det lätt hänt att man vrider in Auto-läget alldeles för ofta, men man kanske kan limma fast ratten i M-läget? :)

För mig var det tvärt om. Jag var "rädd" för Auto-läget. Jag köpte ju D70 för att lära mig och i auto-läget lär man sig inte mycket. Då kunde jag lika gärna köpt en kompakt. Jag tänkte att "jag vill bli en riktigt fotograf" och riktiga fotografer använder inte auto-läget.

BengtJohnsson skrev:
Inget fel på din slutsats, men just det där argumentet känns lite fel.

Min poäng är inte att man bör fota analogt för att det är billigt, utan att man bör ha en kamera med manuella inställningar för att verkligen lära sig.

Jag har, sedan jag köpte min A70 (hade ingen direkt fotografisk erfarenhet innan dess), våren 2003, nästan uteslutande använt A eller M och någon enstaka gång S. Har jag tid på mig så använder jag alltid M och spotmätning. Är det något som gör att jag inte har lika mycket tid på mig, som tex att motivet rör på sig eller liknande använder jag nästan alltid A och centrumvägd eller matrismätning.

Jag har nog faktiskt haft kameran i P en gång för att testa hur det funkade med att rattar på rattarna för att ändra tid/bländare (om man vrider på tiden så ändras bländaren i motsvarande grad).
Autoläget har jag aldrig ens ställt in.

Sen är det ju inte på något sätt så att man helt kan sluta tänka bara för att man använder autoläget. Är det väldigt ljust så kommer man att behöva använda exponeringspomensationen för att bilden inte ska bli underexponerad och vice versa. Det måste man även på helautomatiska kompaktkameror.

Lägger man därtill det faktum att man inte behöver tänka på att varje bild kostar pengar utan att det bara är att "skjuta iväg" så ser man snabbt att man kommer att kunna/vilja/våga experimentera mer med digitalkamera, vilket gör att man lär sig fortare. Den omedelbara feedbacken ger åxå samma sak. Snabbare inlärning.

Vilket som sedan är "rätt" att köpa är ju upp till var och en, men jag köper inte det argumentet mot att köpa en digital kamera.

Hej
Har inte läst något annat än din överskrift.

Köp det "bästa" du har råd med.
En nybörjare behöver kanske än mer avancerade saker för att fastna än vi gamlingar.
Så. Kör hårt.
Varför kompromissa om man slipper.
Inkomst och intresse avgör.
Intresserad men för lite pengar.
Har allt men inget intresse.
Intresserad och har pengar.
Mycket pengar inget intresse men åndå.
Mvh/-Anders

GrAcK skrev:
För mig var det tvärt om. Jag var "rädd" för Auto-läget. Jag köpte ju D70 för att lära mig och i auto-läget lär man sig inte mycket. Då kunde jag lika gärna köpt en kompakt. Jag tänkte att "jag vill bli en riktigt fotograf" och riktiga fotografer använder inte auto-läget.

Jag håller med dig. Jag får dåligt samvete då jag använder auto-läget. :)

Jag provade Autofunktionerna när min D70 var ny men tröttnade väldigt fort.

Blixtar som poppar upp när du inte vill ha, inställningar som ändras, det suger...

Nu kör jag A mest men P ibland (vid P&S). Har faktiskt rattat in sport-läget nån gång när jag haft riktigt bråttom för en bild.

/AnWi

förvirrande förkortningar

Ursäkta min okunnighet om andra märken än Canon men vad menar ni (flera i denna tråd) med A,P och så vidare ? Jag använder oftast något av de halvautomatiska lägena (bländarautomatik eller slutarautomatik), alltid manuellt ISO (på 300d:n finns inte "ISO-auto" men det saknar jag inte). Programläget på Canon innebär att både slutare och bländare styrs automatiskt (inte ISO-talet), har provat men blev bara missnöjd, och om det är medelljust (bländare 8, slutare 1/125 och ISO 200) så har man många kombinationer som ger rätt exponering. En microprossor kan lätt räkna ut alla möjliga kombinationer men är dålig på att prioritera vilket medför att det blir en slumpvis kombination som ger rätt exponering. Dålig kontroll tycker jag, risk för skakningsoskärpa eller "fel" skärpedjup.

Mvh Erik !

PS Urjsäkta den lite väl tekninska utläggningen men om man ska ha en helt korekt förklaring är man tvungen, det ni inte förstår hoppar ni bara över DS

A heter väl på Canonspråk Av och är slutarautomatik/bländarpioritet. S är samma som Canons Tv och är bländarautomatik/slutarprioritet.
M är svjv samma, precis som P.

På D70 kan man i P (och även A, S och M) välja om kameran ska använda auto ISO eller inte. Själv använder jag det inte, men kan tänka mig att det kan vara bra i en del sammanhang.

Hmmm, apropå att lära sig grunderna kanske man ska lägga ut sina gamla förstoringsapparat med Nikkorglugg till försäljning, den har stått i källaren och samlat damm nu i snart 15 år. Ett par framkallningsdosor, klämmor, lupp osv finns säkert också kvar.

Jag är visserligen helt digital numera, men visst var det en häftig upplevelse att belysa rätt, pjatta och dona, och så se sina mästerverk växa fram i badet. Trots allt lite annat än PS och så skrivarens gnidande ljud...

Så vill man lära sig det "gamla" hantverket, varför inte köra analogt, manuellt och svartvitt ett tag, dels är det lärorikt, dels kan man skapa bilder som trots allt är svåröverträffat med digitalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar