Annons

Utrustning bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/page5.asp

Där finns ljudfiler från 30D.

Men det är nog bara riktvärden vad gäller ljudets karaktär som vi får.. En indikation ger det väl iaf.

Ljudet är viktigt..
Personligen så upplever jag ljudets karaktär som viktigare än själva volymen.. Ett gnällande ljud som i tex 300D upplever jag som sämre än ljudet i 20D, även om de kanske låter lika mycket/lågt.

I kyrkan så gäller (menar jag) att välja fototillfället selektivt med omsorg. Smälta in i omgivningen är nog lika viktigt som att faktiskt ha kameran med sig.

Jag tycker ett bra tips är att visa sig för gästerna (utan att dominera eller stå i centrum) innan vigseln, då uteblir ahaupplevelsen när de första ggn ser att fotografen rör sig i närheten av altaret..

Jag tror personligen att vilken som helst kamera kan fungera fint. Oavsett kamera så är jag selektiv med bilder i kyrkan.

300D fungerar nog mycket väl för det syftet, men inte är det ngn direkt sexig kamera idag.

Ett bra kit lär ju vara:
30D
ef 24-70 2,8
ef 85 f/1,8 och/eller ef 135 f/2
ef 1,4x

Inte direkt billigt dock.

MVH Niclas,

Jag fotar en del bröllop och har gjort det med 300D, 20D och 5D.
Slutarljudet kan du strunta i, det är inte så tyst som man tror och det stör inte.
Jag använder några olika gluggar men den i särklass viktigaste är en ljusstark zoom i normalområdet. Jag skulle klara ett helt bröllop med 24-70 2,8 men inte med någon annan glugg ensam. En bra zoom är viktig då man oftast inte kan springa omkring för att komponera bilden. Din 70-200 kan komma väl till pass men inte ensam då du kommer att behöva mer vidvinkel.

Kalle, tack för råden. Att praktisera har jag redan läst mig till att jag ska göra, därför frågar jag angående utrustning.

Rätt analys av mina "alla" 2 trådar. Bröllop har jag 0 erfarenhet av, det är därför jag frågar. Bröllopet är i augusti och jag har inget annat bröllop och öva på innan. När bröllopet är över är det försent att fråga vad jag skulle haft för utrustning.

Niklas - Mycket bra tips, tack! Har också tänkt på det angående att smälta in. Eftersom jag är gäst så antar jag att jag får köra kostym och kamera, hur funkar den kombinationen?

Är lite orolig att paja något av vigselceremonin genom att tex råka smälla av en serie på 5-10 bilder, både vid oviktiga och viktiga tillfällen.

85/1.8 är det inne i kyrkan jag ska använda det?

Björn, tack. Klarar jag mig med ett Tamron 28-75/2.8? Eller behövs mer vidvinkel?

jogge77 skrev:
Kalle, tack för råden. Att praktisera har jag redan läst mig till att jag ska göra, därför frågar jag angående utrustning.

Rätt analys av mina "alla" 2 trådar. Bröllop har jag 0 erfarenhet av, det är därför jag frågar. Bröllopet är i augusti och jag har inget annat bröllop och öva på innan. När bröllopet är över är det försent att fråga vad jag skulle haft för utrustning.

Niklas - Mycket bra tips, tack! Har också tänkt på det angående att smälta in. Eftersom jag är gäst så antar jag att jag får köra kostym och kamera, hur funkar den kombinationen?

Är lite orolig att paja något av vigselceremonin genom att tex råka smälla av en serie på 5-10 bilder, både vid oviktiga och viktiga tillfällen.

85/1.8 är det inne i kyrkan jag ska använda det?

Björn, tack. Klarar jag mig med ett Tamron 28-75/2.8? Eller behövs mer vidvinkel?

Det är ju detta jag menar... Om brölloppet är viktigt vilket jag förmodar det är så är det till o öva om man intevet hur man gör, bör tänka på.
Visst kan du lära dig viktiga saker om bröllopsfotografering i forumet, bara söka så hittar du säkert 300 trådar i ämnet. Men ingen kan lära sig via läsning enbart. Jag menade därför att vill du vara säker så hugg två kompisar, förslagsvis en kille o tjej, sätt på killen mörka kläder o tjejn vita kläder. Åk till en kyrka, plåta som en galning, eller plåta bara utomhus.

Hem o titta o fundera på resultatet, sök i trådarna elelr fråga vid behov, dra nytta av svaren, ut o plåta igen. Du komemr garanterat märka själv vad för utrustning som krävs och vad du kan lämna hemma.
Meningslöst o sitta o fundera på internet. Va lite praktisk istället så kanske du på bröllopsdagen är så erfaren att du bara går in o dominerar och tar utsökta kort!

Det går säkert bra med 28-75, bra att du har en ljusstark zoom. Du vill nog kunna komopnera både närbilder och översikter från en och samma plats.
Ta mycket bilder är mitt råd i motsats till vissa andra, ingen kommer att störas av slutarljudet, det har jag aldrig varit med om att någon gjort under ett bröllop. Jag kommer hem med 1000+ exponeringar vid sådana tillfällen då inklusive porträtt och festbilder. Sedan sållar jag bland dom och presenterar dom som är något att ha.
Då är det värre att missa en viktig bild för att man bara tog en exponering vid tex ringpåträdandet och den missade målet.

28-75 räcker bra, även om jag brukar ta mitt 70-200/2.8 för att fota ansiktsbilder med. Vidvinkel kan iof vara roligt när paret kommer in och går ut. Men tänk på att det kommer gå fort första gången, men hinner inte byta glugg så ofta som man tror. Bäst skulle vara två kameror med t ex 17-55/2.8 och 70-200/2.8, men hur realistiskt är det för en knegare..?

Tack för svaren.

Har ingen zoom ännu, men planerar att köpa in någon av Sigmas eller Tamrons. Inte bra att Tamrons är högljudda, Sigmas inte bra med CA.

Kan låna ett 70-200/4, kan jag använda denna i kyrkan eller blir det för mörkt?

Porträttbilder utanför kyrkan vilket är det bästa att köra med då?

Vilket objektiv lämpar sig bäst till efterfesten? Och ska jag köpa in någon blixt?

Har nu 20D och fast 50/1.8.

Blixt är absolut att rekommendera till efterfestens bilder. Det är inte alltid så tacksamt ljus inomhus på kvällen..

Mvh.A

Okej, kan ni tipsa om en bra prisvärd blixt som jag kan använda på efterfesten? Förresten, ska man slå den i taket/väggen eller rakt på men låg styrka?

Och inne i kyrkan ska jag alltså köra med bländare 2.8, slutartid ca 1/60, ISO 200(?), vitbalans(?). Fast riskerar jag inte att få för kort skärpedjup i bilderna då? Tex den ena i fokus och den andra ur fokus?

Lövet skrev:
Och inne i kyrkan ska jag alltså köra med bländare 2.8, slutartid ca 1/60, ISO 200(?), vitbalans(?). Fast riskerar jag inte att få för kort skärpedjup i bilderna då? Tex den ena i fokus och den andra ur fokus?
Jag tvivlar starkt på att du klarar 1/60 på f2.8 med endast 200iso utan blixt. Har du mätt ut de tiderna i någon kyrka eller hade du tänkt med blixt eller vart kommer de från?

Skärpedjupet hänger ju på avstånd också och jag brukar tycka 2.8 är väldigt "lagom" i kyrkor i regel. Det täcker upp så miljön är med på de vanligaste avstånden, (och ger snyggt kortare på närmre avstånd.)

Personligen kör jag två hus och inne i kyrkan byter jag aldrig optik. Kör med en fast 85/1.8 och en 24-70/2,8.

FrePe skrev:
Lövet måste driva med hela forum grejen, i get it:)
Men om inte skulle jag nästan vilja gå så långt att jag avråder från att köpa dyr utrustning för ändamålet samt att åta sig uppdrag fram tills lite praktik i kyrkor genomförts med det som finns. Menar inte att det nödvändigtvis måste vara massor av praktik på bröllop, men iaf att besöka en kyrka och kolla ljus mm.

Mitt råd (och även vad jag följer själv) är = Osäker på att klara så nobba! Det tror jag är lönsammast i längden.

Tack för svaren Lotta!

Nej jag driver inte med er. Alla som hänger här är inte yrkesfotografer :)

Det är en kompis jag lovat hoppa in som extrafotograf, den riktiga fotografen tar bilder endast före vigseln. De roligaste korten att ha borde ju vara under och efter tycker man....

Ok, så man kör på ISO 1600 eller 3200, blir inte bilderna väldigt brusiga då...och blixt kör man väl inte inne i kyrkan?

Har inte riktig koll på skärpedjup och avstånd, tack för tipset.

Med 20d och bra optik är det inte problem med iso upp till 1600. Finns ju bra brusreduceringsprogram också.

Sen om det är en kompis och första gången så kaske det vore bra att säga typ att du gör ditt bästa men samtidigt påpeka att du inte ger några löften om resultatet eftersom det är första gången? (personligen skulle jag inte laddat med nya inköp för sånt heller utan helt enkelt sagt att jag gärna plåtar, men har bara utrustning för att klara "det och det." Vill de ha mer än jag och min utrustning då kunde ge skulle jag rekommenderat någon annan.)

Glöm inte att skruva ner ISO efter att du har fotograferat i kyrkan. Det blir lätt lite stressigt med bröllop, och då glömmer man lätt. Eftersom kläderna oftast är ljust vita och matt svarta behöver man hela kamerans max dynamiska omfång utomhus. Då är det vettigt att använda ISO 200 eller 400 samt Raw som ger ca 2/3 extra steg kontrastomfång. I kyrkan och på kvällen är inte ljuset lika kontrastrikt och då klarar man omfånget också med ISO 1600.
En vettig idé är att ha en planering, gärna nedskriven som ett litet "fotoprogram" på en minneslapp. På den kan man skriva vad som skall fotograferas i tidsordning, samt vilka inställningar man bör ha. Det blir då lätt att kontrollera och bocka av.

Ring gärna och kolla så det är OK att fotografera under akten, det är inte alltid så populärt.

Är du inte så van heller kan man med lite tur få en liten stund efter själva vigseln att fotografera brudparet frame vid altaret (och kanske prästen med). Då brukar det inte heller vara nått problem att använda blixt om man vill.

Tycker nog iof att naturligt ljus i kyrkor oftast görs sig bättre än blixtljus.

Och som de flesta påpekat är det bra att ha kollat av lite hur ljuset påverkar i kyrkan avseende tider och bländare. Det är ju stor skillnad mellan kyrkor vad gäller infallande ljus genom fönster, konstljus och färg på väggar.

Och kanske viktigast, så du vet vart du kan stå och fotografera utan att märkas för mycket men ändå få "den där bilden".

Lycka till...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar