Annons

Utrustning för djungelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Bent: måste bara få tala om att din bild "Rainforest sunrise" är helt underbar. Grymt skönt ljus!
 
Martin F skrev:
Bent: måste bara få tala om att din bild "Rainforest sunrise" är helt underbar. Grymt skönt ljus!

Tack. Taget tidigt på morgonen från en trädkrona (ca 40 m upp). Det är lite lättare att fota däruppe, längre ner blir det så väldigt mörkt.
 
Jag har tyvärr inte varit i djungel ännu (skall förhoppningsvis till djungler i Australien till hösten), men jag har ganska stor erferenhet av att använda GPS i olika svenska miljöer. Det är allt som oftast problem att få bra GPS-mottagning t.o.m. i svensk granskog. Om den är tätare än djungel eller inte, har jag alltså ingen praktisk erfarenhet av, men mitt intryck är att djungler kan vara nog så täta...

Jag har därför ingen anledning att ifrågasätta dem med praktisk erfarenhet som säger att det är svårigheter med GPS i djungler. För mig verkar det mer än troligt att det är så.
 
För ett par år sedan kom en ny malariaprofylax som heter Malarone. Den är lite dyrare men enklare att administrera mer ger färre/inga psykiska biverkningar och skyddar mot fler annars resistenta parasiter. Om det är ett område med stor risk för malaria skulle jag inte hoppa över profylaxen. Viss typ av malaria kan ha snabbt förlopp med och dödlig utgång.
 
Till er som har varit ute med digitalare: Hur har ni fått batteriet att räcka. Hur många batterier behöver man ungefär ha med sig?
 
Jag har med mig tre batterier totalt till en 10D eller en 20D. Jag har aldrig råkat ut för att behöva använda batteri tre innan jag kommit åt någon form av laddmöjlighet. Till blixten har jag med tre uppsättningar, vilket också räckt.

mvh

Bent
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.