Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning är övervärderat

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är kanske en bra ide att testa kameran innan man åker till Grekland. Det är fotografens ansvar att utrustningen fungerar.

Om jag tar porträtt kollar jag på skärmen att ögat och allt jag vill ha i fokus verkligen är det. Om inte, så tar jag fler bilder tills jag har vad jag behöver.

Ja det kan man ju alltid tycka men för de som för ett antal år sedan följe Micke Risedals och Lennart Aspmans testande av Canon 5D MK II eller möjligen III så tog det även av mycket van professionell fotograf som Micke att faktiskt fatta att hans kamera hade problem. Det visade sig att det inte var bara Micke och Lennart som hade problem när folk verkligen började kolla sina egna kameror.

Problemet är ju också att man kanske fokuserat med sin optiska sökare som kanske inte riktigt är i fokus där displayen eller autofokussystemet visar att man är det och vise versa.

Jag faktiskt det är tillverkarnas ansvar att sluttesta sina produkter och inte slutanvändarnas.

Skillnaden är att Nacka Skoglund skulle bli utbytt inom 30 sekunder i vilken Allsvensk bottenmatch som helst, medan Henri Cartier-Bressons bilder fortfarande håller världsklass.

Du bortser från tidssambandet. I den tid och med den träning man då ägnade sig åt så var han tidvis outstanding. Om Nacka kommit fram senare så hade även han underkastats samma träning som alla andra. Han hade både haft den begåvning han hade och som andra saknade och varit bättre tränad.

Jag såg även Garincha mot en AIK eller om det var en Stockholmskombination och jag säger bara att trotsa att alla visste att han skulle runda backen på utsidan så hade de inte en chans när han ryckte. Sedan kom inlägget till Vava eller Pelé och så satt det i taket.

Garincha hade lite vanställda ben (båda var snedställda åt samma håll) så när backen kollade på hans ben och de stod i lod så hade han redan tippat sin tyngdpunkt innan backen fattat vad som hänt och var på väg förbi.

Henri Cartier-Bressons bilder har också ett tidsamband och även det har dagens fotografer svårt att återskapa eftersom dagens enhetskultur gjort det allt svårare att sticka ut. Hans begåvning håller av det skälet och det gör den trots att det säkert finns de som lägger 10 000 timmar för att nå dit.

Det var inte riktigt det problemet som artikeln tog upp ...

Folk köper fina grejor och så tror man att man den vägen kan kompensera lite i en strävan efter tekniskt bättre bilder och så stupar det på en mycket vanlig brist hos många kameror. Du har ju själv utryckt att bättre grejor ofta ger fotograferna bättre möjligheter att skapa.

Det är ju helheten det handlar om och vissa saker ger + och andra minus och entaskigt fungerande AF är garanterat ett sänke för bildkvaliteten. Då är det ju bättre med en kamera som saknar AF helt för den blir man ju i alla fall inte helt fintad av.

Bilden nedan är snart 50 år och togs i Herat Afghanistan 1972. Den hade ingenting av moderna finesser som AF, men funkade bra ändå. Skulle säkert gjort grabbarna i Midsomers fotoklubb glada: "No batteries, no microchips and no goddam pixels".

Det blev fina bilder med den kameran också men fotografen var nog rätt begränsad trots allt i sitt skapande. Men jag har sett hur produktfotografer med modernare Linhoff-kameror gjort på 70-talet som tagit produktfoton av exv. silkscreentryckpressar (SVECIA som då var en av världens största silkscreenpress tillverkare och låg i Norsborg) och hur de "målade" med ljus, för att lätta upp skuggorna, under en exponering som varade i säkert någon minut. Så de förbehandlade ju egentligen bilderna istället för som nu då man efterbehandlar. Även det var ju en del i den skapande processen då.

Bilagor

• 1 Afghanistan 1972_Fotostudion i Herat_DxO_2.jpg
    1 Afghanistan 1972_Fotostudion i Herat_DxO_2.jpg
    112.7 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
Du bortser från tidssambandet. I den tid och med den träning man då ägnade sig åt så var han tidvis outstanding. Om Nacka kommit fram senare så hade även han underkastats samma träning som alla andra. Han hade både haft den begåvning han hade och som andra saknade och varit bättre tränad.

Jag såg även Garincha mot en AIK eller om det var en Stockholmskombination och jag säger bara att trotsa att alla visste att han skulle runda backen på utsidan så hade de inte en chans när han ryckte. Sedan kom inlägget till Vava eller Pelé och så satt det i taket.

Garincha hade lite vanställda ben (båda var snedställda åt samma håll) så när backen kollade på hans ben och de stod i lod så hade han redan tippat sin tyngdpunkt innan backen fattat vad som hänt och var på väg förbi.

Henri Cartier-Bressons bilder har också ett tidsamband och även det har dagens fotografer svårt att återskapa eftersom dagens enhetskultur gjort det allt svårare att sticka ut. Hans begåvning håller av det skälet och det gör den trots att det säkert finns de som lägger 10 000 timmar för att nå dit.

Det har nämnts ett antal namn i ett flertal inlägg. Jag har läst biografier om både Mozart och Cornelis. Det arbetade båda hårt för att förädla sin talang, Den senare kanske mer i början av karriären än mot slutet. Cartier-Bresson jobbade ännu mer.

Jag kan inte så mycket om Nacka Skoglund, men han jobbade nog hårt han också. Bollbegåvningar som Borg och J-O nötte och nötte.

Nej, det stupar inte på en brist hos kameran. Läs artikeln igen!

Jo det gör ju faktiskt det med en del kameror som exv. många av de med defekt AF som mer fintar fotografen än stödjer honom/henne i intentionerna med bildskapandet. I det fallet är det ju förmodligen inte fotografens intentioner att använda oskärpa som ett konstnärligt uttryck utan en defekt kamera som talar. Beträffande Capas bilder så hade ju han inte ens AF att bekymra sig över utan hans bilder blev oskarpa av helt andra skäl. Många blev säkert som de blev av omständigheterna i en mycket stökig situation där man säkert hade fullt upp med att klara livhanken.

Utan en jämförelse i övrigt så har även jag upplevt tung beskjutning på riktigt och på riktigt nära håll i Afghanistan och det man gör då under chock är inte alltid så genomtänkt. Då går man på autopilot.

https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3631577

Utdrag från min bloggbakgrund med bildlänkar till portfolio:

https://www.fotosidan.se/blogs/sten...il%29-revolutionen+-+och+v%E4gen+till+Kashmir

Citat:

"Det fanns en stor rondell i centrala Kabul, platsen heter Pashtunistan Square efter den största av landets folkstammar och runt den låg många av landets viktigaste ministerier. När vi gick för att posta några brev hos PTT (post-, telegraf- och telegramkontoret) som också låg vid rondellen, förstod vi lika lite som lokalbefolkningen som iakttog allt vid rondellen vad som verkligen var på gång. Det stod åtminstone sex sju T-55 stridsvagnar runt rondellen och på påfartsvägarna till denna, vad vi själva kunde se. PTT var stängt och en vakt med Kalasjnikov viftade bort oss och uppmanade oss att gå vidare. Så efter att ha tagit de första bilderna vid rondellen, så gick vi till den populära Khyber Restaurant, som låg lite längre bort efter rondellen, för att äta lunch. Mängder av folk stod runt stridsvagnarna vid rondellen och pratade med soldaterna.

Just när vi beställt mat börjar först skjutandet med handeldvapen. Vi visste att det var oroligt inte minst i Kabul p.g.a. mordet tidigare på poeten Khaibar, men intalade oss att det nog bara var lösa skott man sköt med för att skrämma folk till passivitet. Det självbedrägeriet funkade inte ens fem tio minuter för strax kom det in chockat folk från gatan in till restaurangen (bl.a. några skottar), helt vita i ansiktet och skrek att det låg fullt med döda och sårade på rondellen, som nu tömts helt på folk. Då började personalen i restaurangen att samla ihop pengarna i kassan.

Några minuter efter det, ungefär alldeles efter 12-slaget, så började den tunga beskjutningen av ministerierna (bl.a. försvarsministeriet) med stridsvagnskanonerna och den som var allra först ut, var just den stridsvagn som stod bara ca 10 meter rakt framför Khyber Restaurangs fönster, där vi satt. Dånet från en stridsvagnskanon är omskakande även om man är beredd på det men fullständigt chockerande när man inte är det och alla fönster blåstes in i restaurangen på ett ögonblick när fönster och restaurangfasad träffades av tryckvågen från stridsvagnen. Hade det inte varit för de breda persiennerna i aluminiumprofil, så hade vi nog blivit blinda allihop av glasmolnet.

Vi lämnade restaurangen efter viss tvekan genom en bakdörr i restaurangköket där en grupp svårt chockade kvinnor låg på golvet och bara skrek i ren panik. Då insåg vi att vi befann oss mitt i det blivande slagfältet och måste ut. Ministerierna var det första man angrep. Det stod en grupp soldater utanför som viftade iväg oss energiskt och uppmanade oss att sticka så fort vi bara kunde. Vi fortsatte i regnet som just börjat, uppför en av Kabuls kullar och blev leriga långt upp på benen allihop, jag, min fru och de två danskar vi lärt känna. Vi pustade ut lite och ett tag var det nästan lugnt igen men vi upptäckte rätt snart att vi kommit rakt ner på nästa slagfält, när vi gick ner för kullens baksida – det vid radiostationen. Vi fick dock snabbt tag på en svarttaxi som vi bad köra oss ner till vårt hotell i Shar-e-Naw (den nya stadsdelen) men vi kunde inte komma ner dit, eftersom det låg folk på taken och sköt med granatkastare bredvid vårt hotell."

Jag tror inte att man ska använda spelfilmers dramaturgi som historiska källor. :)

Jag använder den inte som historik källa utan som ett exempel på hur en skillnad mellan en väldig begåvning och en mer ordinär begåvning kan framstå, särskilt när väldigt unga begåvade möter en äldre elit i samma typ av profession. Filmen gör det väldigt bra. Även jag vet att skildringen hos Forman inte är historiskt belagd och det gäller ju främst anklagelserna om att Salieri skulle varit skyldig till att undergräva Mozarts hälsa och därigenom hans död. Jag tror nog att de flesta som upplevde Mozarts fantastiska gåvor i ung ålder måste ha blivit fullständigt bländade och så säkert även Salieri.

Det har nämnts ett antal namn i ett flertal inlägg. Jag har läst biografier om både Mozart och Cornelis. Det arbetade båda hårt för att förädla sin talang, Den senare kanske mer i början av karriären än mot slutet. Cartier-Bresson jobbade ännu mer.

Jag kan inte så mycket om Nacka Skoglund, men han jobbade nog hårt han också. Bollbegåvningar som Borg och J-O nötte och nötte.

Klart att Cornelis fick kämpa sig till språket men han hade också en särdeles gåva att skriva visor och jag skulle inte bli särskilt förvånad om han inte blir hågkommen långt in i framtiden precis som Bellman. Rumlarna har en särskild plats i folks hjärtan verkar det som.

Läste igenom allt en gång till.

Håller inte helt även om det ofta stämmer.

Jag tänker på fotbollsgeniet Nacka Skoglund. Har för mig att han vid ett tillfälle myntade uttrycket "90% intelligens och 10% flås", som en svepande sammanfattning av vad som låg bakom hans formidabla första års framgångar i Italien. Han myntade väl också begreppet att: "det gäller att vara snabbast på 5 meter".

Tyvärr hjälper ofta inte ens 10 000 timmar för att kompensera för vad någon verkligt begåvad inom vilket annat område som helst fått med sig utan att lägga en enda timma extra.

En annan verkligt begåvad man inom sitt område var väl Cornelis. Svårt att tänka mig att hans framgångar bottnade i särskilt hård träning heller. Han tränade väl mest dryckesarmen och drog på sig en tidvis svår alkoholism och ett narkotikamissbruk som till sist lade honom i en alltför tidig grav. Trots det lyckades han åstadkomma ett pärlband av låtar på svenska trots att han levde en stor del av barndomen i Holland.

Men även dessa står sig väl tämligen slätt vid en jämförelse med internationella storheter som Mozart och da Vinci bara för att ta några. Salieri var väl plågsamt medveten om den begåvning han saknade men upplevde så plågsamt att den unge Mozart fått.

Att man lägger 10 000-tals timmar på att kompensera för en begåvning man helt eller delvis saknar kan ju vara djupt tragiskt (en del lyckas ju inget vidare trots den satsningen) och ibland kan det säkert vara ett tecken på att man faktiskt missat upptäcka sin verkliga begåvning.

Nacka Skoglund var en fantasiskt bra fotbolls spelare på flera sätt, VM-58 som han blev uttagen till var han lite på nergång, men kom med i truppen och gjorde det bra. Nacka pratade inte så där överdrivet södersnack i verkligheten, utan hamnade i händerna på agenter som ville tjäna pengar, han var såååå mycket mera än en kille som tog livet med en klackspark, han var makalöst skicklig med bollen, den vajande majskolven kallade man honom, fantastisk balans och rörelsemönster. Spriten blev farlig för många kända namn, när så kallade vänner och bekanta blir fler än någonsin eller när karriären dalar.

Klart att Cornelis fick kämpa sig till språket men han hade också en särdeles gåva att skriva visor och jag skulle inte bli särskilt förvånad om han inte blir hågkommen långt in i framtiden precis som Bellman. Rumlarna har en särskild plats i folks hjärtan verkar det som.

Och vad tydligt Cornelis sjöng på svenska, trots sin Hollänska bakgrund, dom perfekta avvägda korta pauserna som han timade så bra i sina sånger, närmast ett Geni vill jag säga.

Ja, det är den som undertråden handlar om. Mycket bra tycker jag, och helt i linje med den här forumtrådens ärende och intention.

Den handlar alltså inte ett dugg om måndagsexemplar eller diverse problem med autofokus utan om att dagens (eller den dagens när artikeln skrevs) kameror är så pass bra (i allmänhet) att man inte behöver söka fel hos sin kamera när man är missnöjd med sina bilder.

Ja, det är den som undertråden handlar om. Mycket bra tycker jag, och helt i linje med den här forumtrådens ärende och intention.

Den handlar alltså inte ett dugg om måndagsexemplar eller diverse problem med autofokus utan om att dagens (eller den dagens när artikeln skrevs) kameror är så pass bra (i allmänhet) att man inte behöver söka fel hos sin kamera när man är missnöjd med sina bilder.

Delar är bra och annat är mindre bra och somligt rent vilseledande.

Nä bloggen handlar ju inte om det och det är ju just det jag lyfter att den helt bortser från. Jag säger inte alls att artikeln handlar om måndagsexemplar bara att uttalanden som dessa bortser från problem som faktiskt finns och som plågat mången DSLR-fotograf i många år. Inte ens idag lever vi alltid i denna den bästa av fotovärldar:

"No one is making a bad camera or a bad lens or a bad light or a bad camera bag or a bad sensor. For years (yes, years) the sensors have been incredible. Too much noise at a high ISO level? Oh well, bring it into Adobe Lightroom and no one will bitch about it unless they like looking at an image at 100% all the time. But those people never go on to become better photographers and only worry about looking at lab tests all day and night. Now, more than any other time in history, it is possible for you to create a better image."

Du som är intresserad av semantik ser väl kanske också att en text som denna har en viss brist och det är att den talar om att "ingen gör en dålig kamera eller dåligt objektiv...". Han pratar om idag Per i allmänna termer, eller hur. Jag har aldrig under mina 42 år som analog fotograf haft några som helst problem med min analoga utrustning som hindrat mig att ta mina bilder. Det enda som pajat någonsin har varit ett räkneverk i min Pentax ME.

Däremot har jag haft oräkneliga problem med mina DSLR:er. Alla de modellerna finns där ute än idag. Det har varit upprepade antiskakproblem som gjort att man inte kunde ta en enda bild. "First black frame" också med D7D. Jag har haft objektiv som bokstavligen fallit isär. Även så sent som för något år sedan så var en rätt stor serie objektiv från Sony av modell 24-105mm defekta och fick återkallas. Hur många DSLR:er jag haft som felfokuserat med många eller alla mina objektiv har jag inte ens orkat tänka på. Capa skulle säkert blivit lyrisk åt mina felfokuserande kameror för de hade ju fixat suggestiva bilder i djupaste oskärpa helt automatiskt. Många Canon och Nikon-fotografer har fått erfara att just Sigma-objektiv ur deras Art-serie fokuserat uselt med dessa DSLR:er.

Så med mina erfarenheter av digitala systemkameror sedan 2005 och alla de jäkla tekniska problem jag haft sedan dess så har det ibland känts att jag lika gärna kunde fortsatt i min släkts fotspår (de var stenhuggare och stensättare parallellt med skogsarbetet) och använt slägga och mejslar istället och den vägen karvat ut mina bilder. Slägga och mejslar gör en sällan besviken.

Sedan har vi ju nedanstående skrivning:

"Real photographers embrace noise and grain because it’s beautiful and the photo and art world has been doing it since the very beginning. Do you think all of those war images would have anywhere near the same level of impact if there were no grain? Or do you think that famous Hollywood directors wouldn’t be trying to band together to save film if the look of grain didn’t work?"

Av skäl jag beskrivit ovan tror jag inte ens Capa hade full koll på stranden i Normandie. Jag tror helt enkelt inte att han hade någon riktig chans i alla lägen att full koll på hur kameran var inställd innan bilderna togs. Bilderna blev nog mycket det de blev och en del en del trycktes nog bara av och det innebär att de inte alls nödvändigtvis var alster från en medveten skapande process. Jag är rätt säker på att dessa bilder hade haft en helt annan teknisk kvalitet om de tagits under lugnare förhållanden (jag säger inte de skulle upplevts som bättre men att de skulle blivit annorlunda) och det även funnits en fast punkt, vilket det uppenbarligen inte alltid kunnat finnas då en del förmodligen är tagna i landstigningsbåt. Jag tror som sagt inte heller att det första man tänker på, när artillerigranater slår ner alldeles i närheten och när kulorna viner, är kamerainställningar - inte ens om man är Capa.

"Real photographers embrace noise and grain" och visst tycker även jag att korn kan vara fint men jag vet inte om det nu är det som definierar en riktig fotograf eller inte. Men ett är ändå säkert och det är att det förmodligen är få som har lagt upp lika många verkligt korniga bilder och bilder utan perfekt fokus som jag gjort på Fotosidan. Det innebär dock inte att jag okritiskt ställer mig bakom den skrivningen ovan.

Skälet till det är att kornet i mina dia tagna med Agfa CT 18 och 21 i delar är allt annat än njutbart och betydligt grövre och kantigare än det i exv. Tri-X svartvitfilm. Ska jag vara tydlig är det frätt besvärande att förhålla sig till och obehandlat tycker jag det är skitfult. Särskilt starkt blå himlar kan se rätt gräsliga ut och de gör nog att mången betraktare ser främst det och inte resten av bilden. Trots att moderna RAW-konverterare även kan göra underverk med en del digitaliserade dian så är det verkligt svårt att rå på detta korn. Jag har testat både i Lightroom, Capture One och DxO Photolab men det är ofta svårt att nå ända fram trots att jag numera alltid försöker slå sönder kornet i mindre storlek med Tri-X emulering. Jag använder uteslutande DxO Photolab idag och det beror på att kornet är väldigt känsligt för kontrast och det är bara DxO idag som har de sofistikerade kontrastverktyg som måste till. Ofta är slutliga räddningen att öka ljusstyrkan i dessa delar för att dölja problemen så gott det går.

Senast ändrad:
Jag tycker inte nödvändigtvis att utrustning är övervärderat - det beror på vad man ska ha den till. Försök ta "drönarbilder" utan drönare bara för att ta ett tydligt exempel. Det finns andra tillämpningar som även de kräver tekniska egenskaper och lösningar hos kamerorna som är nödvändiga eller högst önskvärda för att bilderna ska kunna tas på ett bra och effektivt sätt. Vem skulle vara nöjd med att tvingas ta sina bilder med den kamera jag visat från Afghanistan ovan?

Det ät klart som fasen att kameran spelar roll. Annars skulle det inte ha funnits några större incitament att ta fram andra kameror än den afghanska jag refererat till.

…. men om något är övervärderat så är det väl något som det då är övervärderat i förhållande till kan man anta och det tycker jag generellt sett är "kunnandet" toppat med en begåvning för att "se" bilden innan den tas.

Fotografins grundprinciper är idag väl kända och inga större problem för de som är intresserade att lära sig. Det är inte nödvändigtvis så med dagens moderna och rätt komplexa kameradelsystem.

Det jag däremot tycker är märkligt är att det pratas betydligt mindre om exv. alla de möjligheter moderna RAW-konverterare ger och andra mer specialiserade grafiska program. Efterbehandlingen är ju lika viktigt idag som själva kameran och hanteringen av denna. Där tror jag det finns stora brister och många är de som överhuvudtaget aldrig efterbehandlar bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar